Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: lchf-för-nybörjare
Läst 5310 ggr
Emice
0

Funderar på att börja med lchf - hjälp

Hej! Jag är en 16-årig tjej som funderar på att börja med lchf. Jag är normalviktig men skulle ändå vilja bli lite smalare (med hjälp av träning). Och dessutom så vill jag få bättre hy… Har just nu fet hy, acne, pormaskar osv. Får man det genom att äta lchf?

Det är bara en sak jag oroar mig lite för… Om jag någon gång skulle vilja sluta med lchf, kommer jag då vara känsligare för kolhydrater och gå upp en massa i vikt? Förstör jag min metabolism när jag "exprimenterar" med sån här mat?

Ni får gärna berätta ALLT om lchf, för jag är nybörjare och vet ingenting mer än att jag ska äta lite kolhydrater och mycket fett. Kan ni förklara exakt vad ketos är? Måste man vara i det hela tiden och verkligen äta superstrikt? För det kommer jag aldrig klara av (pga. skolmaten, mat hos vänner mm.)

Tacksam för svar! :)

Aliki
0

Hej!

Vara "Superstrikt" med uppenbart socker såsom läsk, godis, juicer, snacks och undvika pasta, bröd, potatis, ris. och "färdigmat"…

….välja protein och fett från så "rena" råvaror som möjligt är en bra början och lätt att klara av i de flesta situationer.

Lycka till!

Zepp
0

Du är ung, normalviktig och hoppas jag frisk, du skall inte äta någon diet alls, utan mat med näring så du förblir frisk och normalviktig.

I din ålder är det inte ovanligt med problematisk hy, det handlar mest om hormoner ofta relaterat till att man är i omställningen till en vuxen mäniskas hormonnivåer, sådant går över för det mesta inom loppet av något år.

Undvik skräpmat, och var inte rädd för fett, ät varierat helst sådan mat som kommer från bra råvaror.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

gluffgluff
0