Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: allt-om-lågkolhydratkost
Läst 7286 ggr
Jojjemin
0

Hur många kh äter du

per dag eller vecka beroende på hur du räknar, och hur mycket väger du/hur lång är du? Målvikt?

Intressant att veta :)

Själv har jag nyligen börjat om och försöker hålla mig till ca 20 kh per dag. Men är inte jättenoga på att räkna, men undviker socker och mjölprodukter och sånt ;) Startvikt 63,3 kg, målvikt 55kg. Nuvaranda vikt 52,5kg. Längd 163 cm. Anledning: Allmänna hälsoproblem, funderar på om jag har fibromyalgi dessutom?

Aniara4
0

Jag har hållit mig under 20 gram kolhydrat/dag de senaste åren, men på sistone har jag striktat till mig ännu mer och siktar på att ligga runt 10 gram. Till det siktar jag på att äta 80-100g protein och 150g fett (eller tills jag blir mätt!).

Har inget viktmål eftersom jag inte tror på sådana, utan mängderna ovan är mina mål som jag utvärderar varje dag hur väl jag uppnått.

Jag är 160 cm, började på 110+ kilo och väger nu ca 88, så det är klart att om jag lyckas med att bli ännu smalare (vilket jag behöver) så borde vågen förmodligen stanna på en annan siffra också. Exakt vilken är dock inte så intressant.

Jag har ME/CFS och fibromyalgi, bl.a.

Jojjemin
0

Grattis till framgångarna :)

[mia-38]
0

Hej.

Jag har ätit LCHF nu i tre veckor och gått ner 4 kilo den senaste veckan.
Försöker hålla mej under 20 g/per dag.

Jag började med 102,4 kg på 1,58 cm i längd….så det kändes som om det var dags att göra nåt…

magma
0

Om jag äter som planerat idag så hamnar jag på 7 gram kolhydrater, kanske 8 om det blir något mer kaffe idag… Flört Och kanske 1600- 1700 kcal.

Gått ned ungefär 12 kg på… *fundera* … 6 veckor. Har kanske drygt 10 kg kvar innan jag är nöjd? Det vet jag inte, beror en hel del på hur kroppen känns och ser ut också, inte bara på vågen. Tränar ganska ofta numera, huvudsakligen för att jag mår bra av det och för att min rygg håller sig i schack då- men det är ingen hårdträning direkt. Går och löptränar 2-5 ggr/veckan, det beror på hur jag jobbar och har tid.

Leifanders
0

Jag ligger på runt 50g kolhydrater per dag de dagar jag bara äter mat. Ibland blir det mer, i form av tex glass…

Jag är 31-årig kille, 1,85 lång och typ 79kg. Tränar en del, körde tex Öppet spår i söndags.

Jag är i stort sett nöjd med min kropp även om det finns lite fett mitt på magen som jag tänker mig ska försvinna och att den vikten då ska ersättas med muskler… Cool

Jojjemin
0

Grattis till alla :)

[ErikSvensson]
0

Runt 40 gr / dag (från broccoli och mejerier..), 195 lång, 90-95 tung (varierar..) tränar 3-5 ggr/vecka i nuläget. Gått ner totalt 30 kg och pendlar +-5 veckovis.

cappuccino10
0

Ursäkta lite off topic men Leifandres hur funkar det med LCHF och träning? Krävdes det lång omställning för kroppen till fettdrift?

Gillar annars LCHF men tyvärr orkar jag inte träna så bra och får lätt mjölksyra i benen :(

Ligger på ca 50 gr kolisar/dag

Beate
0

163 cm, väger ca 62 kg, vill ner till ca 59. Tränar 4-6 ggr/vecka.

Äter runt 50 g kolhydrater/dag. Ibland mer (tyvärr). Sen några dagar tillbaka så fokuserar jag på att äta mer protein, 2 g/kg kroppsvikt, för att se om det hjälper till att gå ner de där envisa kilona och få bättre resultat på gymet.

Caywin
0

Allt från 0 - 20g. Väldigt sällan jag kommer över 20g.

Ofelia
0

Mellan 30-60 g kolhydrater på vardagarna, fredag och lördag kanske runt 80drygt. Nån gång när jag gör beräknat avsteg så kan det bli uppåt 100 men där går gränsen för mig.  Håller ett öga på kalorierna också, jagar dom inte men det blir mellan 1500- 2000 och inget däröver. Tränar en hel del och har 2 kg kvar att gå ner.

Har en gång för något år sen gått ner drygt 10 kg på samma sätt. Denna gång har jag bara haft 5 kgs övervikt och jag stressar inte utan låter det gå som det går. Mår bra på kosten men för matvariationens skull så äter jag fler kolhydrater än snittet här fast ändå alltid bara LCHF-aktig mat (aldrig spannmål ell. dyl). Det kan blir mera bär, grönsaker o sånt.

Diran
0

Ärligt talat vet jag inte. Men tyvärr ligger jag nog definetivt ovan 20g om dagen.

Jag hari nte käkat enligt LCHF på länge och tar det något lugnt i början och börjar om ett par veckor gå in mer för att stabilisera intag av fett, protein och KH.

Dessutom tränar jag så jag mjukstartar för att slippa det låga blodtrycket jag får i början som övergångsbesvär annars.

mezza
0

Hrmm..

Jag räknar inte kolisar men jag får i mig en dl grädde om dan tror jag, det är på min grädde 3gr så äter jag ost kanske 100gr typ 3,5 till.

Grönsaker mest isbergssallad kan bli paprika om det finns.

Annars är det bacon och ägg förresten makrill det är 3 till om jag äter det.

Hur mycket kolhydrater är det i kaffe?

Är det försummbart eller…

Jag försöker ligga så lågt det går utan att hamna i att jag inte blir mätt.

mezza
0

Hrmm..

Jag räknar inte kolisar men jag får i mig en dl grädde om dan tror jag, det är på min grädde 3gr så äter jag ost kanske 100gr typ 3,5 till.

Grönsaker mest isbergssallad kan bli paprika om det finns.

Annars är det bacon och ägg förresten makrill det är 3 till om jag äter det.

Hur mycket kolhydrater är det i kaffe?

Är det försummbart eller…

Jag försöker ligga så lågt det går utan att hamna i att jag inte blir mätt.

Aniara4
0

#14 Kaffe har 0,4g kh/100g vilket inte låter så mycket, men för mig som gillar stora mugger blir det 2,4 g om dagen därifrån, plus att jag har grädde i, så sammanlagt  runt 4g om dagen bara därifrån. Det är därför jag har så svårt att gå lägre än 10g!

Ägg innehåller också en gnutta kolhydrater, och om du inte ser upp kan det vara socker i baconet.

Det här är anledningen till att det är så bra att registrera och få svart på vitt vad man äter och vad det innehåller, det är lätt att tro att "jag äter inga kolhydrater alls" bara för att man inte äter pasta eller potatis.

mezza
0

Tack för svar!

Det är så sant men tyvärr har det hänt nåt med min "min mat"inlogg så jag kan inte komma in.. anavänder mat ´dagbokenlite men är inte lika förtjust i den…

Jag får också vakta på mig lite så jag inte drar ner för mycket, blir  hungrig och väcker :

-Ssssch! Han(monstret) sover så jag viskar….

Jag har kvar en del anorektiska talanger som gör att om jag ser vad jag äter måste det vara mindre nästa dag….

Jag tror det är dags efter 30 år att kanske pröva den teorin mot verkligheten…….

Ursäkta en lång utvikning….

Aniara4
0

#16 Det låter som ett annat monster du får vara försiktig med att inte väcka, men kanske är det dags att utmana det och bestämma dig för att du ska klara att registrera utan att sikta på mindre och mindre!

En vändpunkt för mig var första gången jag fattade att målet inte skulle vara "så lite som möjligt" utan att det var bättre att definiera en övre OCH  en nedre gräns för ett område man tror är lagom att äta, och sen försöka hålla sig inom det. Man kan styra om sin duktighet och tävlingsinstinkt till att försöka pricka målet så nära som möjligt.

Första gången jag kom på det var för ganska länge sen när jag fortfarande åt kolhydrater, och jag minns den häftiga känslan när jag kunde sitta på kvällen och konstatera att "nähej, idag har jag ätit för lite, det blir till att gå och ta en macka till det!". Idag skulle jag förstås inte ta en macka, men trots allt lyckades jag gå ner 10 kilo den gången. Men så fort pressen på mig ökade lyckades jag förstås inte hålla i godisätandet längre…

mezza
0

Jätte bra att höra att det går!

Ja jag jobbar på en målbilds formulering…

Nu ska jag åka och ta tag i mina riktiga "monster" på jobbet en stund.. men sen har jag ledig eftermiddag och då tror jag attt det blir målbildsarbete utomhus utan telefon och möjligen med en häst som sällskap.

Ha en bra da!

Gullvi
0

jag har pendlat från 4 kolisar och upp till strax över 20 sedan i sept -10. Gjorde ett avsteg i lördags till 50 kolisar men fick ont i magen (ibs) så jag mår allra bäst med lite kolhydrater. Jag är 171 lång 58 år och kvinna och har kvar ca 5-6 kg innan jag är nöjd (om kroppen går med på detFlörtvill säga) då väger jag sedan 67. Jag vägde ca 85 när jag började i september och nu är jag nere på ca 72 så jag har inte bråttom…. detta är mitt nya liv och kommer aldrig att gå över till skräpmaten igen (dit räknar jag inte potatis mm, men kommer ändå att vara restriktiv med tanke på magen)

subcalva
0

Jag gick ner i vikt på en low-carb kring 30-40 gram kolhydrater per dag men när jag skulle försöka ta de sista kilona och striktade under 20 g så började jag frysa.

Jag har nu istället gått åt andra hållet och ökat på mängden kolhydrater genom främst stärkelse i form av potatis, rotfrukter och ris och ligger nu nånstans mellan 80-100 g per dag.

Gullvi
0

#20 tänkte du på att det är 0 kolisar i kokosfett? om du inte vill äta så mycket som 80-100 kan du pröva med det… bara ett litet tips i alla välmeningFlört

subcalva
0

#21 Japp. Självklart äter jag fett i form av kokosfett (Crearomes ekologiska) och smör. Pga att det fleromättade fettet är så instabilt så har jag valt att avstå övriga vegetabiliska oljor. Fast eftersom tråden gällde hur mycket kh man äter så skrev jag bara det.  Flört

kattislchf
0

Hej!

Jag äter nu ca 30gr kolhydrater/dag, från grönsaker, lite mejeri och pyttelite bär. Jag försöker fördela dem hyfsat jämnt över måltiderna och dagen. Än så länge verkar det som om den här nivån passar min kropp. Började med 10 gr/dag (körde i ca 2 månader) men min kropp trivdes inte med så låga nivåer. Men jag är inte diabetiker så det kan vara anledningen till att jag behöver lite mer kolhydrater.