Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: lchf-för-nybörjare
Läst 3448 ggr
Tinis71
0

Mjölkproteinsallergiker - vad ska jag äta?!!

Jag har ännu inte kommit igång med LCHF, utan är i nyfikenhetsfasen då jag försöker samla information och förstå mig på det hela.

Jag har sen drygt ett år tillbaka försökt att äta en kost fri från socker, vitt mjöl och snabba kolhydrater.
Eftersom jag hela tiden brottas med ett sug, älskar frukt. bär och grönt, så kanske detta skulle vara bra för mig för att "lugna ner mig".

MEN basen av LCHF verkar bestå av sånt som jag inte tål. Jag är dödligt allergisk mot mjölkprotein. Ost, grädde, smör är no no för mig. Vad ska jag äta? Hälla rapsolja på allt äta oliver till allt? Låter enformigt och inte alls så gott som att hyvla ostskivor, klicka grädde på eller dränka saker i smör.

hemul
0

Har du provat ghee (rent smörfett)? Det borde väl funka. Ägg och fett kött kan du ju äta.

magma
0

Basen i LCHF är som jag ser det kött och fett. Du kan tex använda cocosfett, och som hemul redan tipsat om göra ghee. Annars finns det ju idag mjölkfria alternativ till vispgrädde och creme fraiche?

ps: att hyvla ost och äta vanlig grädde etc kan jag dock inte hjälpa dig att lyckas med, du har ju som sagt en allergi att ta hänsyn till…:ds

Johanna-Soderlund
0

Ghee som sagt och kokosmjölk och kokosfett (inte vanligt från affären). Jag mår inte heller bra av mjölkprotein så det är det jag använder.

Det är viktigt att äta av åvanstående om det ska fungera, rapsolja blir man inte mätt på. Dessutom är vegetabiliska oljor ofta väldigt onyttiga.

Katarina2
0

Jag är också laktosintolerant och har ersatt smör,grädde och cremefraich med laktosfria varianter. Annars använder jag mycket smaksatta olivoljor…basilikaolja är en absolut favorit till grillat kött…mums…och olivolja med citronsmak är helt underbart till stekt lax.

Härom dagen gjorde jag guaccamole med enbart avocado,vitlök och lite salt och grovmalen svartpeppar och det var också helt okej.

K-salat ar många salllader utan laktos..
http://www.k-salat.dk/ kan vara bra att ta till när man har bråttom och vill ha något färdigt…lycka till!!

beda_stina
0

Jag vet inte om jag är ute och cyklar nu men … försvinner verkligen mjölkproteinet från ghee /(som ju är klarat smör)???

Pasi
0

beda_stina - Ja, det gör det. Visst borde det kunna finnas spår av det…men det är nog ytterst lite.
Om man är allergiker så kan man ta det försiktigt i början och testa om man får någon reaktion.Glad

Elajsa
0

Att vara allergisk mot mjölkprotein eller laktos är väl inte samma sak?

Min son var allergisk mot mjölkprotein när han var liten och min dotter är känslig för laktos nu när hon är stor…..

Tinis71
0

Jag är också fundersam huvudvida jag ska tåla ghee, är mycket tveksam till detta. Att chansa känns inte som ett alternativ för mig. 

Jag är alltså mjölkproteinsallergiker - INTE laktosintolerant.
Jag får en anafylaktisk chock, alltså en kraftfull och snabb allergireaktion som kan vara livshotande, om jag får i mig något som kommit ut från kossas spenar (inkl får, getter och liknande djur). Jag har blivit hämtad i ambulans några gånger och måste alltid ha med mig medicin…

Tacksam över mer förslag på vad jag kan äta för att min (eventeullt blivande LCHF-kost) ska bli variationsrik och god.

Johanna-Soderlund
0

Om du är så väldigt mjölkproteinallergisk kanske det är bäst att avstå. Är du allergisk mot andra saker också?

Många som lägger om kosten till det bättre (t.ex stenålderskost) blir av med eller får lindrigare besvär av astma och allergier. Du kan ju prova ghee senare menar jag när du förhoppningsvis mår bättre.

NancyAlke
0

Jag skulle INTE testa ghee om jag hade en mjölkproteinallergi… man blir ju jättsjuk ju…

Jag har en magsjukdom som ibland gör att jag inte kan äta mjölkprotein, jag blir inte lika sjuk som du, men min mage packar ihop helt i flera dagar för minsta lilla mjölkpulver…

Jag körde under senaste perioden med massor av kokosmjölk i all matlagning… oliver åt jag också mycket av…  Jag vågade mig inte på kokosfettet, men kunde å andra sidan av någon anledning äta smör i rimliga mängder…så det gick bra ändå… Till stekning använde jag ister… Kan du lära dig att äta det, ja, då är nog fettproblemet löst…

Pasi
0

Ister är inte så dumt….fast inte samma goda smak som smör. Det borde gå att krydda som kryddsmör!?Räcka ut tungan

Margareta
0

Kokosfett verkar klokare… 100% vegetabiliskt och ändå  mättat…

Numer pensionär i Nynäshamn

Anterrabae
0

Ja ister kan av god kvalisort kan vara lite knivigt att få tag på… *vi har letat* men kokosfett är alla tiders…

Jag är mjölkkänslig så jag får dra ner emellanåt.. även om jag inte är allergisk…

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade