Fetthalt på kött?
Jag har varit vegeterian i 7 år (är 23) men började nyligen äta kött. Så detta med att köpa och laga kött är helt nytt för mig.
Jag trodde att kött var mkt fetare än vegetariska alternativ (bönor mm förstås men även quorn och sojaprodukter) men de köttbittar jag har sett fetthalten utskriven på har varit mellan 2 till 8 % fett! Vilket verkar väldigt lite(?) Köttfärs och färdiga produkter som korv har högre fetthalt men jag är inte så förtjust i det.
Jag har läst innan att man inte behöver så mkt fet sås till om man väljer fullfeta köttalternativ, men vad ska man välja då? Allt verkar ha jättelåg fetthalt… Har ni tips på fett kött?
Bacon, färskt fläsk, fläskkarré, entrecote
På www.fineli.fi kan du söka på olika livsmedel och se deras innehåll av fett, mm.

Högrev brukar användas till köttfärs och har ofta väldigt mycket insprängt fett. Jag har ibland lagat till den i bit i ugnen, och det brukar bli väldigt gott och inte alls så segt som ibland brukar sägas. Någon gång har jag gjort "ropa vieja" på högrev som jag har kokat i tryckkokaren tills den faller isär av sig själv mer eller mindre.
Lamm är en annan höjdare. Willys säljer 2 kg fruset lammkött för 79 kronor. Styckningen är rena motorsågsmassakern, men köttet kommer från Chile och är väldigt fett och gott. Jag har gjort grytor med lammkött och kål. Det passar bra ihop. Jag gjorde också lam a la Marengo, men utan bechamelredning, med svamp och tomat och lite annat smått och gott. Man får bara se upp med alla små bitar av ben.
Gräsbetesköttfärs på 15%, högrev, entrecote, oxsvans, lax, makrill, sill/strömming, osv