Whey Vassle ?
Jag slänger ut en fråga i cyberrymden till de mångkunniga från en fåkunnig. Man kan läsa mycket om nyttan av "whey" på engelstalande sajter.
Är det detssamma som vassle? Jag gör min egen kefir med kefir - eller som andra kallar det kefirsvamp.
Om jag filtrerar den får jag vassle.
Någon som vet?
Jag tänker närmast på proteinpulver som är ett vassleproteinkoncentrat. Tycks användast ganska allmänt speciellt bland de som tränar.
Whey/Milk Plasma betyder Vassle på svenska.
Ett känt svenskt messmörsmärke marknadsförde sig en gång i tiden under parollen "Try the Natural Whey".
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus
medarbeider på Karbohydrater iFokus
Berätta gärna hur du gör kefiren!
Svar till Igunnestrand.
Jag har fått kefirgryn av en donator som jag hittade på nätet för ett par år sedan. Grynen lägger jag i mjölk och efter ca ett dygn (eller 2-3 om man tycker det) så silar jag ifrån grynen och dricker kefiren. Det finns väldigt mycket att läsa på nätet om kefir. Jag finns någonstans på nätet som donator men jag kommer inte i håg var. Men andra tycks hitta mig för jag får ofta förfrågningar och många som kommer och hämtat gryn hos mig. Grynen växer och frodas så man kan dela med sig.
Jag använder helst opastöriserad mjölk när jag får tag i det, annars gammaldags icke ohomogeniserad mjölk.
Svar till Igunnestrand.
Jag har fått kefirgryn av en donator som jag hittade på nätet för ett par år sedan. Grynen lägger jag i mjölk och efter ca ett dygn (eller 2-3 om man tycker det) så silar jag ifrån grynen och dricker kefiren. Det finns väldigt mycket att läsa på nätet om kefir. Jag finns någonstans på nätet som donator men jag kommer inte i håg var. Men andra tycks hitta mig för jag får ofta förfrågningar och många som kommer och hämtat gryn hos mig. Grynen växer och frodas så man kan dela med sig.
Jag använder helst opastöriserad mjölk när jag får tag i det, annars gammaldags icke ohomogeniserad mjölk.
Svar till Igunnestrand.