Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: lchf-för-nybörjare
Läst 2604 ggr
bejbe
0

när äter man för mycket?

jag började med LCHF i lördags och jag är rädd att stanna på vågen eftersom jag har ätit så mycket mer än vad jag annars äter. är det verkligen sant att man kan äta utan begränsningar? jag menar mängd. fördelningen står jag ungefär 65-70% fett, 25-30% protein och 5-10% kolisar.

igår åt jag 2500 kcal, jag äter aldrig så mycket och jag är rädd att jag ska gå upp i vikt! men allt smakar så bra och känns så bra! jag är en ostälskare och varje måltid slutar jag med en massa ost med bregot på! jag tror att jag måste minska maten!

Margareta
0

Nej man kan INTE äta utan begränsningar, men man kan äta sig mätt och det räcker väl hoppas jag.

I början kan det behövas mer mat än nödvändigt för att kroppen verkligen skall fatta att den är mätt. Har Du problem med sötsug är det bra att äta FET mat tills du är mätt, för då avtar sötsuget..

Fördelningen för att nå vikminskning är väldigt olika och individuell. Annika Dahlqvist rekommenderar max 5% kolhydrater och en del måste äta mindre för att få det att fungera. Den vanligaste siffran är 5% kolhydrater , 75% fett och 20% proteiner, men det förekommer andra också.

2500kcal låter mycket, men eftersom jag inte vet något om dig eller din bakgrund kan jag inte säga om det är för mycket eller inte. Kolhydrathalten låter lite hög till den kalorimängden blir det 62g eller?

Många behöver ligga på max 20g kolhydrater per dygn, men som sagt det är VÄLDIGT OLIKA, man måste helt enkelt testa sig fram.

Steg 1 är som alltid att vänja sig vid att äta utan kolhydrater och det är svårt för många och kan leda till abstinens av olika slag.

Steg 2 är att våga öka fettmängden till ca 75%, några behöver öka ännu mer.

Du får berätta lite mer om dig själv och vad du har för bakgrund så är det lättare att veta.

Numer pensionär i Nynäshamn

bejbe
0

jag har som de flesta gått upp och ner många gånger i livet, men det handlade mest om 15 kilo övervikt. förre sommaren körde jag Montignac och lågt GI och det gick bra, jag tappade 7 kilo. sedan häll jag fast vid en kost med mycket fulkorn, frukt och grönt men eftersom jag också är gallen i söt så blev det då och då utflykter i söckerland. för någon månad sedan slutade jag helt med söcker, sötningsmedel och vitt mjöl och lärde mig för första gången att dricka te utan sötma. jag gick ner 2 kilo för två månader och stannade där.

nu har jag uteslutit (begränsat) alla kolhydrater. igår åt jag mest: 2414 kcal, 6% kolhydrater (33,4 g), 70% fett (191,1 g) och 24% protein (144,7 g). jag tycker det är ganska bra fördelning och jag är inte rädd av fett, utan jag tycker att det blev helt enkelt för mycket mat.

idag har jag ätit mindre, 1771 kcal och 31,7 g kolhydrater, men är lite hungrig eller kanske inte hungrig utan sugen på mat. det är inte sötsug Margareta, det känns som om jag blivit av med detta, utan sug på att äta (jag är en småätare). är det okej att man tar ost, bregot, oliver och liknande mellan måltiderna?

jag är 170 lång, har 69 kg och en övervikt på 8-9 kg. hur mycket borde jag äta? jag förstår att det bästa är att man äter tills man är mätt, men jag gillar att äta även när jag inte är hungrig. eftersom jag inte har ätit ost i länge (tänkte det var fet=dålig Fundersam) och nu plötsligt är den tillåten så känns det som godis för mig! jag äter den med dålig samvete!

kalleankasmormor
0

Jag har varit hungrig som en varg de första 3 veckorna och ätit jättemycket. Därför var viktnedgången dålig /förutom de första 1,5 vattenkilona) Nu börjar det dock hända saker. Jag har gått ner ett kilo de senaste dagarna(har hållit på i nästan 4 veckor och har minskat i omfång (1,5 cm bara på låren!) Jag tror att kroppen reglerar det själv när den bant sig vid ksten. Blir du hungrig kan du testa kallpressat kokosfett i te,det brukar funka. Lycka till!

Mervi
0

Jag har sådana dagar då jag får mer lust att äta, och då blir det gärna för mycket. Jag har inte sug efter kolhydrater utan det är mer ett sug att äta precis som du beskriver. Då tar jag en bit ost eller salami. Om jag har yoghurt hemma äter jag det , men det är inte bra för mig, så jag får sluta köpa det.

På dagarna har jag inget sug efter dessa munsbitar, det kommer ofta på kvällen. Det kanske är gamla ovanor som sitter kvar, även om jag jobbat mycket med att sluta med snaskandet så poppar det upp ibland. Det hjälper att göra något när ätsuget sätter i gång. När jag jobbade med detta (under min viktminskning) så brukade jag sätta mig på motionscykeln när det blev för svårt att låta bli , och cyklade så svetten rann, efter det var jag bara törstig och det ätsuget försvann.

Margareta
0

Bejde:

Jag räknade ut Ditt BMI till 23,9 och det innebär att Du är inom normalvärden för övervikt (19-24 för kvinnor).
Den här metoden att äta innebär att kroppen själv bestämmer var vikten skall vara och då är det inte säkert att Du och kroppen är överens om Du vill gå ner 8-9kg till (BMI ca 20-21).

Det är inte självklart att LCHF fungerar för att minska BMI till 21. Du får höra Dig för med dem på här på sajten som kämpar med så pass låg vikt.

bejbe
0

om vi ska nu räkna BMI så måste jag erkänna att min våg stjäler 3 kilo (denna fakta glömmer jag gärna Oskyldig) så att jag har 72 kilo och BMI 25. och är verkligen överviktig.

jag vet att det låter löjligt till någon som har mycket mer övervikt, men man utgår alltid från sig själv och vill må bättre i sin kropp.

okej, jag ska inte stressa längre över min viktminskning utan pröva sig fram. det är ändå mina tarmar som jag hoppas kan läkas med denna kost. jag vet inte om det är för tidigt att säga men magen verkar ju må bra Glad

Margareta
0

härligt bejbe… då är Du på spåret nu… låt tarmarna läka först, det har Du verkligen chansen till…