Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 4031 ggr
sabara
0

Nybörjare hunger?

Hej

Jag är en normal viktig tjej som vill prova lchf mest för att jag är nyfiken på hälsoeffekterna. Jag har i normala fall problem med blodsockersvägningar och tappar humöret i dessa lägen. Jag har provat LCHF 3 veckor nu och har varit halv strikt, kanske fått i mig 30-40 kol/dag. Jag har hitills mått väldigt bra, sluppit sockersug och aldrig  varit riktigt hungrig. Men nu plötsligt efter ca 3 veckor känner jag väldig hunger och även söt sug. Jag fuskade för första gången med en chokladskum boll och en liten bröd bit igår. Är det möjligt att komma i obalans så fort, är jag tillbaka på ruta 1 då?

Tacksam för svar. Sa

Caywin
0

Om du är väldigt känslig för kolhydrater så kan det nog bli så.  Testa en period då du drar ner kolhydraterna under 20g per dag så kanske det blir någon skillnad.

Zepp
0

Om du känner hunger skall du äta, ät feta grejer så försvinner ofta suget.

Du tappar inte allt på ett avsteg, du är förmodligen såpass omställd på tre veckor att det mest handlar om mentala saker, avsaknad av sockerkickar och sådant.

Iomed att du är normalviktig så behöver du inte vara lika petig på kolhydrtmängden utan i stället ta dessa från bra källor helst inte sådant som smakar sött utan typ grönsaker.. bättre att gnaska i sig en rå morot än en skumbanan.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Marja-Liisa]
0

Om jag blir sugen på chocklad då har jag inte tagit magnesium under senaste veckan, jag har magnesium hemma för jag kan få sendrag då och då och magnesium och salt hjälper. Annars som sagt ovan, tar fettet bort suget.

sabara
0

Tack för intressanta svar, jo jag känner ju absolut att fett hjälper mot hunger känslorna och jag tycker jag äter rejält med fett, men min avsikt med lchf var inte att aldrig mer få äta en sötsak, jag är inte tillräckligt motiverad för att leva så. Däremot när jag upptäckte hur bra jag mådde av lchf kosten så kände jag att jag gärna vill fortsätta men inte så strikt, utan kunna unna mig bröd och något sött ibland om andan faller på. Men om resultatet blir som jag nu upplevt så är det ju ohållbart (åt som en utsvulten varg hela dan efter chokladbollen och var jätte trött) Men kan detta vara något som inträffar just i början när kolhydrat förrådet är tömt och bli bättre om man sakta vänjer sig tillbaka till en LITE större mängd kolhydrater/dag? Eller kan det vara som du svarade först att jag bara är ovanligt känslig för kolhydrater?

Mvh Sa

Zepp
0

I början är det förmodligen många mentala spöken som spelar in, efter ett tag för de flesta så är man inte lika sugen längre.

Och man gör inte lika stor affär av det hela.

Jag tycker man helt klart blir hungrigare fortare, men det går över, har alldrig varit någon sockergris, men någon gång måste man falla från den raka vägen och så känner man att det hela inte är så mycket att stå efter.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.