Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 3695 ggr
Sotlugg
0

Fett till sallader

Någon av experterna som vet vad man ska använda för olja till salladsdressing som inte rubbar omega 3-6-balansen?

parsley
0

Jag använder faktiskt olivolja + äppelcidervinäger  som dressing till grönsallad och har animaliskt fett bredvid som "dipsås". Jag brukar ha ost i grönsalladen också. Hoppas jag inte är helt fel ute….

dufva
0

De bästa alternativen är raps och olivolja som har en acceptabel fördelning av de fleromättade fettsyrorna.

Man får iof i sig 4 gånger mer omega6 än omega3 men det är ändå fullt acceptabelt och mycket bättre än hos övriga oljor

Ovanstående är helt ok så länge man använder bra fetter i den övriga matlagningen. Viktigt är att undvika att hetta upp oljor och att vid stekning istället använda mättat fett 

Linfröoljan är den som på pappret har den bästa omega3/6 kvoten men  omega-3 syrorna inte är fullvärdiga för oss (bara gräsätare klarar omvandlingen).
Dessutom är det en mycket reaktiv olja som snabbt härsknar och risken finns att dess följdprodukter även härsknar i kroppen..

Om man strävar att förbättra balansen mellan fettsyrona så bör man angripa kosten mer övergripande.

Det stora överskottet av omega-6 kommer man bäst åt genom att sluta med allt vad margariner heter efttersom balansen är helt uppåt väggarna fel i dom produkterna.

I andra hand är det spannmålen dvs allt bröd, pasta ris som vi äter som bidrar starkt till felbalansen

I tredje hand kan man sträva efter att köttet vi äter ska ha fötts upp på gräs och inte spannmål eftersom det påverkar balansen i "biffen" radikalt..

Mervi
0

Jag tar lite olivolja i salladen, när jag gör sallad, vilket inte är så ofta nuförtiden. Jag tycker det är helt OK.

Pasi
0

Att göra en "vit" dressing på grädde eller creme fraiche funkar ju alltid…då slipper man en stor del av de lättoxiderade fetterna.

Ulf-S
0

Jag har personligen aldrig tyckt om att ha kladdig dressing i sallader, så jag kör med lite olivolja, lite örtsalt, ev. någon annan krydda och en aning vinäger eller citron.

Lustigt egentligen, jag har ju absolut inget emot fet och kladdig mat i övrigt…

Sotlugg
0

Tack för alla intressanta svar. Jag gillar inte heller kladdiga dressingar till grönsallader. Apropå Dufvas svar så har jag just köpt en vegetabilisk olja i hälsokosten som innehåller balanserad Omega 3-6. Den säljs av www.somanordic.com där en man som heter Udo Erasmus har mycket att säga i frågan. Bland annat påstår han att människor visst kan omvandla växter och frön till Omega 3. Han tycker att man ska använda oljor som är baserade på sånt i stället för fiskolja. Finns det uppgifter som motsäger detta?

Pasi
0

Sotlugg - Det finns det absolut!
Omvandlingen från vegfett till animaliskt fett har mycket dålig effektivitet (har läst flera undersökningar och ingen har visat motsatsen) vilket innebär att vi måste inta mycket stora mängder lättoxiderad olja för att få vårt dagsbehov av EPA. Detta i sin tur kräver stora mängder antioxidanter om vi inte vill att vår vävnad ska oxidera…med alla tänkbara sjukdomar det drar med sig.
Omvandlingen tär hårt på enzymsystemet som används för fettomvandling….och även om jag aldrig sett någon exakt siffra på vad det klarar av så kan det påverka övrig omvandling av fett…bla den mycket viktiga EPA till DHA.
Jenny Reimer har skrivit flera bra texter om fetterna och omvandlingarna…bla ovan i länkar..o denna text  , en till text, men inte av Jenny.

Skaldeman
0

Udo Erasmus kör en egen linje. Hans vegetabiliska olja har balansen 2:1:1 mellan Omega 3, 6 och 9. Jag lyssnade på honom när han höll föredrag i Norge. Det är en intressant kille som kan argumentera för sin sak. (Oljan smakar hö.)

Själv steker jag i kokosfett och använder olivolja i salladsdressing. Smaklösa oljor kan jag använda någon gång när jag gör majonnäs.

Sten Sture

Johanna-Soderlund
0

Omvandlingen från kortkedjad omega-3 till långkedjad brukar vara några procent. Men det skiljer sig åt från olika personer, är man insulinresistent brukar den vara sämre eller om man är sjuk på andra sätt.

Jag har hört att mättat fett och kolesterol ska underlätta processen. Om man äter bra en längre period tror jag nog att man kan få bättre omega-3-omvandling.

Vegetabiliska oljor kan vara nyttiga men det är komplicerat,  läs mer om olika faktorer som påverkar: Vegetabiliska oljor