Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 6491 ggr
annika14
0

Hur börja?

Jag vill börja äta enligt lchf efter att jag tröttnat på att ha testat alla möjlight bantingsmetoder. Vill hitta nåt som funkar längre än i ett par månader. Jag vill må bra for life!

Hur ska jag börja? Succesivt all teftersom jag läser in mig på kosten eller ändra 100 % över en natt?

Hur gjorde ni?

Zepp
0

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Gullvi
0

Jag började med att kolla på innehållet i mat jag skulle börja äta, höll mig till det som innehöll max 5 kh/100 gram. Uteslöt bröd, pasta, ris, potatis och allt som innehåller socker. Jag skrev ut en snygg lista till mig själv som sitter på kylskåpet nu. Det finns många tips både här och på kostdoktorn om vad du behöver handla hem i början och allt eftersom du kommer in i det så lär du dig mer och mer. Välkommen i gänget!

raphanus
0

Man kan "go cold turkey", som jag gjorde, men jag tar inga ansvar för hur du kommer att känna dig då, och det jag har att berätta kanske inte alltid går att applicera på andra. Jag började nämligen med LCHF samtidigt som jag slutade med kaffe, så jag kan inte säga vad som var vad av omställningsbesvär och kaffeabstinens.

Nu mår jag bra och har ätit så här i snart fyra år, men du måste vara beredd på att din kropp kanske säger ifrån med huvudvärk och yrsel innan den förstår att den inte kommer att få kolhydrater, utan att den måste hämta näring från fett.

annika14
0

Om jag börjar läsa på funkar det att byta ut lite av kosten i taget. T ex fortätta med min gröt men ta bort potatisen till middag? Eller missar jag grejen då? Är det bättre att läsa på först och äta enligt gamla vanor och sen köra 100 % lchf?

nyborjare08
0

#4 Det bestämmer du själv. Jag började rakt av, till 100 % efter min förmåga (dvs jag använde t ex mellangrädde i början, för mig var bara det ett stort steg! Glad). Om man börjar rakt av kan man må lite tjyvtjockt av omställningsbesvären i början. Hur starkt man reagerar är individuellt. Jag blev tvärtrött och seg och fick t o m lägga mig i vilrummet på jobbet nån halvtimme varje dag de första 3-4 dagarna! Och jag hade en konstant diffus huvudvärk den första veckan. Men efter den tiden mådde jag toppen!

Om du trappar ner kolhydraterna successivt så är det inte säkert att du kommer att uppleva omställningsbesvär alls. Å andra sidan kan det då ta längre tid att ställa om till fettdrift.

Men det är alltid bra att läsa på ordentligt, oavsett vilket sätt du väljer.

Lycka till!

nobban7
0

Hej! Det är bara du som känner hur din kropp reagerar så vi kan inte tala om för dig vad som är rätt eller fel för dig. Vad gäller gröt och potatis så skulle jag ta bort båda direkt. Men om jag bara skulle ta bort det ena skulle det bli gröten, jag tror inte spannmål är ämnat som människoföda.

Du behöver från början inte vara så väldigt strikt med kolhydraterna, ät kött/fisk, fett och grönsaker i det du tycker känns som lagom portioner. Om du efter någon månad inte fått fart på viktnedgången kan det vara idé att börja justera intaget men eftersom du ska äta så här resten av livet (väl?) så ska det ju också vara mat som du känner att du kan leva med. Lycka till!

Zepp
0

Jag är en typisk slow starter, det tog tre månader att lägga om kosten, antagligen för att jag inte fattade allt i början.. men oandrsidan slapp jag allt vad omställningsbesvär heter.

Du väljer själv, tre tuffa veckor eller tre lättsamare månader.

Sen så kanske det funkar för dig bara att slopa de mest uppenbara kolhydratkällorna.. men mitt grundtips är att börja slopa gröten.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

squeezetoy
0

Jag valde "cold turkey"-varianten. Tyckte det var bäst för att snabbast göra av med sötsug. Jag blev trött, hade lite huvudvärk och var supergrinig första veckan, sen kändes allt bra igen. Så har du tur behöver inte besvären vara så länge som 3v.

Jojo55
0

Jag började med attsluta äta pasta, ris, potatis, sedan sötsaker. Sedan har jag finjusterat lite vartefter jag har satt mig in i det hela.