Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 10022 ggr
LatMask
0

Planering av matinköp

Började fundera på vad jag skulle handla i morgon, och kom fram till att det krävdes en jädrans massa koll på det mesta!

(Jag "storhandlar" en gång i veckan på ett storköp, där det mesta finns till hyfsade priser. Jag har en liten kvartersbutik, men den är svindyr, så det blir bara någon liter mjölk då och då.)

- Jag ska veta vad jag tänker äta cirka en vecka framåt

- Jag ska veta vad som finns färdiglagat i frysen

- Jag ska veta vilka råvaror som fnns i kyl, frys och skafferi

- Jg ska veta vad (förutom mat) som ska inhandlas

- Jag ska ha kollat extraerbjudanden mm

- Jag ska veta vad jag ev vill laga för mat cirka en vecka framåt

Flämt! Det här är ju ett jädra slit! Är det likadant för dig, eller har du kommit på ett enklare sätt?

misty09
0

Men så måste man väl göra oavsett vilken kost man äter……

Fast jag har sen 20 år tillbaka skrivit matlista efter vad som finns i kyl och frys. Sen handlar jag erbjudanden och annonsvaror jag vet går åt. Detta blir sen maten kommande veckor. Att göra matlista ur fantasin och sen handla innebär ju kanske att man måste köpa huvudingrediensen till fullpris, det blir inge bra för plånboken.

karinafp
0

Haha, det kallas att bli vuxen… Flört

LatMask
0

Oj, Karina,så det krävdes 56 år innan jag blev vuxen…?

Nä. men allvarligt talat, jag blev helt fascinerad när jag insåg hur mycket koll över diverse olika saker jag var tvungen att ha.

Jag gillar att spalta upp och strukturera, det är väl därför listan blev en lista…

Har ni som har koll på det här - en slags intuitiv koll? Alltså att ni vet vad som finns i frysen/kylskåpet, vad du/familjen ska äta mm - eller måste du göra som jag - göra förteckningar över det mesta?

karinafp
0

Haha, bättre sent än aldrig! Cool

Jag har en hyfsad koll över vad som finns i frysen. När något tar slut i kyl eller skafferi - eller badrum också, för den delen - skrivs det upp på en lista på kylskåpsdörren. Där skriver man också upp om något behöver inhandlas till något speciellt man har tänkt laga. Till helgen ville t ex sonen baka en LCHF-kladdkaka, så då skrev han upp det som behövdes. När vi sedan veckohandlar, är det bara att riva av listan och ta med.

Men inte vet jag i detalj vad jag ska laga under veckan. Stapelvarorna är ju klara: bacon, ägg, smör och grädde behövs alltid. Finns det några intressanta extrapriser på sådant som vi äter, åker det också ner i kundvagnen. Annars ser jag till att det alltid finns i frysen: bra korvar av olika slag, köttfärs, fisk, kyckling och frysta grönsaker. Då går det alltid att slänga ihop en middag till familjen utan större bekymmer.

Planering och framförhållning lärde jag mig som småbarnsmamma i skärgården, när affären vintertid var öppen på onsdagar… Flört Det man glömde att köpa då, fick man klara sig utan till nästa vecka.

Braille
0

Jag köper hem mat. Sen tillagar jag och äter maten, får vara lite kreativ och laga av det som finns hemma. Men så lagar jag bara till mig själv också.

[Geviva]
0

Jag ÄLSKAR våra två frysar!!! Skrattande 

Handlar extrapris varor, oftast kyckling, kött, köttfärs, fisk och "fyller" beroende på produkt, ekonomi och utrymme (försöker hålla sorterat så att det är lätt att ha ungefärlig koll på hur mycket man har av varje sort).

Även grädde, crème fraiche och ädelost ( och annan ost ibland) för matlagning slinker in i frysen, gärna inköpta på extrapris eller kort datum rea. Broccoli, Blomkål, Dill, Persilja, Champinjoner m.m. finns också i frysdiskarna, färskt är trevligare men lite "reservproviant" i frysen underlättar.

Det enda jag måste köpa regelbundet är nog ägg, och lite färskt "grönt" (mjölk har vi uteslutit ur kosten, blir lätt "överdosering" av kolhydrater). Konserver t.ex. sparris och torrvaror handlar jag på samma sätt men slipper förvaringsbegränsningarna.

Brukar ta mig en liten funderare på vad jag har, vad jag ev. har lust/behov av att köpa när reklamen dimper in en gång i veckan och behöver sällan handla däremellan. Det finns alltid något att plocka fram för nästa dag.

Jag gör vitlökssmör av ½ kg smör och två vitlöksklyftor, blir en stor klick, dela ev o. frys in hälften. Kör det ihop sig finns t.ex. alltid en hyfsat snabb tinad fläskfilé, frusen broccoli och en rejäl klick vitlökssmör att ta till, inte fy skam.

squeezetoy
0

Så här gör jag i alla fall.

På söndagen trillar reklamen från Ica Maxi ner i brevlådan, alternativt så kollar jag in den på hemsidan om jag är på jobbet.

Jag ser vad som de har bra priser på. Ibland är det väldigt många bra saker, ibland färre. Men är det mycket handlar jag ändå även om jag inte ser något bra användningsområde för det under veckan och fryser ner ifall det inte är något med lång hållbarhet.

Jag skriver en matsedel baserat på erbjudanden och sånt som redan finns i kyl och frys, funderar på vilka övriga ingredienser som behövs till maten, kollar över övriga saker i hemmet som kan behövas (disktrasor, blöjor, tvättlappar t ex) och så drar jag och handlar mån el. tis. beroende på vilken dag jag är ledig.

Hur mkt som går åt av basvarorna per vecka har jag rätt bra koll på och behöver inte fundera så mkt på.

Sen brukar vi fylla på med färskvaror till helgen, t ex sallad och mjölk + någon form av helgmys. Ev. handlar jag det i någon annan butik ifall jag i annan reklam sett att där finns något erbjudande som är för bra för att missa.

Sedan har jag som vana att alltid spana in köttdisken extra noga för att se om det finns varor med nedsatt pris pga kort datum.

Aniara4
0

Haha, det är väl klart att det känns jobbigt med planering och storhandling om man är en LatMask! Flört

Men jag kommer att tänka på en kompis som bodde i innerstan och köpte det mesta av sin mat på 7eleven sent på kvällen, och sen flyttade ut på landet och blev tvungen att börja storhandla. Hon berättade förtjust om sin upptäckt. Nämligen att efter en storhandling "är hela skafferiet som ett enda 7eleven!".

LatMask
0

Avslöjad… Skäms

Anders-S
0

Frysen har jag inte använt på 1½ år.  Kylen är faktiskt helt tom idag.  Finns 500 g passerad tomat kvar och ett par citroner i kylen. Men det gör inget för den har gått sönder och blir inte kall längre!  I speceriskåpet är allt som finns 200 g kakaopulver och 100 g pofiber, som jag inte tål,  samt grovmalen svartpeppar och curry.  Skall handla på fredag!  Så imorgon blir det varmt citronvatten till frukost och lite tomatsoppa både till lunch och middag.

Jag är alltså inte beredd på någon katastrofsituation. Lever inte som jag lär.  Det är fel! Alla bör ha ett förråd ifall det inträffar stora strömavbrott, stormar eller andra händelser där man blir utan vatten, mat, el, telekommunikationer, bränsle och drivmedel.  Då är det för sent att åka och handla.

Frågan är förstås vad som bör finnas hemma i reserv.

LatMask
0

Milda makter, Anders! Ingen kyl och ingen frys! Hur ÖVERLEVER du?

Ditt resonemang om katastrofsituationer är förstås väldigt klokt. Jag har, peppar peppar, aldrig råkat ut för något riktigt illa, så är jag totalt oförberedd också.

Jag har just handlat och mitt kylskåp är proppfullt av grönsaker, kött. ägg, mejeriprodukter… Det är sista veckan innan lön, och plånboken känns tunn, men vill jag känna mig rik är det bara att öppna kylskåpsdörren…

MimLan
0

Det förenklar en hel del att få lådor med kött hemlevererat. Då är det bara grönsaker, ägg, smör och lite annat att köpa hem. Veckoplaneringen går ut på att ta en titt i frysen och se vad jag vill göra, och göra en lista på det som behövs kompletteras. Lätt kasse hela tiden!

Anders-S
0

#11 och #12  Vad skall ni göra med maten i kylen och frysen om det blir ett längre strömavbrott?

Solstorm och geomagnetiska störningar kan orsaka rejäla strömavbrott.

MimLan
0

#13 Du kanske inte bor i Sverige och kan titta ut genom fönstret?

Anders-S
0

#14 Har inte huvudet nere i sanden.  Se föreläsningen jag länkade till med min favoritpessimist Bronius Cikotas.

Du tänker bära ut maten och ha den utomhus? Hoppas den finns kvar då när du blir hungrig.

KarinJ46
0

#10 Har för mig att Civilförsvaret eller om det var Hemvärnet som hade nån sorts lista på sin hemsida förr i tiden om vad man bör ha hemma om "Lede Fi" kommer, eller om lokala vattenverket slås ut samt andra katastrofer.

Batteriradio, fungerande ficklampor, Ljus, tändare/tändstickor, filtar, konserver, PET-flaskor fyllda med vatten som ska ligga i frysen m m.

JazzBass
0

Jag handlar flera gånger i veckan och ser inget problem med det. På det viset får man färskare mat och behöver inte hålla på med att frysa och tina upp mat stup i kvarten. Eftersom jag bor ensam är åtgången på mat inte speciellt stor så jag måste hålla ett öga på bäst före och speciellt sista förbrukningsdagsdatumen både när jag plockar ner dem i korgen och sen hemma i kylskåpet. Att köpa hem stora satser mat en gång i veckan funkar inte. Man ska ju dessutom ha plats för allt där hemma. Det där med "färskare" stämmer dock inte alltid då jag rätt ofta köper produkter med kort datum till rabatterat pris.

Basvaror som håller länge köper jag ofta i ganska stora förpackningar, men jag jagar nästan aldrig specialerbjudanden om det inte gäller oxfilé eller nåt annat dyrt. Ser jag i butiken något som säljs till specialpris (gillar det ordet bättre än ert rikssvenska "extrapris") kan jag slå till och styra resten av matinköpen efter det, t.ex. om det råkar finnas laxfilé till ett riktigt bra pris kan jag köpa något gott som passar bra till det. Jag planerar alltså för det mesta maten i butiken ungående från vad jag hittar där. Undantaget gäller förstås om jag har nåt speciellt som jag tänkt bjuda på.

Jag vet alltid i stora drag vad jag har i kylskåpet, frysen och skafferiet, och när nån basvara tar slut kommer jag rätt bra ihåg det och köper det nästa gång jag är i butiken.

Storkok är nåt jag nästan aldrig sysslar med, dock blir mängden mat ofta större än vad jag orkar äta på en gång, så maten räcker som regel till minst ett par portioner. Köttfärs och andra likande produkter säljs ju i alltför stora förpackningar för singelhushåll. Nån gång i tiden sportade jag med att frysa ner köttfärsen i 400g paketen i fyra mindre bitar som räcker lagom till en portion, men det har jag slutat med.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

nobban7
0

Jag försöker lära om. När jag arbetade handlade jag varje dag på väg hem från jobbet. Nu, när jag är arbetslös, känns det dumt att starta bilen varje dag för att åka till affären men så långt som till veckohandling har jag inte kommit än.

Aniara4
0

#15 Om någon klättrar upp till vår ensamma balkong på sjätte våningen och snor maten så kan jag nästan tycka att de förtjänar den!

Men visst, den lösningen fungerar ju bara på vintern. Resten av året får man väl ha konserver i skåpet. Synd att det är så svårt att hitta bra LCHF-konserver om man är allergisk mot fisk bara.

Anders-S
0

De flesta köttkonserver innehåller smakförstärkare och andra E-tillsatser.  Smör, ost, ägg och rotfrukter klarar sig ganska länge utan kyl&frys.  Har man fiskeredskap borde man kunna klara livhanken ett tag även när det inte finns något kvar i butikerna.  Med en gammaldags konserveringsapparat, glasburkar och fotogenkök eller vedspis kan man rädda innehållet i kyl&frys om det är för varmt ute.

Vad skall man ha i reservförrådet?  Det borde vara grunden i planeringen. Viktigt också att omsätta det man har i reserv så att det inte blir för gammalt.

Sugiyama
0

Risken att råka ut för strömavbrott är inte så stor. Skulle det inträffa så får väl några lbbiga tillsatser slinka ner då. Låter jobbigt att jämt och ständigt vara förbered på det värsta. När vi bodde i Japan hade vi en ryggsäck stående vid ytterdörren fylld med konserver, vatten, filtar och pengar. Tyckte det var rätt jobbigt att se den varje dag.

Vi är ganska tråkiga och har en stående inköpslista för handlingen, ägg, smör, grädde, cf, vitkål, kyckling, någon fisk, någon korv. Sen kompleteras detta med vad som lockar för tillfället. Kött har vi alltid i frysen då vi beställer lådor. Jag har rätt bra koll och behöver sällan skriva listor.

gun92884
0

Bade nar jag bodde i Florida och Louisiana - konstigt nog inte i Mississippi … och Katrina rackte dit, men vi hade flyttat darifran aret innan - har man en uppsattning nodprovianter som star fardiga for grabs under hela Hurricane Season. Denna ar fran forsta juni till slutet pa aret. Forut gallde det till forsta november men se'n det gick en forodande hurricane over Florida staden Homestead da'n efter Thanksgiving (sista torsdagen i november) sa luckrade de upp slutdatumet.

I Louisiana vantade man ofta pa siren, hundkoppel och cat crate fardiga vid dorren …

En host tog en hurricane hangarhornet pa var lilla flygplats i Monroe, Louisiana. Jag visste inget om det for jag satt i ett 6-sitsigt commuter plane fran Houston till Monroe, efter att ha varit i Sverige. Jag hade fullt upp med att blunda och lova allt gott jag skulle gora om jag overlevde denna resa eftersom vindarna gjorde att vi akte bergochdalbana; vi hade vantat 4 timmar for take-off pa grund av sidovindarna …

Haruppe har man ocksa nodprovianter med det ar emot snostormar …

MimLan
0

#15 Jag har mat under all den här tiden som det inte är något strömavbrott att tala om.

Du har bara passerade tomater och citroner. Jag har svårt att se poängen med att enbart leva för att klara strömavbrott.

Jag vet inte varför du vill veta vad jag gör om det är strömavbrott? Det är inget jag har behov av att berätta för dig, den diskussionen har jag redan tagit med mycket kompetent folk, så jag låter ämnet damma utan problem.

Anders-S
0

#23 "Jag vet inte varför du vill veta vad jag gör om det är strömavbrott? Det är inget jag har behov av att berätta för dig, den diskussionen har jag redan tagit med mycket kompetent folk, så jag låter ämnet damma utan problem."

Så bra då!  Jag är självklart helt ointresserad av hur du klarar ett strömavbrott personligen och om du och din familj överlever en krissituation.   På ett forum som KiF har vi möjlighet att föra en generell diskussion.  Jag har två budskap med det jag skrivit i just denna tråden.

1. Stressa av.  Livet fungerar utmärkt utan detaljplanering.  Man behöver inte ens kyl&frys fast det är bekvämt i vardagen.

2. Den väsentliga planeringen gäller hur vi klarar en kris, när inte vanliga samhällsfunktioner fungerar, t.ex. vatten, mat, medicin, el,  tele, bränsle och drivmedel saknas.  De som inte tål kolhydrater, t.ex. diabetiker,  behöver planera lite annorlunda.  Bronius Cikotas anger just diabetiker som en grupp som råkar illa ut. Fast han bekymrar sig mest över att man behöver få undan liken.

KarinJ46
0

#22 Intressant! Här är man så bortskämd med att allting fungerar som det ska så jag har inte behövt tänka i dom banorna. Jag var faktiskt inne på Civilförsvarets hemsida och mycket riktigt. Där fanns det olika "kom-ihåg listor" att tänka på i olika situationer. Man kanske skulle investera i ett fotogenkök för säkerhets skull? Obestämd

Sugiyama
0

Även om jag bor i en stad med butiker öppna till 22 på kvällarna så tycker jag det finns en poäng i att planera sina inköp. Framförallt är det tid- och miljöbesparande att handla en gång i veckan istället för varje dag. Jag detaljplanerar inte veckans middagar men ser till att det alltid finns något att laga.

LatMask
0

Så det kan bli… Snacka om att saker och ting rullar på under medvetandets yta. Jag skrev förstainlägget mest på skämt och fick roliga och smarta svar. Så började jag se på mina egna handlingsmönster: Hur roligt är det att släpa hem femton-tjugo kilo mat en gång i veckan (på bussen dessutom)? Mjölken hamnar bortom sista förbrukningsdatum rätt ofta. Coleslaw är gott, men MÅSTE vitkålshuvuden alltid väga 3-å-ett-halvt kilo? Osv osv

Så - jag har ändrat vanor! Numera handlar jag två gånger i veckan, en vardagkväll och på lördag morgon. Kassarna är inte så tunga, maten är färskare och jag är glad och belåten! Det låter väl löjligt att det ska behövas en puff via KiF för att man ska tänka om, men jag var väldigt fast i min "handla-bara-en-gång-i-veckan"-vana.

Förresten, visst ÄR LCHF-mat tyngre än Svensson-mat?

glitterfisk
0

Nej, det tycker jag tvärtom. Nu känns det mer ok att handla ensam. Det var mycket tyngre förr. Ville gärna att nån i familjen följde med, eller ansträngde mig själv ordentligt.

Potatis, frukt, grönsaker, pasta, ris, mjöl, socker, petflaskor med cola osv är ganska tunga saker,

Aniara4
0

Jag tycker också det har blivit mycket lättare! Kan bero på att jag brukade dricka en liter mjölk om dagen… Pasta, ketchup, juice, mjöl och konserver på det - nej tack!

KarinJ46
0

#27  En LCHF-kasse är kanske tyngre men fyra kassar svensson-mat är definitivt mer skrymmande. Tänk så stor plats alla dessa halvfabrikat tar och alla dessa inner- och ytterförpackningar som ska källsorteras!

[Angua1]
0

Här planeras matsedel så vi vet vad som behöver handlas. Det ger mindre skräpätande och det är skönt at tha allt hemma. Vi bor ute på landet så det är inte bara att knalla bort till affären och köpa något :) Billigare blir det också eftersom det inte köps hem så mycket onödigt. Jag är mycket upprörd om mat behöver slängas, så det mesta äts upp av oss, vissa rester hamnar i hundmagarna och grönsaksrens etc åker ut till hönsen som blir jätteglada för det.

Ägg köps inte, har egna höns, väldigt trevligt och vi har ett lite lager med ägg för det mesta, har klarat oss över vintern också. Otvättade ägg har mycket lång hållbarhet.Trevliga djur är det också

Kött finns i frysen, vi har inte egna djur utan köper från gårdar i närheten. Ett linderödssvin är precis slaktat och på väg ned i frysboxen i morgon eller måndag, så vi har fläskkött för ett bra tag framöver (ekologisk utegris) och vi köper en kviga ihop med svågern så vi har nötkött för ett bra tag också. Även där skönt att veta hur det levt och att det slaktats på ett smärtfritt och stressfritt sätt. Lite vilt köps till också via svågern som jagar. Nu ska gården vi bor på (hyr på större gods) börja med hjorthägn så vi kommer förhoppningsvis kunna köpa hjortkött i framtiden, väldigt närproducerat.

Fisk köps däremot, får väl jobba på den biten i sommar ;)

Grönsaker köps en del, en del kommer från egna landet. Första vintern här i huset och vi hade ett rejält job att röja fram grönsakslanden i somras, så vi kanske klarar oss ännu bättre til nästa vinter. Visst köper vi till färska grönsaker under vintern också, men på frysvaror klarar vi oss långt själva. Bär plockas en hel del själva och till sommaren har hallonen tagit sig igen så vi bör få en hel del egna, frågan är om det blir några över till frysen dock, för det finns inget godare än solvarma hallon :) Svamp hittade jag mängder i somras/höstas så det har vi fortfarande ordentligt lager av. Är ute mycket till häst och med hundarna så det åker alltid med en svamppåse när det är säsong :)

*jisses så hellylle jag kände mig nu *S**

Vad gäller annat så klarar vi oss bra också. Gas och spritkök finns, vi har kakelugnar (tyvärr ingen vedspis) batterier, ficklampor och diverse hemma. Nu har vi sluppit mer än kortare strömavbrott, men det är för oss skönt att veta att vi sitter aldrig i sjön även om det skulle bli längre avbrott. Vattenförsörjningen för oss och djuren är också säkrad även om det skulle bli strömlöst länge.

Anders-S
0

#31  Imponerad!

Frysen är svagaste länken i kedjan!  Kineserna tillverkar stora kyl & frys med 12 V kompressor som går att driva med solpaneler eller med bilbatteri som man laddar upp med ett hemma-elverk.  I torpet har vi haft gasolkylskåp sedan 1960-talet tills nyligen.  Tyst och bra!

KarinJ46
0

Angua, vad avundsjuk jag blir på din kvalitets-livsstil! Just så där skulle jag vilja ha det också. Hoppas det kan bli verklighet i framtiden! Var på ett ungefär i Sveriges avlånga land befinner du dig?

[Angua1]
0

Jag bor några mil västerut från Jönköping.

Vi har aktivt valt att ha det så här och "jobbat" för att få det mer jordnära så det har tagit lite tid också att hitta det vi vill ha. Vi flyttade hit (makens hemort) från Sthlm för snart 2 år sedan, för oss är det livskvalité :) Ett extra plus är att det finns en hel del gårdar runt omkring som säljer kött från sina egna djur, vilket så klart underlättar. Grönsaker och bär etc är det ju eget slit för att få fram, men det smakar bättre när man lagt ned egen svett för att få hem det ;) Gör gott både vid odling/plockning (avstressande motion) och när man äter det  *S* Bor någon hamstergen i mig också, så en välfylld kyl, frys och skafferi gör mig nöjd och lugn *hehe*

LatMask
0

Angua, jag är väldigt imponerad, låter som rena drömtillvaron! Kommer ihåg när mina föräldrar köpt en halv gris och man förpackade kotletter för frysen på löpande band… Som tioåring tyckte man att det var urtrist. Men god mat hade vi! Känner också igen den där hamstergenen, fylld frys och kyl är ett måste! Fast i mitt fall provianterar jag hos ICA Maxi… Skäms

[Angua1]
0

*S*

Fick 30 kg fläskkött levererat till dörren igår, väldigt bekvämt :) Mervärde är att grisen varit utegris och fått leva naturligt och vi stöder lokal bonde som tagit initiativ att gör anågot bättre för sig och sina grisar. Win-win :)

Tror det kommer mer och mer sånt, vi fick tag på de här via en annons på blocket, att googla på liknande i sitt närområde kan ge en del också. Ägg direkt från (bra!) hönsgård hemlevererat finns här också och en del som säljer sina grönsaker när det är säsong. Det blir kanske inte billigare än i butiken, men trevligare producerat och stora vinsten hamnar hos producenten vilket jag gillar.

Vi hamstrade också på Maxi eller City Gross tidigare, och det är klart att det blir en del därifrån ändå, om än inte i samma utsträckning. Frysbox rules :D

Andina
0

Jag är för lat för att skriva 'veckolistor' så jag känner av vad jag vill ha idag och kanske imorgon. När jag kommer till affären kan det ha ändrat sig helt… 
Frys har jag inte - utomhusfrysen fungerar fortfarande dock (vintern). I kylen finns alltid lite basvaror som kan användas till att slänga ihop något spontant, om jag är för lat för att ta mig till affären igen. Skafferiet är fyllt av bunkar och byttor samt något paket pofiber och fiberhusk + katt- och papegojmat.

(Men - så är jag så lyckligt lottad att jag inte behöver laga mat åt någon annan än mig själv också! För det mesta i alla fall. )

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Andina
0

Jag är för lat för att skriva 'veckolistor' så jag känner av vad jag vill ha idag och kanske imorgon. När jag kommer till affären kan det ha ändrat sig helt… 
Frys har jag inte - utomhusfrysen fungerar fortfarande dock (vintern). I kylen finns alltid lite basvaror som kan användas till att slänga ihop något spontant, om jag är för lat för att ta mig till affären igen. Skafferiet är fyllt av bunkar och byttor samt något paket pofiber och fiberhusk + katt- och papegojmat.

(Men - så är jag så lyckligt lottad att jag inte behöver laga mat åt någon annan än mig själv också! För det mesta i alla fall. )

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing