LCHF kontroversiellt
Har jag lärt mig i dag.
Jag drog upp ämnet på en annan sajt och reaktionerna lät inte vänta på sig. Folk som jag tycker om och har betraktat som nätvänner vände sig plötsligt emot mig så häftigt så jag blev helt chockad.
Jag blev anklagad för att predika och missionera och tvinga på dem det de inte bett om. jag bara tappade hakan i golvet och har inte fått upp den än.
jag förmodar att många av er gamla LCHF-rävar nickar igenkännande nu, men för mig var det en fullständig överraskning att det väcker så starka känslor hos så många.
Man lär sig nåt nytt varje dag!
Egentligen har jag ingen fråga. Behövde bara prata av mig lite 
Lite nyfiken på vilken sajt du var och skrev på?? 
Och ja: *nickar igenkännande*
Jag vill inte svara på det då jag inte vill "hänga ut" dem som skriver där.
Haha, det är alltid lika roligt att man anses som "farlig" för att man säger att man är LCHF:are :-) Själv startade jag tydligen debatt hos min svärmor och hennes vänner efter att jag skrivit en insändareom LCHF i tidningen. Tänkte inte alls på att folk skulle reagera alls, min svärmor vet ju om att jag äter så, även om hon inte håller med mig. Nu var det inte hon som tog upp det, utan det var en av hennes vänninor som sett insändaren och tog upp det och det hade blivit värsta diskussionen.
Grejen är nog att folk inte riktigt förstår. Vi har blivit ibankade att vi blir feta av fett och att kolhydrater är goda. När vi sedan kommer och gör helt tvärtom, går ned i vikt och mår bättre och bättre blir det helt enkelt för svårt att tro på. Det är för enkelt på nåt sätt. Det ska ju vara svårt, man ska gå hungrig, man ska träna ihjäl sig och ha stenhård disciplin för att få ordning på sin vikt och sin värden. Jag ställer mig istället frågan ; ska det egentligen vara så jäkla svårt att hålla normalvikt? För som det var i mitt fall så är det den sk "normalkosten", tallriksmodellen på 60 % kolhydrater och lite fett som ställt till det för det har triggat ett sug som jag inte kunnat stå emot. Ska det vara så svårt att tro på?
Ja, ja, det är bara att kämpa på, förr eller senare kommer insikten!
#2: Du behöver förstås inte berätta det. 
Samtidigt kan jag tycka att man får stå för sina åsikter, framförda i ett offentligt forum. Tråkigt att du fick en sådan reaktion när du skrev om LCHF, förhoppningsvis sådde du några frön ivarjefall… 
jag tror snarare att många inte vill eller orkar ta till sig 
ja man får hoppas det.
okej här är tråden. Säg gärna om ni tycker att jag sa nåt fel eller dumt. Alla är vi barn i början 

Men så är det alltid när man gör ett annat val, ett okonventinellt val. Jag har gjort såna val många gånger och insett att det är väldigt provocerand för många människor. Jag tror de känner sig ifrågasatta och att de blir oroliga att de själv gjort fel val. För många är det väldigt viktigt att hålla sig till det "normala" och vanliga, allt annat känner de sig hotade av. Och så kommer vi där och sähger att allt är helt tvärtom mot vad de tror, till på köpet verkar vi välmående, nöjda och lyckliga med vårt orginella val. Jobbigt, jobbigt!
Oj, MargaretaA, förstår om många reagerade på dina inlägg! Du har skrivit exakt så som många "nyfrälsta" LCHF-are skrivit i många andra inlägg på diverse olika forum. Tyvärr, det fungerar inte…

Nej, det är faktiskt bara en som envetet skriker högt så fort någon nämner något om att kolhydrater inte är bra. En motståndare, **********. Hon är som hon är, och hon kommer väl knappast att ändra på det.
Hon får så klart äta som hon vill, precis som jag, men visst kan hon bli irriterande när man blir utsatt för hennes angrepp…
Tyvärr, det fungerar inte…
Uppenbarligen inte. Men är man naiv så är man. Men jag tror jag är botad nu - kommer inte att upprepas 

Många människor har väldigt svårt för förändringar och upplever dem som hot. Det gäller alla möjliga slags förändringar, inte bara nya kostråd utan organisationsförändringar, byte av arbetsuppgifter/metoder, införandet av nya datorsystem, nya betalningssätt, samhällsförändringar, invandring, religiösa strömningar, träningsmetoder eller nytt sätt att dansa! När det gäller hälsa får vi inte glömma att många faktiskt bygger hela sitt sociala liv på sin sjukdom. De exploaterar sin sjukdomsvinst både i nära relationer och gentemot andra i samhället. En del måste till varje pris försvara det befintliga, en del klarar inte att diskutera rationellt utan avskyr alla situationer där de måste kunna motivera en ståndpunkt och blir då aggressiva på personlig nivå istället med känsloutbrott.
Exempelvis skulle det gå enkelt att provocera ett antal personer även här bara genom att skriva
1. ät inte bacon, det är inte mat utan en cancerogen industriprodukt
2. ät inte grisfett, det har fel omega-6/omega-3 kvot och kan bidra till inflammationer och gikt
_3. ät inte bregott, det är margarin
_
4. använd inte mikrovågsugn, den förstör maten
5. många som tidigare ätit fettsnålt äter kost med försämrad omega-6/omega-3 kvot när de börjat med LCHF
Många har ju precis lärt sig här att äta bacon till frukost, bacon gjort på danska industrisvin som ätit GMO-foder, att köpa bregott och värmer maten på jobbet i micron eftersom det är enklare än att äta lunchmaten samt öser på med majonäs och rapsolja. De känner sig naturligvis påhoppade av en sådan lista och börjar refleksmässigt att argumentera mot. Det är inte specifikt för kolhydratätare.
Bäst är därför i många situationer i dagliga livet att inte argumentera, utan bara ge enkla fakta, om ens det. Det är enkelt att bara säga: Tack jag vill inte ha något bröd. Jag är så mätt och nöjd, jag orkar inga kakor. Om någon frågar så räcker det med att säga: Jag mår inte bra av att äta för mycket bröd. Om någon insisterar på en förklaring så kan man berätta förtroligt för den personen vilka hälsoskäl man har. Enklast är ofta då också att skylla på att man blir uppsvälld och dålig i magen, eftersom det har många egen erfarenhet av och kan relatera till.
Diskussioner i ett internetforum spårar ofta ur eftersom vi inte har samma hämningar mot konflikter när vi skriver på datorn som när vi möts i levande livet. Oftast övergår debatten till en helt oväsentlig fråga, t.ex stavning eller ordval. Det kallas flaming och är ett känt problem.
Ett annat problem är alla troll på nätet. Många har intresse av, ibland betalt för, att i hemlighet leda diskussionen åt ett visst håll. Det är vanligare än vi tror att företag avlönar personer för att sprida åsikter på nätet eller för att förstöra möjligheterna till vettigt informationsutbyte genom ständigt nya inlägg.
Många har svårt att föra en debatt utan att tillskriva motståndaren diverse olika åsikter som de själva tolkat in i det han eller hon skriver t.ex. "jasså, du tycker att jag…."
Bästa sättet att sprida åsikter utan att bli påhoppad är nog att lägga upp en egen blogg eller hemsida som man diskret refererar till med en signaturrad längst ner på allt man skriver. På iFokus.se kan alla redogöra för sina personliga ståndpunkter i de egna sidorna.

Jag har lärt mig att man får prata väldigt tyst och tassa väldigt försiktigt omkring lchf på forum på nätet. Jag håller mig till "Jag upplever att…" "Jag vet andra som blivit hjälpta av…" "Om du inte tänkt på det så skulle ett alternativ kunna vara…" "Det finns undersökningar som tyder på…" Och om nu någon blir intresserad så berättar jag gärna mer, annars håller jag truten eller är väldigt passiv. Låter folk fundera själva.
Det är kanske en lite mer feg variant, men många gånger är mathållningen det allra sista folk vill ändra på för att förbättra sin hälsa och om de väl ska ändra sig så vill de komma fram till det på egen hand.
Det svåra tycker jag är min facebook, jag publicerar gärna länkar till intressanta trådar här, eller länkar till tidningsartiklar osv. Detta är tydligen väldigt provocerande för vissa som tycker att jag försöker predika. Men jag tycker att jag väl kan få skriva vad jag vill på min egen facebook utifrån vad jag är intresserad av. Tycker de att jag är jobbig så får de väl ta bort mig från sin feed så de slipper se mina inlägg.
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.
Ja ut och jogga "två timmar om dan" era slappon så löser det sig nog med bilringarna. Typ 

Bra skrivet! Tänk att vi är med i en sekt
Hade nog reagerat som du, men jag har märkt att det är såå svårt att prata om detta. Tog upp det med fel person på jobbet en dag och fick värsta påhoppet. Synd…för jag gör det bara för att hjälpa ju.
Margareta-jag tyckte du var saklig och lugnt i din dissusion. Vad jag reagerade på var hur snabbt två av de andra gick i taket. Det fanns liksom inte utrymme ens för en liten fram-och-tillbaka-vad-intresssant.
Och vad gäller predikan så tycker jag nog att dom gjorde det båda två. Ingen var intresserad av att lyssna, deras sätt var det enda rätta (ät bröd, spring som tok flera timmar om dagen, var hungrig och kanske, men bara kanske, gå ned i vikt).
Jag gillar verkligen det du sa att vi tjockisar har fått upprättelse. Att det inte är MITT fel. Nåja inte bara iallafall
.
Duär bra!
aswedishsmorgasbord.com
Jag kära nån - nu vet du MargaretaA varför jag startade Kif från början redan 2006. Precis som du blev bemött blev jag och några med mig på ett forum som heter Netdoktor. Så fort man ens nämnde ordet kolhydrat eller mer fett (LCHF som uttryck var inte ens uppfunnet då) blev man lynchad och utskälld.
Det var ett viktminskningforum och alla blev sura när jag (lite kaxigt kanske) sa att jag inte kände av det minsta sötsug sen jag la om till kolhydratreducerad kost med mer fett istället. Det var som att man SKULLE ha ett sötsug att kämpa emot och också falla för. Det liksom ingick i konceptet att alla varje måndagmorgon skulle redogöra för helgens alla synder. Paulun hade just infört begreppet "ätardag" och den kunskapen var lätt att ta till sig.
Nu har det gått snart 5 år och allt är sig likt utanför vår lilla ankdamm här på Kif.
Länge leve Ankdammen - eller vad säger man?
Numer pensionär i Nynäshamn
Har också haft mina duster med puman tyvärr även om jag försökt och diskutera artigt med henne. Tyvärr svarar hon sällan utan försvinner ofta efter ett 'utbrott', sedan så finns det sällan utrymme för diskussion om man har signaturen "motståndare till LCHF" vilket betyder att man redan har en fast åsikt. 
I övrigt så önskar jag lite mer ömsesidighet från LCHF-hållet också då det finns folk som kläcker ur sig helt anekdotiska saker som dagens sanning, ofta helt utan någon som helst forskning eller bevis för detta, det stör mig lite grann.
Vi fick ett mail till LCHF-magasinets redaktion idag från en som vill att vi skall skriva i tidningen att LCHF inte är för alla och att folk som "missionerar" skall sluta med det.
Tidningen (läs vi LCHF-förespråkare) hade förstört brevskrivarens mamma, för hon var besatt av att hela släkten skulle äta LCHF och gick inte att umgås med längre.
OMG! Jag skrattar så jag tappar andan!
Vad svarade ni på det?
aswedishsmorgasbord.com
ja vad säger man? Tack för "Ankdammen" den är ovärderlig! 
och tack för alla svar i tråden till er andra. jag känner mig stärkt och ska snart krypa i bingen (utan myrkryp) och somna gott.
håller med dig. Det är för många som går händelserna i förväg och kommer med påståenden som ännu inte är vetenskapligt bevisade. Det gynnar inte "saken".
Absolut! Och det var ingen pik mot dig utan bara folk i allmänhet.
Tyckte du skrev sakligt på livs.. i fokus.
Tråkigt med en så rigid inställning till LCHF som ********** tydligen har, jag har haft trevliga diskussioner med henne i Språk-forumet. Och då hade hon inte "Motståndare till LCHF" i sin signatur!
Finns väl något som heter "att var och en blir salig på sin tro". Det som är tråkigt är att se andra blir sjuka på sin tro också och man vill så gärna hjälpa nu när man har hittat ett sånt löjligt enkelt sätt att minska risken för välfärdssjukdomar. Tyvärr tas inte denne hjälp emot med entusiasm alla gånger.
Det är ofta som människor pratar om att de äter fel. Och det de syftar på är att de äter för mycket kakor, bullar, chips, godis osv vilket de iof har rätt i. Därtill lägger de att de äter mat med förmycket fett och ägnar inte en tanke åt jättelasset med pasta eller de tre-fyra potatisarna de åt till middag. Och det är såå svårt att hålla tyst då.
Men den största myten av dem alla är väl den vedertagna tron att det måste vara SVÅRT och JOBBIGT att gå ned i vikt. Om man inte svälter sig själv och är hungrig, inte tränar fem dagar i veckan, inte nagelfar innehållsdeklarationen efter kalorier, inte tror på energi in -energi ut-principen, inte håller sig borta grån fettkanter och smörsåser - ja då är viktnedgången en illusion och man kommer att dö i hjärtattack. Detta trots att alla värden är bättre än någonsin. Eller så ljuger man och äter fettsnålt i smyg :-) Det FÅR helt enkelt inte vara lätt och enkelt att komma ned till normalvikt och hålla den stabil. Det MÅSTE vara jobbigt och med massor av självdisciplin annars är man inte värdig uppdraget :-)
ja man slutar aldrig att förundras… jag hade varit överlycklig om jag vetat detta för 20 år sedan. Då hade jag inte suttit nu med 30 kg övervikt. Men hellre sent än aldrig.
Vi får hoppas att ungdomarna har lättare att lära om än de äldre. Faktiskt så tror jag det.
sedan vill jag tacka för inhoppet i tråden på LK ni som skrev där. Känn er välkommna på sajten också för det är ett mycket trevligt ställe att hänga på (bortsett från just den trista tråden).

Jag skrev på ett vanligtvis klokt och trevligt forum för någon vecka sedan om LCHF och Andreas E:s matrevolutionen och blev överöst med aggressiva kommentarer och rent hat! Jag blev helt ställd och ledsen. Undviker det forumet nu.
Jag hade ingen aning om att det väcker SÅ starka känslor. Visst har det rapporterats här då och då men på nåt sätt trodde jag att det hade lagt sig nu. Fel hade jag.
Agneta
Jo nog blir man frustrerad
Och det är nog bara att inse att man inte kan övertala någon! Det som är tråkigast tycker jag är arrogansen och överslätandet, typ "jaja, var och en blir salig på sin tro". Vaddå tro? Det handlar ju om vetenskap! Och att så många tror bergfast på ALLT som står i skvallerpressen om "nya rön" och inte läser på själva.
#26 Precis, lite lagom nedvärderande sådär. Läste precis ett inlägg på bloggen som kostdoktorn lagt upp. Och där påstods det att vi är LATA som vill gå ned i vikt genom LCHF :-D Som jag skrev ovan - vi är inte värdiga uppdraget…
#16 och #20 det finns ju faktiskt en LCHF-ankdammen-blogg! Riktigt underhållande!
Fast nu verkar det inte vara någon aktivitet där längre. Synd!
Jag får känslan av att det är alltför många som ÄR sin sjukdom. Som skulle blir en i mängden om de blev friska från sina krämpor. Vad skulle de då prata om på fikat? Dessa människor känner sig nog trampade på tårna när någon helt fräckt kan komma och påstå att de har blivit friska helt utan mediciner och dessutom ätit gott på vägen dit!
Människan är en besynnerlig varelse… 
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
Skulle man ens fika om man åt bra mat då? 
Det skulle väl bli sydeuropeisk fika med korv, ost, oliver m.m. 
ja och för en del är feta = lata. Jag tror det är lättare att vända en oljetanker än att vända folks fördommar.
Men jag trodde faktiskt själv att jag var lat därför att jag aldrig orkade något. skaffa hundar för att bli tvingad ut och sånt.
Men nu har jag målat väggar och farit som en tätting upp och ner mellan golv och tak och det gick som en dans. Tack tusan för det när man inte har ont i hela kroppen längre. Det hade inte funkat för bara två månader sedan.
Det var alltså inte lathet som orsakade overksamheten.
man fattar inte alltid hur sjuk man har varit förrän man blir frisk!

Jag kan inte annat en förundras över hur LCHF väcker så starka och ilskna känslor-men det är lite som människors hela föreställningsvärld rubbas, och detta gör dem rädda och oroliga.
Folk har inget emot när familjer ger sina barn chips och snabbmakaroner, men en familj som vill utesluta skräp till sina barn kan få mycket stark kritik.
I min omgivning har jag fått mest bra reaktioner, speciellt som min mammas diabetes i princip försvunnit efter ha lagt om kosten, plus att hon är slank idag från att ha varit överviktig-hon har fått människor att bli mer väl inställda.
Men jag tycker faktiskt att det varit lite onödigt häftiga reaktioner här inne också någon gång, någon skrev att hon åt någon frukt per dag, och jag höll med att det också passade mig och då blev vi nästan lynchade, så det här med mat verkar uppröra här inne också.

Det där med människor som tar sin sjukdom som identitet känner jag igen från en närstående. Vill inte prova något annat än doktorns medicin, som inte fungerar. Det ger en anledning att ständigt klaga. Trist, särskilt som det är en annars intelligent person och öppen för alternativ.
Agneta
#32 Ja vi är superlata som inte orkar svälta oss och överträna oss till smal- och friskhet :-) Vi tar genvägen och äter oss till det istället och viljan till att röra oss mer brukar komma som ett brev på posten…
Som jag skrev i ett inlägg i en blogg - hellre lat, smal och frisk än stressad, fet och sjuk….

Livskvalitet har 752 medlemmar, medan den lilla ankdammen Kif har över 14000… 
Jag tror att det är provocerande för vissa att LCHF tycks vara en växande rörelse, och inte bara modedietfluga bland andra dieter.
Själv undviker jag att skriva om LCHF på andra sajter, men jag får ju ofta mothugg i verkliga livet. Märker jag att jag inte når fram med mina argument (jag behöver inte "omvända", det räcker med att diskussionen kan föras på en ömsesidig respektfull nivå) så lägger jag ner, och tänker tyst för mig själv att "vänta ni bara, ni kommer att få se…!
"still lost in space and time"
hm… jag måste ha missat det här med "ankdammen". 

Jag anspelar bara på det Margareta skrev i #16… Den lilla ankdammen är inte så liten längre… 
Viktnedgång och hälsa ska vara sprunget ur försakelser och sträng disciplin. Annars är det provocerande.
Kanske mest provocerande för de människor som ansträngt sig hårdast. De som har rusat ivrigast i eljusspåret och tuggat mest havrekli. Antagligen tycker de att deras egen uppoffring plötsligt sjunker i värde, när man kan bli frisk och smal genom något så vulgärt som att äta fett.
Men det kommer nog att lösa sig. De här människorna kommer sannolikt att hitta andra uttryck för sitt tvångsmässiga behov att manifestera självplågeriet. De är förmodligen ändå inte ute efter hälsan i första hand, utan efter omgivningens beundran.
Jag har kört LCHF sen juni 2005, närmar mig alltså otroligt nog 6-årsjubileum snart (hängde med Margareta på NetDoktor, som iofs var ett väldigt bra forum med bra funktioner - men blev tvungen att lämna det forumet sen man erkänt hur man faktiskt åt…).
Kan nog erkänna att jag säkert "missionerade" lite i början, man var ju så fascinerad själv över att man hade hittat en "ny lösning" - så det var svårt att inte prata om det till alla. Särskilt eftersom alla ifrågasatte varför man inte åt bröd, eller - när man tackade nej till fikabrödet ÄVEN tackade nej till frukten..!?!?
I nuläget brukar jag inte nämna ordet LCHF, möjligen om jag är djärv säger jag att jag äter "animalisk högfettskost". Och om någon frågar varför förklarar jag att mina tarmar inte gillar mjöl i allmänhet och deg i synnerhet. Jag kan beskriva vilka symptom jag får om jag äter lite bröd, så är diskussionen slut (finnar, förstoppning, trötthet osv). Många säger då att det säkert är gluten - men då brukar jag säga att "de" inte har hittat någon diagnos på mig än, men att det verkar vara även ris osv som ger samma symptom… (elakt att spela oskyldig…?) Att jag inte äter socker behöver jag inte ens försvara, det är svårare med frukt…!
#0 Hej!
Min erfarenhet är att människor oftast inte vill ha råd som de inte bett om, oavsett vad det handlar om. Det kan upplevas som om man blir påtvingad nåt och då är man inte mottaglig för det som den andra försöker berätta om. Så personligen tror jag inte man vinner något på ett allmänt "missionerande" som ingen frågat efter.
Och när vi pratar om kost så är det många som mår bra och lever ett friskt och bra liv med mycket kolhydrater. Och det är bara att gratulera dem eftersom de har större valfrihet i sin kost. Och de måste också få lov att göra de valen - själva. Var och en måste själv få fatta sina beslut och göra sina val, tycker jag. Den dagen då de ev behöver ändra sin kost på något sätt kommer de kanske att göra det också. Men då är de motiverade till att göra en förändring. Och det är stor skillnad.
Sedan tror jag att man, oavsett vad diskussionen handlar om, ska ta det försiktigt med värdeladdade ord. De väcker ont blod och människor lägger in alla möjliga egna tolkningar. Och då är diskussionen körd.
Trevlig helg

Jag använder aldrig begreppet LCHF. Det är förstört av media samt obegripligt för den som inte är insatt i vad förkortningen står för. Säger att jag äter lågkolhydratkost, att jag äter ketogent eller naturlig mat med kolhydratrestriktion eller riktigt mat utan socker, mjöl, stärkelse eller vegetabiliskt fett, inga industriprodukter. Fettdiet tycker jag är direkt missvisande. Andelarna protein och fett ökar självklart när man tar bort kolhydraterna. Man behöver inte sträva efter att äta mer fett. Det är ett missförstånd. Det räcker med att man slutar att vara fettskrämd.
Vill någon ha ytterligare förklaring berättar jag att jag förordar att man dagligen äter en viss andel levande mat främst råa grönsaker, tillagar maten försiktigt, undviker livsmedelstillsatser, kolhydrater, frö&fröskal, vegetabiliska fetter, transfetter och salt, att man försöker undvika stress samt att man hittar roliga former för regelbunden motion, t.ex. dans samt ställer undan vågen. Jag tror inte på dieter utan hävdar att enklaste sättet är att välja rätt produkter redan i livsmedelsaffären så att man kan äta allt som man har hemma. Bantning anser jag i många fall livsfarligt. Kämpar mot livsmedelstillsatser och GMO: Inga E-n
Men vad äter du då frågar en del. Inga konstigheter utan riktig mat, kött, fisk, ägg, ost, smör, vispgrädde, yoghurt och grönsaker! Dricker vatten med citron och kaffe.
Vår lokale legitimerade läkemedelsförsäljare har sagt upp bekantskapen med mig. Han får nästan inte sålt några statiner till någon längre och har skrivit "äter extremkost" i journalen. 

********** har lämnat KIF hon påstår att vi LCHF anhängare har "infekterat" LK och uppför oss som Livets Ord anhängare och typ bombarderar henne med LCHF-propaganda. Uppriktigt sagt förstår jag inte henne, hon är ju inne på ett diskussionsforum där alla får säga sin åsikt och inte såg jag några direkta påhopp i den aktuella tråden
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus

Det är väl bara bra om hon har lämnat KiF, eftersom hon i sin signatur skriver att hon är motståndare till LCHF. Här är vi ju för LCHF.

För bibeltrogna & bokstavstrogna (om SLV och dietisterna):
"om eder rättfärdighet icke övergår de skriftlärdes och fariséernas, så skolen I icke komma in i himmelriket" Matteus 5 kap.
Hade nog varit nyttigt för många medlemmar i olika kyrkor och samfund om man där börjat med LCHF-progaganda och ersatte kaffebrödet på kyrkkaffet med något lämpligare.
nejnejnej. LK är min baby och jag skulle aldrig tillåta att den blev "infekterad" av något what so ever!

Jag tror att många av oss har haft våra duster med **********. Hon hatar LCHF rabiat, och tyvärr finns hon på många hälso/vikt-sajter och försöker stoppa all information om LCHF.
Men det är tydligen ok att propagera för kolhydrater osv.
Hatar cancer och älskar vårlökar.

#46 OK - då förstår jag…
Lustigt att det alltid är de mest högljudda och hatiska motståndarna som kallar LCHF:arna för fanatiska och sekterisktiska.
Det verkar vara någon sorts naturlag.

Intressant tråd detta, får mig att fundera på vad jag säger på andra forum och även irl. Är ofta på ett annat forum och skriver i en lchf-tråd där och där har det inte varit några klagomål än i alla fall. Lite lustigt är att jag typ ett år innan jag föll för lchf (tack vare SSS Ät dig ner i vikt) var inne och läste i just den tråden på forumet och tyckte de verkade heltokiga, tills jag när jag väl börjat äta insåg att de var hur vettiga som helst. Sen hittade man ju hit till kif också
här har jag spenderat många timmars läsande, fast ytterst lite skrivande 
hm.. I´ve got the picture. Poletten!
#43 Tack för ett väldigt bra inlägg, Anders-S! Det är nog sant som du säger, LCHF har blivit ett rött skynke för många.
Är din legitimerade läkemedelsförsäljare möjligen… ähm… din läkare? (f.d. antar jag!)

Alltså, jag måste erkänna att när jag först hörde talas om LCHF så tyckte jag det var rena idiotin. Jag trodde att de som ägnade sig åt detta var en massa frossande fetton som använde denna modediet som ursäkt för att få vräka i sig allt fett de vill
! För mig var det en fullständig överraskning att det inte är bevisat att fett förorsakar hjärt/kärlsjukdom! Men eftersom sockersuget plågade mig svårt så bestämde jag mig för att sätta mig in närmare i det hela och nu vet jag bättre!
Vi får kanske ha en viss förståelse för att folk är lite frågande inför detta, kunskaperna är inte tillräckligt spridda bland gemene man ännu. Tänk på att vi alla har blivit indoktrinerade med fettskräck i decennier!
Jag har aldrig mått så bra av något som jag gör av LCHF. Jag kan bara hoppas att lchf-mathållningen finner alla dem som behöver den!
Jag berättar om någon frågar - jag berättar om någon ber om råd som jag uppfattar kan bli avhjälpt av lchf. Annars bryr jag mig inte om att 'propagera'.
Fastnar man i maktkamp om vad som är rätt och fel - då har man hamnat på sidospår - som inte har med saken att göra! Det sätt som jag lever och som jag mår bra av, behöver inte vara rätt för alla! Den som äter och lever på sitt sätt behöver inte vara 'mitt sätt'.
Det är synd att våra olika sätt att leva våra liv ska behöva skapa stridigheter. Jag är jättenöjd med mitt sätt att leva och hittar jag människor som kan hjälpa mig, stötta mig, ge mig tips, idëer och råd är jag tacksam - det kan bara inspirera mig. Men banne mig om jag försöker omvandla någon… Oavsett det handlar om att äta eller utesluta kolhydrater!
Vad vill jag säga? Vet inte… Kanske att de som reagerar så starkt mot vår kosthållning har andra problem - som hör till "rätt eller fel" (för alla)…? För mig får ni äta precis vad ni vill! Jag hoppas bara att ni är måna om att ni ska må bra!
(Jag har alltså inte läst trådar som länkats till här, jag vet inte vad diskussionen handlar om - jag bara lägger mig i, utan att ha på fötterna… i något som jag inte vet… Det enda jag vet - 'är att lchf har varit så fascinerande hälsosamt för mig!)
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing
Hallå på er här. Jag är en av dem som hänger mycket på bland annat Livskvalitet iFokus och jag har några ord att säga om detta utan att peka på någon enskild person.
När man framställer sina personliga övertygelser i sammanhang som för många kan vara livsomvälvande eller till och med livsavgörande, tenderar retoriken att bli ganska kategorisk, ibland till och med hård och aggressiv.
Om man då framställer en sådan stark övertygelse om att man hittat hem så att säga i exempelvis en sådan livsstilsform som LCHF är, kan det ju faktiskt hända att man trampar på någon som har starka övertygelser i annan riktning. Det gäller ju att gå fram försiktigt och faktiskt respektera alla.
Nu är jag ingen motståndare till LCHF, men heller ingen anhängare av skäl som jag inte tänker gå in på. Dock kände jag också att retoriken blev lite väl hård exempelvis i formuleringen runt bröd som näringsmässigt värdelöst.
Jag tycker inte att det som skrivits i den här tråden om en enskild medlem är okej. Ingen av oss vet vad som ligger bakom den utpekade personens ställningstagande och ingen har rätt att döma. Ingen borde heller diskutera en annan icke deltagande person i ett öppet forum. Det är helt enkelt inte schyst.
Dock kände jag också att retoriken blev lite väl hård exempelvis i formuleringen runt bröd som näringsmässigt värdelöst.
Det var några förflugna ord på inte ens en rad. kom igen. Varför behövde någon gå i taket för det?
#58 Jamen det handlar väl lika mycket om att gå i taket åt andra hållet också i så fall, eller? Dessutom gick jag inte i taket, jag försökte bara påpeka att du möjligen uttryckte dig lite väl kategoriskt. Minns att det inte var jag som bemötte dig hårt.
Sedan är det inte just den biten jag upprörs över här, utan istället att en medlem blir uthängd i ett par inlägg (#9 & #22 bl.a) som om hon vore en fiende som ska nedgöras. Fult och oschyst, så gör man inte mot någon i ett öppet forum.
nej jag vet att det inte var du som gick i taket över vad jag sa, men eftersom du nämner det här så vill jag bemöta det.
Sedan att du tycker det är fult att nedgöra någon i öppet forum kan jag hålla med om. har just precis upplevt detsamma.
Måste bara hålla med Peter här.
Skillnaden är att ********** valt att hoppa av istället för att på någon annan sajt starta en tråd för att få "ryggdunkar och medhåll" vilket hon mycket väl kunde gjort efter att ha läst denna tråden.
Hon står för sin åsikt och har tydligt försökt att förklara utan att involvera andra.
"Brödtråden" är uppenbarligen bortplockad på LK och jag uppmanar värden på denna sidan att även plocka bort denna tråden som innehåller personangrepp av en annan medlem på iFokus.
Detta handlar inte om kost längre.
/Maria

#61 Jag håller inte med dig i din önskan att tråden ska tas bort.
Kommentarerna var relevanta och gäller en annan tråd på iFokus, och jag tycker att man kan ha tillräckligt högt i tak för att diskutera hur man blir bemött av andra när man nämner sitt kostval, låt vara möjligen med en aning trubbig formulering. När man tar bort trådar från ett forum, skadar man forumet; det bör göras betydligt mer finkänsligt än som reaktion på att någon ser sig som trampad på tårna. Oppenheten är ett egenvärde, det handlar om får möjlighet att yttra oss. När man som ********** faktiskt söker konflikt, vilket knappast görs av dem som väljer att äta fett, då är det värt att diskutera, även om någon känner sig trampad på. Hon är i det avseendet inte mycket annorlunda än exempelvis Annika Dahlqvist som har fått ta mycket skit, men hon gömmer sig bakom anonymiteten i ett smeknamn, vilket knappast gäller en hel del andra som också diskuteras i diverse trådar.
Jag tycker helt enkelt att det är fel att försöka sopa konflikten under mattan genom att ta bort trådarna. Jag tycker att man ska stå för vad man säger.
Måste förtydliga att jag inte har någon som helst personlig erfarenhet av diskussion med tidigare nämnda medlem. Jag pratar bara om själva fenomenet att LCHF tycks väcka ont blod i många sammanhang.
I övrigt håller jag med Inkanyezi - öppenhet är viktigt och det är inte vettigt att radera trådar utan väldigt goda skäl. Visst kan man anse att det är opassande att diskutera någon som inte själv är närvarande, men jag tycker inte att det har sagts något i den här tråden som går över gränsen.
Kör man ett personligt litet ställningskrig mot en företeelse får man nog räkna med lite mothugg. Men att älta en viss debattör är rätt meningslöst. Poängen är just att LCHF sticker i ögonen och jag funderar en hel del på hur det kommer sig. DET är intressant att diskutera.
Jag tycker inte heller att tråden ska tas bort. Som sagt, är man en såpass färgstark och frispråkig person som "******" verkar vara, så tycker jag att man får stå för det. Anonymt eller inte.
Och att MargaretaA kommer hit och undrar hur vi ser på hur hon formulerade sig i den borttagna tråden, visar ju bara att hon trodde att _hon_gjort fel. Och det vidhåller jag fortrfarande att hon inte gjort.
aswedishsmorgasbord.com
#62 och #64
Tråden kanske inte behöver tas bort helt, men jag tycker absolut att det är fel att diskutera en annan medlem öppet utan att denne är med själv i diskussionen. Jag vet inte vad andra sätter sina moraliska gränser, men för mig är det helt enkelt uteslutet.
Av den anledningen kan jag tycka att de inlägg som namnger henne, särskilt som det handlar om personlig kritik, vilket torde vara en av de grundläggande "nono's" på iFokus, borde tas bort.
Sajtvärden låste brödtråden på LK i samråd med mig. Hon har fått flera ilskna PM och ville låsa tråden bara för att få slut på det. Jag tyckte inte heller att det var rätt men Cristine är min allra bästa vän och hon mådde illa. Det är bara fördj…..t att hon får ta de PM som jag borde fått! 
*Hälsning från moderator*
På Kif tillåter vi inte personangrepp i någon form när namnet är skrivet i klartext och det tydligt framgår vem det gäller. Man skall inte kunna googla på ett namn och hamna på Kif och läsa det som är negativt.
Den som väljer att skriva under nicname har redan valt att vara anonym och då är vi inte lika hårda eftersom personen inte pekas ut på samma sätt.
I det här fallet har personen valt att skriva nedgörande om oss som grupp, det är inte precis en förmildrande omständighet som gör det självklart att stoppa den här tråden. Tvärtom hade jag för min del kunna låta den vara. Den har varit saklig och inom det jag tycker är ok. Den är inte startad för att hacka på någon utan för att få hjälp.
Jag har p.g.a klagomålen valt att censura personens nicname och önskar därför att det inte nämns fler gånger.
Trist när det blir såna polariseringar. Och extra trist när någon tar åt sig så personligt av en sakdiskussion att den känner behovet av att "drämma igen dörrn" och "högljutt" ge sig av. Lite dagisvarning över beteendet och reaktionen, men kanske förståeligt när personen i fråga inte klarar av att argumentera om själva sakfrågan.
Jag säger Grattis till dig, MargaretaA, för dina framgångar med LCHF-kosten! Det är ändå det allra viktigaste! 
* * *
Alla äter vi det som känns rätt för oss och så länge det känns rätt! Jag har ätit enligt lchf 2-2,5 år (minns inte exakt) och jag bara stormtrivs med det! Äntligen har min kropp fått i sig näring på ett mer balanserat sätt än tidigare och jag mår så bra av det! Viktnedgången, går långsamt, men det gör inget, välmåendet är allra viktigast för mig.
* * *
Jag gör min resa, motståndarna får göra sina.
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing
säger som Andina i #69
GRATTIS Maggan!
#69, 70
tack tack men jag tycker att alla som har hittat till denna sajten är att gratulera! 

Moderering är en konst, och jag tycker att det har skötts bra i den här tråden, men att valet i tråden på det andra forumet var väl drastiskt. Den tråden är inte låst, utan den är helt dold. "borttagen". Jag tycker att den åtgärden bara bör användas för spam och ren trollning, men inte för en tråd där flera deltagare är med i en diskussion, även om den hettar till.
Jag är väldigt glad över att det är så pass högt i tak i det här forumet att vi tillåter olika meningsyttringar utan att censurera eller klippa bort för mycket. Den som vill komma hit och har andra idéer om hur man bör äta blir bemött i forumet, och inte borttagen.
Och man kan diskutera sådant som händer någon annanstans.
Vårt sätt att äta uppfattas väldigt ofta som provokativt, och orsaken är säkert att det så totalt strider mot vad man har fått sig itutat under så många år, och för en del kanske också just att man kan minska i vikt utan att späka sig; att man kan njuta hela vägen ner till idealvikten.
Det är säkert också så att det ligger en anklagelse i att ge upp tallriken och i stället välja vår väg. Man anklagar hälsoprofeterna för att fara med osanning, alltifrån institutionen SLV och ner till enskilda dietister och därmed har vi också underkänt alla populärmetoder som pulver och soppor och annat som innefattar svält. Vi är kaxiga, ser oss som att vi vet bättre, och det allra värsta är väl att vi kanske har rätt.
#72 Det är sajtvärdarna på respektive sajt som bestämmer hur högt det ska vara i taket och vad som ska ske med trådar i sajten. Det bestämmer ingen annan. Det är sådant vi måste respektera och rätta oss efter.

Det är en svår konst att säga saker på ett bra sätt. När det gäller att t ex argumentera mot kolhydrater (eller mot vad som helst som människor håller på med) kan det inte hjälpas att ett nedvärderande av det personerna håller på med indirekt blir ett nedvärderande av personen själv.
Om jag säger att bröd är näringsmässigt värdelöst till en person som äter bröd så blir det indirekt en pik om att den som äter bröd har gjort ett värdelöst val. Att hon/han inte vet ett smack. Det är jättesvårt att bli positivt inställd då.
Man kan uttrycka fakta - men inte spotta på något som människor sysslar med. Det går aldrig hem. Det tål inte jag heller ens om kritiken är befogad. (Sen kan jag själv vara på ett sådant humör att jag blir lite överlägset nedvärderande ibland, om saker och ting - det får jag erkänna. Det är vi nog lite till mans…)
Det bästa sättet är att ställa sig själv på samma sida som den man argumenterar mot. "Jag gillar också bröd men enligt.. bla bla.. är det inte så nyttigt som vi har trott." eller "Det finns rätt många studier som visar att…" eller "Jag blev så förvånad i början …var verkligen skeptisk… men så har jag börjat läsa och blivit övertygad om att… bla bla".
"Every point of view is a view from a point."
Jag läste alla inlägg i tråden ifråga. Jag såg inte heller nåt som var så allvarligt i den borttagna tråden att den skulle ha behövts tas bort eller ens låsas. Det var ju personen som utmärkte sig som motståndare till LCHF som var den som gick hårdast ut i negativa ordalag. Inte så konstigt att LCHF spridit sig till Livskvalitet i Fokus, då Livskvalitet är precis vad så många vunnit tillbaka då de ätit LCHF ett tag!
Gillar man inte LCHF - fine, men dessa bör ändå kunna respektera att det finns folk som väljer LCHF, speciellt då dessa i så många mår bättre än någonsin och går ner i vikt utan att behöva sporta en massa eller svälta sig. Vissa tycks bara inte kunna tolerera att man kan bli frisk och smal på ett så "enkelt" vis som LCHF, vilket är en synnerligen tråkig inställning. De verkar tro det är nån sorts genväg till falsk hälsa med risk för alla världens allvarliga sjukdomar, när det troligtvis är precis tvärtom. Det är den snabbaste och bästa vägen till äkta och god hälsa. Känner man sig friskare än nånsin på LCHF, blir av med diverse krämpor och åkommor och går ner i vikt kan det ju inte vara helt fel.
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

#76:
Fast förmodligen tror många inte att det verkligen är en objektiv sanning. (Handlar alltså inte om brist på tolerans.) Det finns ju människor som berättar om hur de blivit friska från samma sjukdomar genom att bli veganer. Och vi tänker nu att det inte beror på att kosten är så hälsosam utan mer att det beror på att man utesluter det som är skadligt. Och då kan man dra en parallell till de som hör att folk blir friska på LCHF-kost men inte kan tro det. De tänker nog att det mest beror på envishet och tro hos de som äter så, och att de går ner i vikt för att de äter mindre kalorier. Att de blir friska beror på viktnedgången.
Kort sagt: den som inte har all kunskap ser heller inte saken på samma sätt. Så det som är en självklar sanning för oss är inte det för alla. Behöver inte bero på att man är dum och aggressiv utan helt enkelt är okunskapen det som spökar. Att det finns studier som talar för LCHF är inget bra argument för dessa människor eftersom de nog menar att det finns studier som bevisar allt, samt att de ändrar sig hela tiden.
Man måste gå varsamt fram om man vill nå alla människor. Det är nog bara så. Alla är inte lika öppna - och de KAN inte ändra tro så lätt. Tråkigt men sant.
"Every point of view is a view from a point."

#77 Jag tycker nog att det inte heller är nödvändigt att nå alla. Vi har ju var och en ansvar för vårt eget liv, och den som vill äta mat som är dålig för hälsan får ju göra det utan att jag behöver blanda mig i.
Så jag har inte stor orsak att argumentera för mitt val, helt oavsett studier eller om jag får bättre hälsa eller lägre vikt eller bättre kondition och snyggare form på kroppen. Det är ett personligt val, och jag begär nog samma respekt för det som andra som har gjort andra val. Det gör också att jag ser det som självklart att den som går ut med ett negativt budskap om det jag väljer, också måste tåla mothugg och att ställningstagandet diskuteras, vare sig i hennes närvaro eller på annan plats.
Visst är det sorgligt att se hur många misshandlar sin kropp och blir tjocka och får svårt att röra sig och drabbas av fler krämpor som hänger ihop med fetma, och när man vet att det finns en möjlighet att vända det förloppet kan det vara svårt att bara knipa ihop. Jag pressar aldrig på någon min åsikt om det utan att bli tillfrågad. Däremot i ett diskussionsforum, där man talar om en viss kost, om hälsa eller om livskvalité, då har ju kostvalet sin givna plats.
Så det är definitivt inte fel att i en tråd om livskvalité ta upp sitt kostval, och jag tycker inte heller att det är fel att kategoriskt påpeka att ett livsmedel inte har högt värde. Det är ett nätforum, och självklart bör den som läser begripa att det vi skriver är personliga åsikter. Det gäller mig när jag skriver om mitt val, och det är min åsikt jag för fram. Jag tycker att det är bättre att säga det klart än att linda in det. Det handlar om att vara rak, att stå för den man är. Självklart kan man också räkna med mothugg och får tåla det, men man ska inte heller vara hindrad att argumentera för sin uppfattning.
Det är där jag tycker att det brister om man går in och modererar okänsligt, eftersom det sätter munkavle på alla som har deltagit i forumtråden. Visst är det sajtens värd som bestämmer vad som ska få finnas med, men att ta bort en hel tråd med en livlig diskussion där många deltar är respektlöst mot dem som deltar i diskussionen, och därmed skadar det själva forumet. Budskapet är att du får inte uttrycka din åsikt, för då åker du ut, och alla som inte håller med dig också. Ett forum som det här är väl knappast till för att strypa samtalet?
#74 Visst är det sajtvärden som bestämmer, men det bör finnas något man kan rätta sig efter. Det finns regler för iFokus, och olika sajter kan ha egna regler för att få någon slags ordning, men om man inte vet vilka regler som gäller blir man osäker. Det finns forum jag inte deltar i, eftersom jag inte ställer upp på villkoren som är satta. "Takhöjden" är en viktig fråga, och jag har deklarerat min åsikt i frågan. Jag tycker att det var okänsligt och också att det visar förakt för dem som har deltagit i tråden att bara ta bort den. Jag vill inte delta i en diskussion under såna förutsättningar. Det finns bättre sätt att moderera än att sätta munkavle på folk som säger saker man inte vill höra.
#75 Jag håller med dig fullständigt. Mycket bra skrivet.
Det är viktigt att inte "spotta på" någon annans kostval eller livsstil, genom att tex säga att bröd är värdelöst.
Min åsikt om den diskussion som var på livskvalitet-forumet är att du MargaretaA gick på väldigt hårt om att bröd är värdelöst trots att flera sa att de inte ville höra det.
Hade jag varit någon av de andra hade jag också blivit upprörd, dels pga att du fortsätter propagera för dina åsikter trots att flera sagt till att de inte vill ha den diskussionen och inte vill höra, dels för att du säger att deras kostval är helt värdelöst och att de därmed inte fattar någonting.

#79 Leifanders, du gör ett skamgrepp nu, genom att du tar upp ett ämne som inte finns och för in dina egna värderingar, där du lägger till saker som inte har förekommit i diskussionen i den andra tråden. Du visar därmed hur viktigt det är att inläggen finns kvar, eftersom MargaretaA inte har möjlighet att försvara sin ståndpunkt eller ens förklara hur hon menade. Du anför åsikter, som om de vore sanningar, och genom att tråden har tagits bort kan man inte gå tillbaka för att visa att du har fel. Och du har fel. MargaretaA har inte anfört det som du påstår, och ditt inlägg #79 här är ett slag under bältet.
Så skärpning!
Själva livsnerven i ett diskussionsforum är att åsikter ska kunna brytas mot varann, och när man hindrar den öppna diskussionen genom att ta bort allas inlägg så försvinner också exempelvis Margaretas förutsättningar för att visa på att hon alls inte nedvärderade andra deltagare i forumet. Det du tar upp är en spöktråd, den finns inte, och därmed borde inte nya saker som inte har kommit upp i den här tråden tas upp, nya saker som ändrar spelplanen.
Så hur upprörda du än tror att andra borde ha blivit, är det ingen idé att ta upp en dödad tråd, det är spöken, och ingen kan gå tillbaka och kolla hur det verkligen var. Jag tycker att du baktalar MargaretaA här. Hon har inte gjort det som du påstår.

Det suddas febrilt på Livskvalitet verkar det som. En tråd ang. medlemmens avhopp har också plockats bort. Vad är det egentligen som måste sopas under mattan…?
#80 Jag håller inte med dig utan min uppfattning efter att ha läst den döda tråden är precis det som jag skrev i mitt tidigare inlägg. Dessutom skriver jag att det är min åsikt, inte att det är någon sanning, jag ville belysa hur jag uppfattade saken…
Däremot har du helt rätt i att det är onödigt av mig att lyfta en diskussion om vad som framfördes eller inte i en död tråd där det inte går att kontrollera.
Det jag ville lyfta var att det inte är så konstigt om folk blir provocerade om man talar om att deras livsstil är felaktig och om man fortsätter tjata om det fast de uttryckligen sagt att de inte vill höra mer om det…
Min mening är absolut inte att baktala MargaretaA utan att försöka se på hela diskussionen ur en lite mer neutral synvinkel än vad som gjorts i den här tråden. Jag håller helt med MargaretaA i sak, att bröd är värdelöst ur näringssynpunkt men det är fortfarande viktigt att hålla en nyanserad ton och att lyssna på andra människors önskemål, oavsett hur rätt man själv tycker att man har.
#78 Är det inte då bättre att per PM säga till berörd Sajtvärd att du tycker det är för lågt i tak och motivera varför istället för att skriva det på denna sajt och i denna tråd. Läser alla sajtvärdar denna sajt. Nu vet jag förstås inte om du har meddelat den berörda sajtvärden per PM eller ej

#82 Och som du kan se är min uppfattning efter att ha läst samma tråd diametralt motsatt din. Men det blir lite konstigt när man inte kan göra direkta hänvisningar till vad som verkligen har varit, där det går att bilda sin egen uppfattning.
Det som annars har kommit fram här, från trådens början till hit, tycker jag är mycket intressant. Jag kan inte påminna mig att ha sett så starka reaktioner mot något annat val av kost och livsstil, om man undantar de mest militanta aktörerna för vissa riktningar, exempelvis folk som släpper ut minkar. Det är tydligt att folk blir ytterligt provocerade av vårt kostval, och att flera hoppar på tåget när en forummedlem tydligt tar ställning genom att i sin signatur framställa sig som motståndare till just vår livsstil.
Så jag är också av rakt motsatt uppfattning i frågan som du tar upp. Jag kan förstå att folk blir upprörda, men jag vill inte av det skälet ta bort medlemmens rätt att uttrycka sin åsikt, utan tycker att det är en av förutsättningarna för att man ska kunna driva ett forum framgångsrikt, att skilda åsikter ska kunna föras fram och brytas mot varandra. När man stryper den möjligheten, så tar man också bort en del av grunden för att forumet alls ska finnas till.

#83 Jag respekterar fullständigt den andra sajtvärdens integritet och blandar mig inte i hur sajten sköts. Jag deltar inte där. Om du tycker att det som har kommit fram här vore värdefullt för sajtvärden på den andra sajten så är det enkelt att peka på den här tråden. Det finns många sajter jag inte deltar i, och jag blandar mig inte i hur deras sajtvärdar sköter sina uppdrag. För min del ser det ut som om Livsstil i Fokus är en sajt som jag inte har orsak att delta i.
#83 Men ändå skriver du det du tycker är negativt på den sajten här. Det tycker jag är en fruktansvärt dålig stil
hm… jag har sagt att "bröd är värdelöst ur näringssynpunkt", varken mer eller mindre. Big deal? det är väl inget angrepp på nångon annans livsstil!
Om vegetarianen säger att kött är värdelöst ur näringssynpunkt - ska alla vi köttätare ta det som ett påhopp på vår livvstil? Nej sluta nu, Överreaktionerna står som spön i backen här.
Jag tycker godis, läsk och öl också är värdelöst - hade det det blivit samma illpoj om jag sagt det i stället? nej jag tror inte det.
#87 Att bröd är värdelöst ur näringssynpunkt är väl både rätt och fel om jag fattat det hela rätt. Vitt bröd ska väl vara värdelöst medan mörkt bröd ska vara nyttigt. Så jag tycker nog att man från alla håll och kanter ska tänka på hur man skriver och hur andra reagerar. Jag menar att du bör tänka på att den som inte håller med dig kanske tänker på de näringsrika brödsorterna. Å andra sidan så bör andra kanten tänka på att du kanske menar de vita onyttiga bröden på vatten och vete. Det är ju set som är det svåra att tänka sig in i hur andra tror man menar och hur andra reagerar

#86 Och här hindrar ingen dig att säga vad du tycker.
EDIT: Om du vill ha en förklaring, så gäller mina kommentarer inte specifikt den andra tråden, utan allmänt om hur man kan hålla en öppen debatt i ett diskussionsforum. Det jag har anfört hänger ihop med den här sajten, där det är skrivet. Jag kan leva med om den andra sajten sköts efter andra förutsättningar, och jag går inte dit oombedd för att servera pekpinnar åt den som driver sajten.
jag bara bluddrar ur mig. jag orkar inte tänka på hur andra eventuellt ska ta det. Det var en tråd med en fråga om våra brödvanor. Jag trodde inte mitt svar skulle bli mer än ett i raden av andra svar.
#90 Många gånger bör man kanske tänka sig för innan man skriver. Det är så jag menar. Altt tolkas ju olika
Jag har inte läst något på LK men upplevt samma ramaskri på en annan sida där vi framställs som några som haft urusla matvanor innan och därför gillar denna kost nu. Vi ska alltså ha levt på enformig och torftig kost allihopa, typ chips och pizza och nu har vi gått över till annan torftig och begränsande kost.
Dessutom försöker en tjej "försvara" och förklara LCHF men hon blir idiotförklarad och dessutom ifrågasatt i sin yrkesutövning (lärare). Det sägs att hon inte är kapabel att söka rätt forsknigskällor och inkapabel att dra rätt slutsatser.
Sida upp och sida ner med samma…..Det är sveriges största hästsida där jag varit medlem i massor med år men sällan sett så hätska inlägg. Där brukar vara högt i tak och bra diskussioner då man inte går till personangrepp. Varför framkallar LCHF denna lust från folk att platta till andra?
#93 Jag som älskar chips och pizza
. Jag har aldrig brytt mig om vad jag får i mig. Viktigast är att jag tycker jag mår bra. Det gäller ju alla. Tycker någon att man mår bra av LCHF-mat då är det ju bara att äta det. Mår någon bra av vatten och bröd så är det bara att äta det. Värre än så är det inte. Det enda jag har märkt är att min läkare på blodproverna ser när jag inte använt rapsolja att steka i utan använt margarin eller smör. De två sistnämnda är mycket godare.
#88… hmmm… det är väl som så att grovt bröd inte är nyttigare än vitt, visst höjer det blodsokcret lite saktare än vitt, men ändock samma höjning.
Her Litsfeldt satt i en Tv4 soffa häromåret (tyvärr finns det inte längre för beskådning på tv4) och hade 2 assietter framför sig, en med 2 skivor grovt "nyttigt" bröd och på andra assietten hade han ca 1,5 dl strösocker och nu kommer det som fick mig att vakna så säger han att när du ätit dessa 2 skivor bröd så har du höjt blodsockret lika mycket som om du ätit dessa 1,5 dl strösocker!!
Alltså hivar diabetiker och andra ner grovt bröd i sina försök att äta nyttigt…. hitta på å hiva ner 1,5 dl strösocker, det gör ju ingen till frukost, eller?
Så i min värld är grovt bröd lika dåligt som vitt.
ja det är alltid lätt att veta - i efterhand. 
#94 Mi9n mor bakar eget bröd och det är inget socker i det för det gillar inte hon. Så min tes håller att allt bröd är inte onyttigt. Jag har inte sett att det bara handlade om bröd från affären utan det stod att bröd är värdelöst. Själv vill jag ha bröd med socker och tyvärr helst vetebröd.
För några år sedan gick den brittiska organisationen Royal Society for the Protection of Birds ut med uppmaningen att inte mata fåglar med bröd, för bröd innehåller nämligen ingen näring som fåglar kan ta till sig.
Och det spelar ingen roll vilken typ av bröd det handlar om. Mörkt bröd ska vara lika dåligt som vitt bröd.
Nu är vi ju inga fåglar, men varför skulle vi kunna tillgodogöra oss det bättre än fåglar?
Dessutom, det behöver inte vara strösocker eller sirap i brödet för att kolhydraterna ska brytas ner till socker.

#96 Det kan vara bra om du förstår att du just nu gjorde precis det som Margareta anklagades för att göra i Livsstil i Fokus. Skillnaden är kanske bara att du dessutom avviker från trådens ämne, eftersom den här tråden faktiskt inte handlar om huruvida bröd är nyttigt eller inte, utan reaktionen på att man säger det.
Och du kommer troligen inte att få en sådan reaktion som det blev på hennes inlägg, trots att det skulle kunna ses som att du angriper vår livsstil med din utsaga. Däremot kan det vara värt att öppna en tråd om brödets nyttighet eller motsatsen, om du tycker att det borde diskuteras, men starta då gärna en egen. Vi har tillräckligt högt i tak för att det ska kunna göras här.
#96 det var grovt bröd bakat utan socker, sirap och honung…. sk nyttigt….
för att vara lite OT….
#98 Jag var ute att visa att saker kan tolkas olika. Jag ber om ursäkt att jag spårade ut och frångick trådens syfte, men det lät ju som det var högt i tak här, men som sagt jag ber tusen tusen gånger om ursäkt. Ska inte öppna min mun mer och lämnar denna tråd
#84 Ja, det är klart intressant att vi uppfattar saken så totalt olika. Blir som du säger svårt att bevisa något också, eller hänvisa till vad det är som gör att vi tolkar saken olika, nu när tråden är borta…
Jag vill absolut inte begränsa någons rätt till åsikt, det är ju anledningen till att hänga på ett sådant här ställe, att folk har olika åsikter och erfarenheter och att det därför kan bli rika diskussioner. Däremot tycker jag att man bör ha en förståelse för att folk kan bli provocerade…
Jag håller med dig helt i att det är väldigt intressant hur kontroversiellt just LCHF är och att det väcker så enormt starka känslor men jag antar att en av anledningarna är att det är precis tvärtemot vad vi lärt oss och vad vi "vetat" i en herrans massa år.

#100 Det gör inte så mycket att det blev lite OT, det var snarare ganska bra för att visa att allt inte är så enkelt som det kan se ut när man bara ser det från en sida. Vi är vana vid att ifrågasättas, och det stör inte jättemycket när någon påstår att bröd är nyttigt och att mörkt bröd är mera nyttigt än ljust. Det rubbar inte vår världsbild, jorden är fortfarande rund, och vi sätter inte foliehatt på brödälskaren.
Men det kan strida mot en uppfattning som många har, där det inte spelar någon större roll vilken slags bröd det handlar om. Det finns deltagare här som tar skada av att äta bröd, mörkt som ljust, men det betyder inte att vi hatar bröd eller att vi ser ner på den som gillar bröd. Det finns säkert också deltagare här som tycker om bröd och som har ett favoritbröd. Men när man har sitt huvudsakliga energiintag från fett finns det inte mycket plats för bröd, och det finns beståndsdelar i bröd som är mindre nyttiga, kanske skadliga, och en del av dem finns i högre grad i bröd där också kliet finns med. Många av de mörka sorterna är sådana.
Så bröd är inte okontroversiellt, och det finns diametralt motsatta åsikter om hur nyttigt det kan vara med bröd (jag tror att det var någonstans där det hela började). Om man väljer en livsstil utan bröd, kan det finnas goda skäl, eftersom några av oss kanske inte ens tål bröd alls.
Men jag vill inte strypa diskussion om den saken, vare sig här eller någon annanstans. Det måste finnas tillräckligt med svängrum på ett forum som handlar om bland annat hur man äter, för att alla frågor om livsmedel ska kunna dryftas. Du har deklarerat en åsikt, och jag respekterar den.
"Jag håller inte med om vad du säger, men jag är beredd att gå i döden för din rätt att säga det"
Evelyn Beatrice Hall
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
#100: Finns ingen anledning att be tusen gånger om ursäkt och avgå från tråden. Du har inte blivit påhoppad, aggressivt bemött eller utskälld- något som många LCHF:are tyvärr ofta råkar ut för när vi förmedlar vår inställning eller våra åsikter.
Och även då är det för det mesta vårt eget fel, för om vi inte kan bli anklagade för att ha fel så kan vi alltid anklagas för att säga det på fel sätt..!
Jag är precis lika glad som Inkanyezi för att delta här, på ett forum som de fakto har högt i tak, som är otroligt aktivt och som har en stor bredd och spridning på inläggen. Sällsynt!
Inkanyezi, gillar för övrigt din kommentar skarpt en bit upp i tråden:
"_Vi är kaxiga, ser oss som att vi vet bättre, och det allra värsta är väl att vi kanske har rätt."
_