hur mycket socker behöver hjärna?
nu börjar jag bli lite yr i huvudet (8 dagar på LCHF) och så undrar jag hur det står med ketos och allt… om jag får i mig typ 30-40 g kolhydrater per dag, det är ändå föda till hjärnan i form av glukos va? hur mycket socker behöver vår hjärna? alltså hjärna använder de kolhydraterna vi äter och sedan börjar köra på ketonkroppar eller? jag får inte bli seg i huvudet just nu, har en massa att plugga
! förslag?
I höstas pluggade jag en universitetskurs, 20 poäng, och fick VG på alla kurser. Med LCHF-kost och inget socker. Så jag kan bara säga att hjärnan blir bättre med LCHF. 

Det tar längre tid än 8 dagar för hjärnan att anpassa sig. Skaldeman skriver om 2-3 veckor för hjärnan och flera månader för kroppen. För mig tog det nästan tre veckor att bli av med "mossigheten" Lycka till!
Det låter som att det är omställningen du känner av som seghet.. Tror Pasi berättade att hjärnan behöver 100g glukos om dagen för att inte bli seg..Hjärnan kräver runt 4-500 kcal om dagen.. ca 25% av kroppens energibehov.
Utöver de kolisar du äter kan kroppen göra om proteiner till glukos. Levern lagrar glykogen (socker) som går till hjärnan. Man behöver inte tillföra så mycket socker/kolisar som hjärnan behöver, men det underlättar om man är seg och inte kan vara det. Ger man då kroppen socker/kolisar så behöver den ju inte anstränga sig.
Om du känner att du inte kan vara seg just nu. Ät mer kolisar och ta omställnignen sen. Frukt kanske?
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade