Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: allt-om-lågkolhydratkost
Läst 6190 ggr
JAUS
0

Göda grisar med Vassle?

Vad tror ni om att göda grisar, med vassle istället för spannmål? Blir de lika feta? Köttet borde väl åtminstone bli bättre näringsmässigt?

Pasi
0

Jag tror inte de blir speciellt feta av det. Vassle har använts lite som djurfoder, men det mesta fick faktiskt kastas bort förr (enligt min gamla ostbok) - vilket borde vara ett ganska säkert tecken på att det inte är speciellt bra som bulkmedel.
Men sen kom de på att man kan marknadsföra det till motionärer för riktigt dyra pengar, så nu kastas ju ingenting.Flört

Potatis är ju inte så dumt - grisarna älskar det och blir samtidigt feta. Undrar om inte danskarna matar mer med potatis än med säd, och därför har godare griskött än Sverige (anser mina smaklökar).

JAUS
0

Ok jag tänkte på att vassle höjer insulinet ganska mycket så att det kunde vara ett bättre sätt att göda grisarna. Men insulin är väl anabolt för grisar?

Pasi
0

#2 Det höjer samtidigt Glukagonet, vilket tar ut den fettspärrande effekten av insulinhöjningen.
Grisar är ganska lika oss, så i muskelbyggarhänseende så är nog inte insulin anabolt för dem heller (gäller kanske främst gnagareFlört).

oskartoller
0

Jag har jobbat med grisar och deras foder blandades med vassle. Ganska vanligt för vasslen är ju så billig.

JAUS
0

#4 Jo, jag vet det, men jag undrade om det är möjligt att helt ersätta spannmålet med vassle?

Kanske vassle i kombination med lite potatis borde ge en fet gris med bra fettsammansättning. Inte för mycket potatis för då gödningen för snabbt och omega-6 andelen blir hög.