Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-bröd-och-brödbaserade-rätter
Läst 8426 ggr
aussiemia
0

Ett okej bröd

Man kan ju inte komma ifrån att bröd är ett väldigt bekvämt sätt att få i sig käk när fantasin, lusten och tiden inte räcker till. Och, allvarligt, hur kul är det med ägg i olika former :D

Jag ville ha ett utan ost och/eller creme fraiche då jag vill undvika mjölkprodukter så långt det går. Jag tog det hade hemma och hade heller inget bakpulver hemma, så det blev lite platt, men det gör inget.

Jag hivade 4 ägg i bunke tillsammans med nästan två msk husk, en näve hackade walnötter, ett par msk sesamfrön, en näve pumpafrön, salt och maccadamiaolja och en rejäl klatt majonäs (bergis 1 dl). In i ugnen ca 20 minuter.

Det är ok nu när det är varmt, med smör och rökt skinka, får se hur det blir som kallt.

aswedishsmorgasbord.com

starhawk
0

Finns det inga brödrecept utan dessa hemska fibrer som jag inte tål? Dom få gånger det blir bröd väljer jag typ formbröd, vitt bröd utan några "nyttiga" fibrer, och varför skall det vara surdeg i allt bröd? det ligger inte så länge på hyllan att det är nån vits med det. Får baka själv, scones t.ex är gott nån gång ibland

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

[Pennylane1]
0

svårt att få till bröd utan vare sig mjöl eller fibrer tror jag. Kanske om man köper gluten och kör med ägg? Tål du inte husk heller? Det sägs ju normalisera tarmen? Om man är lös ska det bli hårdare och vice versa. Det blir som en tjock gele utan rivande grejer i.

starhawk
0

Har inte testat fiberhusk, men namnet avskräcker, när man har spräckt ändtarmsöppningen två gånger beroende på dessa förbaskade fibrer så aktar man sig noga! Så länge jag ser till att begränsa fiberintaget i görligaste mån funkar det fint, håller mig nog till mjölbaket

DesK
0

Surdeg ger en bättre smak på brödet och man behöver inte göra fiberrika bröd bara för att man bakar med surdeg, det går utmärkt att baka surdegsbröd med bara vetemjöl. Här undviker ju de flesta bröd helt och hållet, men många saknar bröd och försöker göra något brödliknande själva.  Ett trevligt sånt brödrecept är Saftigt supergott bröd och det innehåller inte fiberhusk men däremot morötter.

/Désirée

starhawk
0

Smaken är som baken, varken jag eller brorsan tycker om surdeg, och varenda brödbit i butiken var det surdeg i Uschhh! Rynkar på näsan

Äntligen ett brödrecept utan fibrer? det var en massa frön där, det är väl fibrer? och det var en väldig massa morötter, kan det verkligen smaka bröd?

[Pennylane1]
0

och morötter är väl väldigt fiberrika har jag för mig?

DesK
0

Jo morötter är fiberrika, men många som inte klarar av för mycket fibrer brukar klara just morötter, därav mitt förslag. Sen är det ju egentligen så att det finns fibrer i allting, så om man påstår att man inte tål fibrer alls ja då kan man i praktiken inte inta någon fast föda. Därför antog jag ovan att Starhawk mera syftade på fiberhusk och liknande produkter. Vill man ha vanligt vitt bröd så är det ju bara att gå till närmaste butik och köpa det. Vill man baka vitt bröd så blandar man lite jäst med vatten, vetemjöl och salt, låter det jäsa formar brödet och bakar av det i ugnen Flört

/Désirée

starhawk
0

Jo! fibrer finns i allt men det klarar jag av, det är fiberrika eller fiberberikade produkter som jag undviker, tror nog jag får baka vitt bröd själv, då slipper jag både surdeg och eventuellt fiberberikande

DesK
0

Då fattade jag helt rätt Glad

Enkelt Rostbröd är ett bra basrecept på vitt matbröd. Du hittar också flera olika recept på lågkolhydratbröd i gruppen  Lågkolhydratbröd inne på Matbröd.

/Désirée

Fiana
0

Fiberfritt "bröd" är väl det som Skaldeman har med i Gi-Noll som är baserat på några ostplättar som Airam gjorde. Inte särskilt "brödigt" men oerhört gott (jag riskerar alltid att äta upp alla på samma dag om jag gör det…)

3 ägg

3 msk majonnäs

3 dl riven ost

vispa ihop, grädda i ugn matskedsstora plättar.

Sen med fiberhusk så är det ju lite annorlunda än de fibrer som brukar finnas i vanliga bröd det blir ju liksom slemmigt när det sväller, så ser man till att baka med ordentligt med vätska så är det ju redan färdigbulkat och borde inte ge mer problem än vad som helst. Kan ju alltid prova att göra enkelt fiberhuskbröd och bara äta en liten bit och se.

starhawk
0

#10: Tror nog ändå att fibrer är fibrer, har "The fiber menace" i bokhyllan skall läsa den och se om jag kan reda ut vad det är med fibrerna jag inte tål, tills vidare tror jag jag håller mig till orginal och inga surrogat. Tack för receptet i #9 DesK, intressant sajt du basar över, det blir nog fler besök där för mig

Fiana
0

#11 Mja att det är stor skillnad på löslig och olöslig fiber är väl ganska så klargjort.

Sen "ostplättarna" är inte surrogat riktigt, det är helt enkelt ett tilltugg till soppa, sen kan man använda det som surrogat - dvs att lägga pålägg på om man vill :)

aussiemia
0

Kul med diskssusion men nu var det ju så att jag _inte_ ville ha ost eller andra mejeriprodukter i mitt bröd. Därav avsaknaden av just det i mitt brödexpriment. Vill man inte ha nötter eller frön i sitt så struntar man i det. Enkelt.

Jag har fortfaradne inte smakat mitt bröd när det är kallt, men nu är klockan så mycket att det får bli imorgon.

aswedishsmorgasbord.com

starhawk
0

Tja med surrogat menade jag snarast bröd med fiberhusk och andra fibrer, litar inte riktigt på att det smakar som riktigt bröd. Dom få gånger det blir bröd skall det bannemig smaka bröd, DesKs recept på Enkelt Rostbröd blir nog en bra utgångspunkt och så har jag ett Sconesrecept som fungerar bra

aussiemia
0

Kan inte du ta din kritik om det är bröd eller inte någon annanstans istället för att kapa min tråd om det jag snodde ihop i köket idag?!

Man äter precis bara det man vill, vare sig mer eller mindre. Och jag vet inte vad jag annat ska kalla det jag gjorde. Plättar? Makaroner? Koblajja?

aswedishsmorgasbord.com

DesK
0

Aussiemia jag ber om ursäkt för att jag råkade medverka till att kapa din tråd Skäms Ditt recept tycker jag verkar jättebra och jag kommer att testa det snart Glad

/Désirée

Fiana
0

En annan variant på "bröd" utan mejerier som du sa du inte ville ha är Fiberhusk bröd, ägg, fiberhusk, bakpulver vatten och valfria kryddor som gräddas snabbt i micron. Om man gillar det eller inte är individuellt, men det är utan det du inte ville ha och du får inte en massa omega 6 som det blir om du stoppar i majonnäs och frön. Blir väldigt brödigt i konsistensen om man får till det rätt, får man inte till det rätt blir det en kläggig tung otrevlig kaka istället dock ^^. Borde finnas exakt recept lite här och var på forumet.

gun92884
0

Jag vill inte heller ha ost eller mejerier i brodet … ost ovanpa kanske …

Har ar receptet jag anvander till detta huskbrod (jag gor dubbel sats)

4 agg uppvispade latt med en nypa salt

7 msk husk blandat med

1 1/2 tsk bakpulver och

en nypa brodkryddor

1 dl vatten - jag tar 1/3 olja + 2/3 vatten)

Vispa aggen sa de bryts upp ordenligt - hall i vatten/oljan + lagg i husk blandat med bakpulver och brodkryddor.

Vispa INTE husken for da blir det en stor klump.

Lat svalla atminstone 10 mn.

Smorj en bytta som gar in i micron och lagg ner degen.

Micra i 7 mn och hall upp pa galler pa en gang.

Jag skar detta i 4 bitar.

aussiemia
0

DesK- det är okej, du svarade ju bara och kom med konstruktiva råd Flört

Fiana- microbröd har jagtrist erfarenhet med. Preis som du säger så kan det gärna bli kläggigt. Jag fortsätter oförtrutet vidare med mina försök.

Gun-ditt recept låter bra, det ska jag prova snart.

aswedishsmorgasbord.com

Fiana
0

#19 Det blir inte ett dugg kläggigt om man gör det helt rätt dock. Det jag nämnde är en variant av just det som Gun skrev om ovan. Mina blir bättre om jag endast tar vatten som vätska - med olja i verkar risken för klägg bli större.

[Pennylane1]
0

Fett tynger degar. Vill man ha ett luftigt bröd bör man uteslutta fett i degen.

gun92884
0

Det gar ocksa fint att anvanda detta basbrod for att gora pepparkaksbrod … lagg bara till pepparkakskrydda och ungefar 2 msk sotningsmedel … jag anvander sukrin (erythritol) men, jag har for mig att man kan kopa Splenda i Australien. Det var folk pa en LClista som kopte liquid Splenda med hjalp utav en australisk dam.