Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: lchf-för-nybörjare
Läst 4411 ggr
bejbe
0

hur mycket socker behöver hjärna?

nu börjar jag bli lite yr i huvudet (8 dagar på LCHF) och så undrar jag hur det står med ketos och allt… om jag får i mig typ 30-40 g kolhydrater per dag, det är ändå föda till hjärnan i form av glukos va? hur mycket socker behöver vår hjärna? alltså hjärna använder de kolhydraterna vi äter och sedan börjar köra på ketonkroppar eller? jag får inte bli seg i huvudet just nu, har en massa att plugga Fundersam! förslag?

zeretki
0

I höstas pluggade jag en universitetskurs, 20 poäng, och fick VG på alla kurser. Med LCHF-kost och inget socker. Så jag kan bara säga att hjärnan blir bättre med LCHF. Glad

kalleankasmormor
1

Det tar längre tid än 8 dagar för hjärnan att anpassa sig. Skaldeman skriver om 2-3 veckor för hjärnan och flera månader för kroppen. För mig tog det nästan tre veckor att bli av med "mossigheten" Lycka till!

Anterrabae
0

Det låter som att det är omställningen du känner av som seghet.. Tror Pasi berättade att hjärnan behöver 100g glukos om dagen för att inte bli seg..Hjärnan kräver runt 4-500 kcal om dagen.. ca 25% av kroppens energibehov.

Utöver de kolisar du äter kan kroppen göra om proteiner till glukos. Levern lagrar glykogen (socker) som går till hjärnan. Man behöver inte tillföra så mycket socker/kolisar som hjärnan behöver, men det underlättar om man är seg och inte kan vara det. Ger man då kroppen socker/kolisar så behöver den ju inte anstränga sig. 

Om du känner att du inte kan vara seg just nu. Ät mer kolisar och ta omställnignen sen. Frukt kanske?

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade