Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 4370 ggr
elsapippi
0

nybörjare svullen mage?

Hej!

I mitten av januari började jag med GI, men gick snabbt över till LCHF för att det känns vettigare och mer begripligt - och för att jag hittade det här forumet, faktiskt! Tack!

Jag verkar ha gjort ungefär samma viktresa + diverse temporära bieffekter som många andra: ett snabbt ras på 3 kilo, och sedan platå. Jag hade sex kg att bli av med, nu alltså hälften - och jag är nöjd med takten. Jag märker på kläder att jag har krympt - och på händerna. Min plan är att ändra min kosthållning permanent, även om jag aldrig haft ett sockersug.

Men! Den senaste veckan har min mage blivit ordentligt svullen och öm (inte gasig), och jag har varit ganska illamående den senaste veckan. Huvudvärken har också kommit krypande, och det har jag i princip aldrig. Trubbel med magen har jag dock haft sedan födseln, men hoppades komma till rätta med det nu.

Jag ger ett exempel på hur jag äter:

Frukost: 2 stekta ägg m några skivor ost, stekt i smör och kokosfett, kaffe/vatten

Lunch: färsbiff/fet fisk/proteinrik korv med kryddsmör/gräddfil o majonnäs-sås, ofta en körsbärstomat eller rädisa för att få "tuggmotstånd"

Middag: som ovan, eller annat tillagat kött/kyckling

Ett sent snack: en skiva brieost/salami/kallrökt skinka

Jag dricker 2l vatten om dagen, för jag blir verkligen törstig på den här maten. Fördelningen enl minmat blir ungefär 75% fett, 20% protein, 5% kolhydrater.

På det stora hela har jag mått bra, förutom nu, då. Är detta också helt vanliga övergångssymptom? Förslag på förändringar i min kost?

Tack för din tid!