Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: lchf-för-nybörjare
Läst 3292 ggr
beda_stina
0

Hur många kcal(dag?

Hur många kcal äter ni per dag? Enligt calcounter äter jag runt 1800 per dag. Är det för mycket om man vill gå ner i vikt? Vad är normalt?

Ska tillägga att procenten ser ut så här:

Fett 74%

Protein 20%

Kolh. 6%

Pasi
0

Det är så individuellt hur mycket man behöver äta. Det bästa är om man lär sig lyssna till sin kropp och helt enkelt låter hungern styra hur mycket man äter.
Fördelningen mellan makronäringsämnena ser bra ut och är sånt du kan ändra allt eftersom.

Margareta
0

Vi räknar ju inte kalorier alls normalt, det är ett värde man kan ta till för att jämföra - bara för att alla känner till det - men det säger inte så mycket om man inte samtidigt tittar på näringsfördelningen för det är den som är intressant.

Annika Dahlqvist rekommenderar max 5% kolhydrater och vi är många som äter mindre än så för att få det att fungera.

Det som är mer intressant än kaloritalet och procenten är hur många gram kolhydrater Du får i dig per dag och med 6% på 1800 kalorier borde det vara 27g.

Den som tex äter efter Atkins induktion äter max 20g per dag så det beror helt på vad Du bestämt Dig för och hur Du planerat att äta. Jag vet för lite om Dig för att kunna råda specifikt. Det har med och göra hur känslig man är och om man tål någon form av kolhydrater sämre än någn annan.

Själv fixar jag inte stärkelse och i viss mån inte laktos (tror jag) för viktminskningen och jag får magknip av fruktos.

Det är ett finlir för den som inte får det att fungerar direkt och mera enkelt för den det fungerar för och vilken grupp Du tillhör måste Du ta reda på själv genom att testa Dig fram.

Numer pensionär i Nynäshamn

Mervi
0

Jag tror inte att kcal spelar så stor roll om man äter sig lagom mätt och inte överäter. 

Jag skriver in i CalCounter och ser att mitt kcal-intag är mycket varierat, en dag är sällan den andra lik. Men jag måste erkänna att jag inte går ner i vikt.

beda_stina
0

Det känns bra än så länge. Tiden får visa om jag får fininställa det hela. Jag har inga (vad jag vet) problem med laktos. Jag har iallafall minskat 5cm i midjemått och gått ner 5½kg. Det kanske stannar av efter ett tag, har läst här att många stannar av i viktnedgång eller rent av går upp efter ett par veckor.

Men hur räknar man ut hur många gram kolhydrater man får i sig?

Mervi
0

Det kan du läsa i CalCounter . Där ser man både % och grammen.

beda_stina
0

Tack Mervi! Det e mycke att hålla reda på i början, har inte sett det. eller inte tittat efter det.

DaMum
0

Själv var jag tydligen uppe i 4000 kcal/dag!

Nu kämpar jag med att få ner kcal-antalet, även om jag också har hört att det inte ska spela någon roll.

Mervi
0

Idag skrev jag mitt i Calcounter, även ölet.

Det blev 1822 kcal.

75 gram protein, 43 gram kolhydrater, 142 gram fett.

Procenten blev : 16% protein, 9 % kolhydrater, 70 % fett. Undrar hur det kunde bli så. summan : 95%, var är resterande 5 %en.?

Förvånad  Kolhydraterna är från öl +  frukosten=yoghurten.

I morgon får det bli ägg och smör eller ägg och bacon.

Margareta
0

http://www.calcounter.se

Man behöver INTE använda CalCounter om allt fungerar som det skall ändå…

Pasi
0

Mervi - De resterande 5 %en är ju alkoholen.Glad

hemul
0

Va? Ska man ha 5E% alkohol per dag? Det måste vara det som jag har gjort fel med då. Ska genast sätta igång. Räcka ut tungan

Mervi
0

Kan det vara så mycket alkohol i en liten öl på 33 cl , 3,5%.

Det var inte alls lika gott som jag tyckte förr, så fler öl lär det inte blir för mig. Kommer att hålla mig till vatten.

Men vikten gick ner.

Pasi
0

hemul - Du är bra dum ibland!Räcka ut tungan Lycka till med din nya alkoholdiet!

Margareta
0

och ni är lika roliga som vanligt…

beda_stina
0

Är det inte så att vi knubbisar är roligare än 'de andra'? Hur ska den statistiken ändras när knubbisarna blir stickor och fortfarande är roliga??? Eller försvinner humorn med kilona?

zeretki
0

Hmm, min humor har snarare ökat nnär jag äter mer fett, eftersom jag mår bättre och är gladare!

Margareta
0

Vi har ett internt familjeskämt om sura människor:

"Han/Hon har visst ätit för lite smör…"