ullebulls pizzabitar
Det här receptet har jag fått av ullebull, men det är så bra att flera borde få veta om det. Därför lägger jag in det här:
Ullebulls pizzabitar
Grundrecept
9-10 stora ägg
1 dl grädde
(salt o peppar)
Man vispar ägg och grädde. Lägger bakplåtspapper i långpannan, viker upp kanterna.
Så finns det lite olika fyllningar att välja på:
Pizzabitar:
½ - 1 burk krossade tomater, kokat i ca 20-25 minuter med lite olivolja, smulad timjan och oregano (man ska koka bort lite av vätskan)
3 dl riven ost
2-3 hg kokt skinka i småbitar
ev. 1 mozzarellaost i små bitar
Gillar man Capricciosa kan man naturligtvis ha i stekta champinjoner.
Bred ut skinkbitar och ost i långpannan. Blanda äggvisp och tomatröra, häll över.
Baconbitar:
3 dl riven ost
2 pkt bacon steks. (Jag gör det i ugnen på papper ca 200 grader ca 8 minuter), skär i bitar, bred ut i pannan med osten.
Häll över äggsmeten
OBS! Ta inte salt i denna smet - baconen är salta nog.
Medelhavsbitar:
3 dl riven ost
1 mozzarella i små bitar
ca 100-150 g lufttorkad skinka
Ev oliver i bitar
några blötlagda soltorkade tomater, el ler körsbärstomater
Skär allt i bitar, lägg i pannan och äggsmeten över.
Tacobitar:
ca 4 hg stekt, tacokryddad (gärna starkare kryddad) färs. Lite tacosås av valfri styrka
2-3 dl riven ost
Fördela färsen på plåten tillsammans med den rivna osten + eventuella andra tillbehör (avocadobitar, tomatbitar, ananas). Häll över äggblandningen.
Grädda i ca 20 minuter i ca 200 grader, varmluft 175 i ca 15 min. (alla ugnar är ju olika, du får passa första gångerna så det inte bränns)
Låt svalna på galler och skär sedan i bitar.
Jag gör 12 bitar av en långpanna, då har varje bit nästan ett helt ägg.
/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
Fat is your friend. (David Perlmutter)
Verkar jätte gott! Har en liten fråga, blir pizzabotten knaprig likt en riktig pizzabotten?
Nej, den blir inte knaprig. Ägg + grädde = omelettsmet.