Vad händer när man äter kolhydrater?
Om man varit utan kolisar i fem veckor och äter t.ex en bulle, stannar förbränningen upp då? Hur lång tid tar det innan kolhydraterna går ur kroppen? Vad händer för övrigt i kroppen? Tacksam för svar! (nybörjare)
Det händer inte så mkt men den stora risken är att det inte stannar vid EN bulle utan du trillar dit ordentligt och då kommer du må riktigt skit och vem vet hur länge återfallet varar?
Mitt tips,,,skippa bullen, du kommer inte ens tycka det är särskilt gott och du ångrar dig efteråt! =)

Kroppen använder mer glukos som bränsle ett tag tills det tar slut.
Iomed att vi inte kan lagra speciellt mycket glukos tar det slut rätt snabbt en bulle kanske några timmar. på sin höjd.
Vi har alltid glukos i kroppen, för vissa delar va hjärnan använder bara glukos.
Det är därför kroppen kan göra glukos själv av protein och glyceroldelen av fettet.
Sen så ersätter ketoner stora delar av glukosbehovet, hjärnan kan använda upp till 70% ketoner.
Vad som händer vi lågt intag av kolhydrater är att man hamnar i ett metyabolt tillstånd som kallas för ketosis, det innebär att levern startar upp en process som heter glukoneogens, (nyproduktion av glukos) , levern använder då fett som bränsle för detta och en biprodukt av fettnedbrytningen är ketonkroppar.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Tack för era svar. Det blev en bulle och inget mer. Det som hände var att jag började känna mig trött och sugen en timma efter bullen då åt jag lite extra mellanmål i form av ost.
Klokt agerat - det är det där suget som kommer efteråt som många faller för. Magen kan bli lite annorlunda ett tag efteråt också.
Eftersom alla reagerar olika på det mesta är det svårt att komma med generella svar.
Numer pensionär i Nynäshamn

Trött och sugen efter bullen betyder antagligen ditt blodsocker sjunkit då.
Är man frisk kan man äta en hel del kolhydrater, en frisk kropp klarar det utan vidare, men vill man gå ner i vikt går det betydligt lättare genom att slippa ett blodsocker som åker bergodalbana.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.