Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 6676 ggr
[linsen90]
0

LCHF mot magproblem

Hej!

Är en halvdesperat 20årig tjej med ungefär fyra kg undervikt. Konstant trött trots ett hyffsat kcal intag över 2200 dagligen till en vikt på 50kg. Ser lchf som en tänkbar lösning men vågar inte testa riktigt är orolig för att gå ner i vikt. Mår ofta illa, får lågt blodsocker, skakar, svullen och öm mage efter måltid och emellan måltider. Känner mig allmänt deprimerad, spyfärdig. Yoghurt fungerar bra för magen likaså bregott. Choklad, spannmål och bananer, vindruvor, russin har jag kommit fram till är de värsta magkrampsframkallande livsmedlen. Äter lite eller inga grönsaker får i mig massor av fiber från all havregröt, fullkornspasta/ris.

kan tänka mig att turkisk/grekisk yoghurt 3dl med lite hallon skulle vara en tänkbar frukost för mig. Och en liten näve nötter till mellanmål. Sedan lunch i form av lax/hemgjorda köttbiffar med mycket bregott och grönsaker. Middag samma som lunchen men en omelett för omväxlings skull. eftermiddags mellanmål skulle kunna vara lite nötter eller ost. Äter ingen skinka eller annan mat med tillsatser i nuläget. har plockat bort nästan allt halvfabrikat för att inte få allt för ont i magen.

MissCTRL
0

Usch, det där lät ju jättejobbigt! Men det verkar som att du redan har lite koll på ungefär vad du skulle kunna äta? Yoghurt verkar vara en bra grej för folk som är nya på LCHF eftersom det är något man är van vid, och det smakar ju lite fresh och är inte så jättetungt vilket är bra om man har problem med illamående. Jag mådde rätt illa i början med LCHF, men det gick över efter några veckor, fast det kan ju ta längre tid för vissa..

Gå ner i vikt av LCHF tror jag verkligen inte att du kommer göra, inte så länge du lyckas få i dig tillräckligt med egergi! Det kan ju vara svårt i början om det är så att du mår illa av omställningen. Ditt upplägg verkar bra, ät sånt du är van vid att äta men lägg till extra fett. Ta gärna riktigt smör istället för bredgott! Kanske ha en skvätt grädde i? Eller creme fraiche? Nötter är ett bra mellanmål eftersom dom är väldigt energirika, så det låter bra! Kanske vore en smoothie gjort på turkisk yoghurt, grädde, lite vanlijpulver och bär något för dig? Ät små portioner men ofta om du känner att du mår illa av maten, annars är nog risken större att du känner motvilja mot att äta och på så sätt får i dig för lite energi.

Innan jag började med LCHF hade jag precis som du problem med blodsockersvängningar även fast jag fick i mig i princip lika många kalorier som nu. Fick blodsockerfall flera gånger om dagen och blev yr, skakig och mådde illa. Det har verkligen försvunnit helt nu! Känner jag mig lite svag så tar jag en ostbit eller liknande och då försvinner det rätt fort.
Jag åt precis som du massor av fibrer innan LCHF eftersom jag hade hört att det var bra för magen. För mig var det verkligen förödande, men jag förstod inte vad som var fel förrän jag började pulverbanta och slutade äta alla fullkornsprodukter och grönsaker som jag ätit förut. Började med LCHF efter pulverbantningen och fick verkligen en aha-upplevelse. Tycker verkligen att du ska prova att ta bort ALLA fibrer i början. Kanske kan du äta lite grönsaker, men det bästa är ju att köra uteslutningsmetoden så att du får koll på vad det är du inte tål. Det är väldigt många med dom magproblemen (inklusive jag själv) som reagerar väldigt negativt på fibrer. Önskar verkligen att jag hade kommit på det innan gymnasiet, då hade jag sluppit 3 år av magont, svullen och gasig mage Skrikandes Lagom kul när man sitter ihopträngd med massa folk i ett klassrum hela dagarna.

Oj, det blev ett långt inlägg..

Lycka till! Skrattande

odezza
0

Jag vägde 50 kg när jag började. Och jag gick till 42 kg under det första halvåret. Så det kan hända dig också…

Sedan dess har jag gått upp igen. Men då jag hamnade på 51 kg igen, så kunde jag ha samma hål på skärpet som när jag vägde 42. Kroppen hade formats om, jag hade fått mer muskler, men även mer kvinnliga former, så lite fett hade lagt sig på höfter och bröst.

Det är dock inte alls säkert att du kommer att gå ner. Jag var 49 när jag började, det kanske blir annorlunda för dig som är 20.

Jag var aldrig orolig över att jag gick ner, trots att jag vägde så lite. Jag mådde bra av kosten på så många andra sätt, och jag visste att jag åt tillräckligt mycket av näringsrik mat för att kroppen skulle få vad den behövde.

Numera, efter drygt 4,5 år på LCHF, får jag istället se upp så att jag inte går upp… och det tror jag har att göra med att jag är i den åldern, då kvinnor får lättare att lägga på sig.

Jag tror att du lugnt kan testa om LCHF kan hjälpa mot dina magproblem. Om det hjälper, och du bara ser till att äta tillräckligt, så är det nog ingen fara om du initialt går ner lite. Kroppen kanske behöver "rasera" lite, för att kunna bygga upp sig igen på bra byggstenar.

"still lost in space and time"