Smör vs Rapsolja
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hittade två intressanta videor på Tom Naughtons blogg.
Den första visar hur man gör smör:
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Den andra hur man gör Rapsolja:
Mycket intressant! Smöret ser gott ut 

Kul att få se hur det går till. Håller med att smöret ser gott ut.
Ja, rapsoljan däremot är inte lika trevlig.
Jag tyckte inte att tillverkningen av oljan var otrevlig. Vaxet som avlägsnades från oljan såg däremot ganska äckligt ut, grått och otrevligt till färgen.
Uppfattade ni att vaxet skulle användas till "vegetable shortening", dvs matfett. Alltså margarin. Det är nog alltaså fortsättningsvis margarinet som är det verkligt otrevliga…
#5 Inte otrevlig? Såg du inte vilken skillnad var mellan att producera smör och rapsolja? Raps är inte naturlig mat, det har den aldrig varit. Myter om att man här i norden använde rapsolja förr i tiden är osanna. Rapsolja undvek man att äta ända tills tills man riskerade att dö av svält. Rapsoljan användes istället som smörjolja till exempelvis gångjärn.
jag tyckte rapsolje processen såg ut som bajs och spyor……förlåt mitt ordval,men kopplingen gick dit!
Skulle gärna också se hur tillverkningen av kallpressad ekologisk rapsolja ser ut. När jag köpte en sån flaska för första gången förvånades jag över hur gul oljan var - precis som man satt gurkmeja eller saffran i maten. Den ser verkligen mycket mer hälsosam och oprocesserad ut än den blekta sörjan i de billigare flaskorna.
Jag är övertygad om att människan är anpassad för blandföda från både djur- och växtriket. Problemet idag (och sedan ganska lång tid tillbaka) är att det är alltför lätt och billigt att producera kolhydratrik mat så vi äter alltför mycket sånt och framkallar diverse sjukdomar och andra besvär p.g.a. överkonsumptionen. Jag tror inte ens rikligt med frukt med sitt höga sockerinnehåll är skadligt i långa loppet om man tar det för vad det borde vara - säsongsvaror man inte ska äta året om.
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus