Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: allt-om-lågkolhydratkost
Läst 7560 ggr
dumbritta
0

Recept frukostfrallor

Hej! Har tappat bort receptet på LCHF-butikens frukostfrallor.Någon som har det??Tacksam om ni delar med er!

OneManArmy
0
Fiana
0

De har tagit bort receptet från sin sida (antagligen för att de inte längre säljer vetegluten).

Så med googling så får du nog de flesta träffar där folk pratar om det snarare än receptet (varför skriva ner det i trådar etc. när det hela tiden funnits där på deras hemsida).

Så du får nog leta noga bland alla träffar.

LCHFbutiken
0

Det stämmer ! Jag har tagit bort receptet och vetegluten för det var så många som fick magplågor och ont av dessa frallor trots att de inte var glutenallergiker. Vetegluten är ju verkligen inte bra för någons tarmar, så därför har jag valt att ta bort det ur sortimentet. Men för er som mår gott och inte far illa av dessa frallor är receptet här:

LCHF butikens fluffiga frukostfrallor.

Ingredienser

• 2 1/2 dl vatten
  • 2 1/2 dl ekologiskt vetegluten
  • 1 dl hi-maize
  • 90 g koncentrerat smör eller olja
  • 2 st ägg
  • 1 tsk bakpulver
  • 1/2 tsk salt

Så här gör du

Värm upp ugnen till 175°C. Blanda ihop alla torra ingredienser utom bakpulver. Smält smöret i en tjockbottnad eller teflon/tefal gryta. Tillsätt vattnet och låt smörvattnet koka upp. Lyft av grytan. Häll i de torra ingredienserna i det varma smörvattnet under kraftig omrörning, sätt tillbaka grytan på den varma plattan, låt degen koka ihop under kraftig omrörning tills den släpper lätt från botten.

Häll över den varma degen i en annan bunke, knäck i ett ägg i taget och blanda på låg hastighet med elvisp tills degen är jämn och slät (använd degkrokarna). Den färdiga degen skall ha samma konsistens som något lös havregrynsgröt. Om degen är för tjock kanske dina ägg var för små, tillsätt då en extra äggvita, så konsistensen blir lösare. Tillsätt nu bakpulver och blanda ytterligare någon minut.

Klicka ut rundlar på bakplåtspapper. Frallorna flyter ut lite på plåten så klicka inte för tätt, max 3 st per långsida. Grädda frallorna 15-20 minuter i mitten av ugnen. Frallorna skall svälla upp som en sufflé i ugnen till ungefär tredubbla höjden. Som med sufflé, ska du heller inte öppna ugnen för tidigt, för då sjunker de ihop.

Ingela Jönsson
LCHF butiken - Stark utan stärkelse!

aklejor
0

Vad är hi-maize?

Lotta

aklejor
0

Ok! Jag vet nu, har läst på trådar/sidor.

Här finns så mycket info så jag drunknar!

Lotta