Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: lchf-för-nybörjare
Läst 5310 ggr
Emice
0

Funderar på att börja med lchf - hjälp

Hej! Jag är en 16-årig tjej som funderar på att börja med lchf. Jag är normalviktig men skulle ändå vilja bli lite smalare (med hjälp av träning). Och dessutom så vill jag få bättre hy… Har just nu fet hy, acne, pormaskar osv. Får man det genom att äta lchf?

Det är bara en sak jag oroar mig lite för… Om jag någon gång skulle vilja sluta med lchf, kommer jag då vara känsligare för kolhydrater och gå upp en massa i vikt? Förstör jag min metabolism när jag "exprimenterar" med sån här mat?

Ni får gärna berätta ALLT om lchf, för jag är nybörjare och vet ingenting mer än att jag ska äta lite kolhydrater och mycket fett. Kan ni förklara exakt vad ketos är? Måste man vara i det hela tiden och verkligen äta superstrikt? För det kommer jag aldrig klara av (pga. skolmaten, mat hos vänner mm.)

Tacksam för svar! :)

Aliki
0

Hej!

Vara "Superstrikt" med uppenbart socker såsom läsk, godis, juicer, snacks och undvika pasta, bröd, potatis, ris. och "färdigmat"…

….välja protein och fett från så "rena" råvaror som möjligt är en bra början och lätt att klara av i de flesta situationer.

Lycka till!

Zepp
0

Du är ung, normalviktig och hoppas jag frisk, du skall inte äta någon diet alls, utan mat med näring så du förblir frisk och normalviktig.

I din ålder är det inte ovanligt med problematisk hy, det handlar mest om hormoner ofta relaterat till att man är i omställningen till en vuxen mäniskas hormonnivåer, sådant går över för det mesta inom loppet av något år.

Undvik skräpmat, och var inte rädd för fett, ät varierat helst sådan mat som kommer från bra råvaror.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

gluffgluff
0

Min hy har blivit mycket bättre med LCHF, men jag är 37… Jag tror att det hjälper mycket att ta bort socker och snabba kolhydrater. Du kan ju börja med det, kanske? Spannmål tror jag att många mår bra av att skippa helt också, men jag vet inte just om det har någon koppling till acne och hyn. Men om du har lite svullen mage och gaser är det värt att testa. Jag håller med ovanstående, skippa socker, läsk, godis, färdigmat, vitt ris, pasta etc. Ät mer fett så att du blir mätt. Men jag tror att rotfrukter, potatis, (måttliga mängder) frukt osv inte är skadliga.

Kolhydratkänsligheten ökar med LCHF, men det mesta tyder väl på att det är enzymaktivitet och sådant som är övergående, och att man återgår till sin normala känslighet om man äter mer kolhydrater i några veckor. Däremot finns det mig veterligen inga bra studier gjorda så att man säkert kan säga att det inte blir långsiktiga effekter.

Mycket av dina funderingar finns det nog svar på i "Vanliga frågor och svar"-tråden uppe till vänster.