Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel-matfett
Läst 12293 ggr
Cessy
0

Varför kokosfett?

Har läst om att många tycks använda en tesked (är en tesked lagom?) kokosfett i sitt kaffe/te o att någon skrev att det sätter fart på förbränningen. Är det så det är? Eller varför stoppar man kokosfett i kaffet?

Att det inte ska vara härdat kokosfett har jag förstått men vilka kokosfetter rekommendera ni o vad är skillnaden mellan de billigare o de dyrare. Hittade Cocosa (nej inte silverpaketet utan en burk) som kostade strax över 80 kr o sedan en annan Cocosa som kostade det dubbla o det enda som jag förstod skilde var att det förtsta verkade vara mer neutralt smaklöst o den dyrare skulle smaka o lukta kokos. Finns det några andra skillnader?

Så mina frågor är alltså:

• Varför använder ni kokosfett?
  • Hur använder ni kokosfettet? Hur mycket?
  • Vilka sorter rekommendera ni?
  • Vad skiljer mer än smak mellan det billigare o dyrare varianterna? Eller är det smaken det hänger på?
Zepp
0

Cocosfett är inget som rekomenderas.. utan det är ytterligare något som kan variera din fettkonsumtion.

En del klarar tex inte inte feta köttbitar, andra har bråttom och hinner inte laga mat, speciellt på morgonen.

Sen så finns det några metabola och hälsofördelar av cocosfett, det innehåller i stort sett MCT, dvs medellånga fettsyror, vilket har lite andra metabola vägar än vanligt smör och köttfett, som innehåller fler långa fettsyror.

Långa fettsyror lagras lättare i fettdepåer.. våra fettdepåer består till stora delar av långa fettsyror, mest Palmitinsyra.

Iomed att kroppen inte gärna lagrar MCT ökar det din ämnesomsättning, din mättnad, osv.

Cocosfett består till mer än hälften utav Laurinsyra och en ansenlig del av Kaprylsyra.. bägge dessa anses ha hälsofördelar, speciellt i tarmen.. modersmjölk innehåller rätt hög andel Laurinsyra.

Laurinsyran omvandlas i tarmen till Monolaurin, vilket är antibakteriellt, antifungoralt, antiviruellt.. osv.. antagligen därför som det förekommer i modersmjölken, det ger ett kemiskt försvar innan bäbisen hunnit utveckla ett stabilt imunförsvar.

Kaprylsyra ger en sur miljö i tarmen, vilket ytterligare gynnar den goda tarmfloran, mjölksyrebakterierna.. så slipper man köpa sådana produkter i mejerihyllan, k-syra säljs oxå i hälskosten som ett medel mot Candida i tarmen.

De dyra är helt enkelt oftast kallpressade, till skillnad mot de billiga där de kan vara alltifrån varmpressade och utvunna med lösningsmedel och härade på kemisk väg.

Kallpressade är att föredra, de med smak är ytterligare en bättre kvalitet, men är inte hälsosamare.. bara bättre kvalitet.. som kostar betydligt mer för den som vill ha det absolut bästa.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

cream1
0

Mina erfarenheter av kokosfett är att det är otroligt mättande och tar även bort sug. Dessutom innehåller det nyttiga fettsyror.

Tyvärr brukar jag tappa aptiten helt och hållet om jag ätit/druckit mat/dryck med kokosfett i och undviker det därför för att inte få näringsbrist. Hade jag haft viktproblem skulle jag nog däremot vara en flitig användare av kokosfett. Så om du nu är ute efter en ökad fettförbränning är kokosfett ett bra alternativ.

Vet inte så mycket om vilka sorter som är billigast men de som säljs på hälsokostaffärer är dyrare än de som säljs i affärerna av samma märke.. lurigt nog.

Smakmässigt så är den smaksatta varianten (smakar kokos) dyrare, men de naturella sorterna smakar nog i högsta grad lika. Det är nog mest kvalitén som skiljer sig prismässigt, men de olika märkerna har jag ingen koll på så det kan hända att vissa märken är dyrare utan anledning.

Cessy
0

Oki-doki. Tack för svar, för nu begriper jag bättre varför kokosfett är bra.Glad

Eftersom jag inte vet om jag klarar kokosfett i kaffet så valde jag nu att beställa det smaklösa kokosfettet ihop med en burk D-vitaminer o om kokos i kaffet fungerar för mig så ska jag slå till o köpa den smaksatta nästa månadslön så får jag något o jämföra med.

MonicaP65
0

Enligt mitt tycke är den smaklösa god i kaffe och den smaksatta i thé Tungan ute. Mums!

greensis
0

Man kan också smyga ned någon matsked här och där när man lagar mat också. Lite lömskt sådär.

Fabricati diem, pvnc!

Zepp
0

Cocosfett är helt suveränt att steka i altså, speciellt sådant som behöver en frasig yta, då man kan använda högre temperaturer.

Däremot ger det inte någon smak eller färg till det man lagar varför jag oftast tillsätter smör i slutet av tillagningen.

JazzBass
0

Jag har provat kokosfett i kaffe & te efter råd jag läst här, men nej, det tänker jag definitivt avstå från i fortsättningen. Som kaffeälskare av stora mått tycker jag det är att totalförstöra kaffet att blanda i kokosfett som bara blir och ligga som en fetthinna ovanpå.

Det finns väl andra sätt att få i sig kokosfett om man vill ha det. Jag provade nyss blanda en msk i 1/2dl turkisk yoghurt och det funkade rätt bra. Smälte kokosoljan försiktigt i mikron så den inte skulle bli för varm och rörde sen ner yoghurten i det. Den kalla yoghurten gjorde att det blev en lite sträv konsistens troligen på grund av att kokosoljan stelnade. Jag måste prova göra en större sats med större andel kokosolja och se vad som händer…. Tror jag ska blanda i lite mascarpone också, det passar utmärkt i turkisk yoghurt!

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

glitterfisk
0

Jag gör "kokosbollar". Tycker att de blir ganska goda.

Jag tar cocosa kokosfett med smak, smälter det pyttelite i micron, så att det inte blir smält men lite mjukare. Sedan rör jag i lite vanliga kokosflingor. Sedan tar jag två skedar och gör små bollar, knappt en tsk i varje, och lägger på en assiette. In i kylskåpet, när de är kalla och hårda lägger jag dem i en liten burk i kylskåpet.

De smakar bra, och när det liksom är kokos i och det kommer efter en stund, är det inte obehagligt med kokossmaken och kokosfettet. Riktigt goda faktiskt. Jag tar hellre en sådan till kaffet, än fettet i. Ibland tar jag en sådan strax innan maten, då jag står i köket och lagar.

JazzBass
0

#8 - bra tips! Ska prova det eller nåt liknande. :-)

Jojo55
0

Tjaa, det här med LCHF är ju något av den omvända världen! GladSå istället för att undvika fett måste man nu JAGA fett för att se till att få i sig tillräckligt med fett! Det är min upptäckt efter 3 veckor med LCHF att när jag har bestämt mig för vad jag ska äta så börjar jag undra "Var ska jag nu få i mig fett ifrån?" När man faktiskt vill ha fett så kan man ibland märka att det kan vara lite knepigt att få med det. Då kan kokosfett hjälpa till ibland.

Cessy
0

#5 Skrattande

Jaha bra o veta att det går o steka sådant som kräver högre temp då i cocosfett. Fast jag avstår nog från turkisk youghurt. Jag har aldrig tillhört Yoghurt eller filmjölksälskarna. Ska det vara Yoghurt så ska den åtminstone vara sötad o ha frukt i sig o eftersom det är no-no med LCHF så avstår jag mer än gärna Turkisk ocksåSkäms

Jo jag hoppas jag klarar cocosfett i kaffet, för tidigare ville jag bara ha lättmjölk i kaffet, men har ju efter träning nu de här 5 veckorna lärt mig att grädde faktiskt är supergott i kaffet. Igår råkade jag av gammal vana slå lättmjölk i kaffet o eftersom det var det sista på kannan så försökte jag dricka det, men fy då var kaffet inte alls längre lika gott. Så jag hoppas på att cocosfettet funkar men jag utgår från att det bllir bättre om man rör om rejält i koppen. I alla fall blir grädden bättre då man rör om rejält. Använde aldrig sked med lättmjölken men grädden blandar sig inte med kaffet på samma sätt, så det gäller att vara rörandeFlörtSkrattande

Cessy
0

#8 Vilket bra tips. Det ska jag testa om det inte funkar för mig med kokoset i kaffet sedan Glad

JazzBass
0

#11 - Jag provade minsann röra om, men det var lönlöst. Kokosfettet låg som en hinna på kaffet en sekund redan efter omrörningen och det gick inte ens att sörpla i sig bara fettet först. Så jag tänker satsa på yoghurt/mascarponeblandningen istället. :-)

Själv sätter jag röd mjölk i kaffet, det tycker jag blir godast.

OT: Ett bra sätt att få i sig mycket fett är att steka skivade färska champinjoner i smör. De suger åt sig som svampar av fettet (vad konstigt, eller hur?Cool) och med lite salt på blir dom supergoda! Funkar bra som komplement till baconet och äggen som frukost. Har inte provat steka svamp i kokosfett men jag tror det blir godare med smör..

Jojo55
0

Observera att man inte kan steka i allt kokosfett!

greensis
0

Har testat att göra "glitterfiskar", dock lite större. Fick ut ca 12 på 100g kokosfett & 2,5dl kokosflingor. Ska bli kul att testa - de står på stelning på altanen.

Fabricati diem, pvnc!

Zepp
0

Man dricker kaffet/teet genom fetthinnan ungefär som Irish Coffe.

Jag har slutat med cocosfett i kaffet, då jag blir tvärmätt och det stör min matplanering.

Använder mer i matlagningen i stället, ungefär hälften cocos, hälften smör.

Cessy
0

Ja jag hade ju tänkt testa på morgonen i kaffet eftersom jag aldrig äter frukost o inte har gjort sedan jag var barn, men oftast känns det då att jag är vrålhungrig vid 12-tiden. Fast i o för sig har detta dämpats den senaste veckan, men tänkte ändå att cocosfett i första koppen kaffe på morgonen kanske kan göra att jag är mer lagom hungrig till lunch.

Funkar detta inte så ska jag def. prova glitterfisks minicocosbullar istället och/eller prova att istället smyga ner lite i maten, men jag börjar med kaffet. Fast det är klart att först får ju kokosen faktiskt komma hem ocksåOskyldig

Zepp
0

Bifoods cocosfett är det jag använder mest numera då det säljs i min COOP.

http://www.biofood.se/Aterforsaljare.html

Cessy
0

#18 Då ska jag kolla efter det nästa gång jag är på coop så slipper jag kanske att ta det via nätet. Känns lite onödigt med fraktkostnad på en sådan här vara. Tack för tipset.Glad

Zepp
0

Du kan ju alltid säga att i Göteborg så säljs det på den ekologiska avdelningen!

Tettan
0

Använder kokosfett i både kaffe och te och det går hur bra som helst. Men första gången höll jag på att kräkas…men efter ett par försök, eftersom jag verkligen VILLE, gick det jättebra. Å andra sidan gillar jag allt som jag tror är nyttigt…

Anders-S
0

Kokos och medellånga fettsyror, MCT, stimulerar produktionen av ketoner som hjärnan behöver när inte glukos fungerar. Om ketoner som energi för hjärnan är bra beskrivet av dr. Mary Newport och även av Accera som gör kosttillskott (säljs inte i Sverige):

http://www.coconutketones.com

Uppdateringar finns i Mary Newports blog:

http://coconutketones.blogspot.com/

Utförlig förklaring och referenser finns här:

http://www.about-axona.com/pdf/prescribinginformation.pdf

Här är en intervju med Mary T. Newport och hennes make om ketogent tillskott vid AD (intervjuaren är importör av kokosolja):

Del 1 http://www.youtube.com/watch?v=iScs0uzQZFk
Del 2 http://www.youtube.com/watch?v=LOrDIixbGMs
Del 3 http://www.youtube.com/watch?v=fIfY-lHDLRk
Del 4 http://www.youtube.com/watch?v=X2jp7BhDFrU
Del 5 http://www.youtube.com/watch?v=Up6JrQhaDUw
Del 6 http://www.youtube.com/watch?v=G-IOs0JE1zg

Accera har en reklamfilm där man visualiserar lite av det som står i tidigare nämnda länken prescribinginformation:

http://www.about-axona.com/role3.html

Viktigt att börja försiktigt, lite i taget för att inte få problem med magen.

tankgirl
0

Jag blir hungrigare av kokosfett! Har slutat använda det och helt gått över till smör. Mycket bättre. Men det är rätt gott…

marimu
0

Jag brukar dricka en halv kopp hett vatten med en matsked kokosfett det första jag gör när jag äter frukost. Sen hårdkokta ägg mosade i smör samt en kopp grönt te.

Cessy
0

#22 Sitter lite tagen efter sett  6 avsnitten o eftersom jag förr har jobbat med en del Alzheimerspatienter då jag jobbade som psykiatri SSK o känner bara. Tänk om man kunde få de som har Alzheimers o en hel del andra sjukdomar att prova 2 matskedar cocosfett om dagen. (ja inte 2 matskedar med en gång utan att det trappas upp till 2 matskedar efter man visat att man klarar cocosfettet) Tänk så mycket lidande som skulle kunna förhindras.Förvånad

Har även en granne som diagnostiserats som alzheimers o där utvecklingen formligen galopperar. Får fundera på hur jag ska kunna föra fram att de borde testa cocosfett utan att jag tränger mig på o att inte få dem slå bort det som löjligt. Det får nog ligga till sig tills jag själv har testat o använt cocosfett en tid, för inte bör man börja med matskedarvis om man inte ska få revolt i magen.

Fast för LCHF del så är det ju här mest intressant eftersom cocosfettet ökar ketonkropparna o det ska hjälpa för dem som är insulinresistenta o detta gjorde mig ju sannerligen mer motiverad till att försöka lära mig acceptera cocosfettet mer än innan jag läst o sett dessa videorna. Så stort tack för länkarna. De var verkligen jätteintressanta.Glad

Ofelia
0

Har du testat att göra äggmjölk med endast kokosfett och ägg?

Jag gör min äggmjölk så och tycker det är underbart gott i kaffe, te och chokladdryck. 2 ägg och 60 g kokosfett och ca en halv liter kokt vatten använder jag. Mixar äggen först ganska hårt och tillsätter 5 dl uppkokt vatten med det smälta kokosfettet i.

I min värld så smakar det och ser ut som grädde (men det var länge sen jag åt grädde så jag kanske bara har vant mig).

Cessy
0

Ofelia: Har aldrig provat äggmjölk för det låter inte så gott, men visst ska jag prova din blandning 1 gång i varje fall, bara jag fått hem cocosen förståss. Är det bara äggulor i äggmjölk? Är det smaklös eller smaksatt cocos du använder till detta?

Aniara4
0

Sök på äggmjölk här på KiF, det verkar finnas lika många recept som det finns medlemmar! Jag tror osaltat smör är vanligare än kokosfett, men båda delarna förekommer. Men jag tror smöret bidrar till "mjölkigheten", liksom äggen förstås. Med eller utan extra gulor…

Det finns också en livlig diskussion om avidin, som finns i ägg och förhindrar upptag av biotin, vid vilken temperatur detta förstörs och om äggmjölk i allmänhet uppnår denna temperatur. Min erfarenhet är att den inte gör det, så jag dricker inte äggmjölk varje dag, för säkerhets skull…

Cessy
0

Men behöver man äggvitan för att det ska bli rätt konsistens? Annars är det ju bara o skippa vitan o bara göra äggmjölken på gulan eller?

Aniara4
0

Nej äggvitan behövs inte, det är nog mest att det tar emot att slänga mat!

Ofelia
0

Och jag tycker tvärtom, att det är vitan som gör den mjölkig. Använder både gulan och vitan + kokosfett och får en vit krämig "mjölk". Ibörjan så gjorde jag med fler gulor för många skrev att det var bäst men då tyckte jag att smaken mest blev "äggig"….

Cessy
0

Oki-doki då handlar det helt enkelt om tycke o smak o jag får väl börja med att ta tillvara ett helt ägg (både äggula o äggvita) o prova o mixa det ihop med varmt vatten o kokosfett då o se vad jag tycker o sedan experimentera vidare.Glad 

Jag har ju svårt o tänka mig att dricka denna äggmjölk rakt upp o ner utan tänker ju mig då att ha den i kaffet istället för grädde, men hur förvarar man den bäst då? För om man sätter den i kylskåpet så stelnar ju kokosen o likadant i rumstemperatur (ja möjligtvis inte om vi får en värmebölja till sommaren, men stora delar av året har vi ju kallare än 25 grader). Har ni den i termos då eller hur förvarar ni den då? Hur länge håller en vidgjord äggmjölk? Max 1 dygn eller?

glitterfisk
0

När jag tidigare haft äggmjölk i kylskåpet förvarade jag den i en gammal nutrilettshaker jag hittade längst in i skåpet Tyst. Det var bra för då var det bara att skaka lite så blandade den sig igen till god kall äggmjölk at hälla i kaffet.

Och jag njöt när jag hällde den feta drycken i den shakern Oskyldig

chapp
0

Vill man få i sig kokosfett kan man pröva deluxe-varianten: Bounties. Man blandar kokosfett, grädde och kokosmjölk med kokosflingor. Gör bollar och rulla i mörk choklad.

Choklad lär ju också vara hälsosamt, och jag går iallafall inte upp på i vikt av Bounties.

Anders-S
0

#34 "deluxe-varianten"

Snålvarianten funkar också:

Blanda kokoksflingor, kakaopulver, vispgrädde.

Cessy
0

Fick hem cosoljan/fettet igår, men har inte "vågat" testa ännu. Funderade just om man inte kunde göra Glitterfisks cocosfettskulor med lite kakao o nu med era inlägg #34 o 35# så inser jag att det borde ju gå alldeles utmärkt att göra så. Nå ska först våga testa i kaffet o känns det odrickbart så får det väl bli någon form av cocosfettskulor som nästa test. Tack för tipsen. Glad

chapp
0

Det bästa med Bounties är att man sjuder grädden. Jag inbillar mig att blodsockret stiger mindre av uppvärmd grädde än av kall, vispad. Det var någon hävdade det här på kiffen.

MissCTRL
0

Angående äggmjölk så kan jag tycka att det ofta grötar ihop sig mer om man har den i t.ex. te om man har äggvitan med. Ser lite småäckligt ut, men det är ju bara en smaksak. Smakar i princip likadant som om man har utan enligt mig! Jag gör min äggmjölk på 10 gram kokosfett, ett ägg (för att öka på proteinmängen lite) och en äggula. Smakar jättebra i te! Man måste ju inte ha så mycket fett som 50 gram/sats om man inte vill, jag själv blir bara illamående av äggmjölken om jag har i så mycket fett. Men det går ju att mixtra helt efter smak Skrattande

Jag köpter också Biofood's smaklösa kokosfett. Mycket prisvärt! En burk kostar 55 kr i min hälsokostbutik.

Cessy
0

Jag gick o testade efter att jag skrivet (Har cocosa smaklösa cokosoil) o stod vid vasken för säkerthets skull om det skulle vara urjobbigt, men det smakade ju ingenting.Förvånad Man blir lite fettig om läpparna o jag hade skeden i o rörde med jämna mellanrum. Jag får också tillägga att jag även hade en skvätt grädde i som vanligt o cocosfettet endast motsvarade ca en tesked. Vågar ju inte börja med mer då jag inte vet hur magen kommer reagera.

Måste säga att jag 1000 gr hellre dricker en kopp kaffe med cocosoil i än äter väldigt fettsprängt kött eller med tjock fettrand. Klarar inte mjukt köttfett, men kan äta det om det är knaperstekt, så om jag kan kompletera mitt fettintag så här med cocolja istället, så blir jag själaglad.

Den dagen jag måste dra ner på mejeriprodukter (vilket säkert kommer - jag har lååååång viktresa att göra) så ska jag prova med äggmjölk men så länge det funkar så kommer jag nog ta en sked cocosfett i kaffet + en skvätt grädde för det var helt ok o dricka den halva koppen i alla fall som jag testade idag. Dock ska jag se om jag hittar Biofoods eller någon annans cocosfett istället här i stan så att jag slipper fraktavgift. Denna gången var det dock rätt ok eftersom jag samtidigt beställde D-vitamin (shopping4net.com), så frakten blev överkomlig trots allt, men onödigt o hålla på o dra på sig den om det går o få tag till så pass bra pris som någonstans runt 55 kr. Får kolla runt bättre i butikerna efterhand o se vad jag hittar för cocosfett/olja.

LillaBedan
0

Spännande läsning! Idag köpte jag på ICA Kung Markattas kokosolja som är både kallpressad och ekologisk. 41 spänn för 225 gram i en vanlig butik kändes som en bra deal. Förutom att äta har jag tänkt använda den som hårolja vilket jag hört den ska vara utmärkt till Skrattande Nu när det är vinter och kallt blir ju håret så tort och frissigt.

Zepp
0

Betalar 44,90 för 400 gram Biofood ekologisk på på Coop sisjön i Gbg!

LillaBedan
0

#41, jag ska hålla utkik efter det märket på COOP här i Lund med.

Cessy
0

mm ….. Coop är def. en av butikerna som jag ska titta efter cocosfett o så tror jag även Citygross kan ha för de har ju ett ganska stort stort sortiment. De har t.ex. både Fiberhusk o Psyllium trots att de båda eg. är samma sak, så de bör ha någon form av cocosfett också, men till vilket pris återstår ju att se.

[Russinflarn]
0

Jag testade Glitterfisks kokosbollar (med lite sukrin i, för annars tyckte jag det kom fram som en konstig smak av kokosoljan) och de vart kalasgoda! Tyvärr aaalldeles för goda, jag triggade igång REJÄÄÄLT, åt upp hela satsen samt ett antal knäckemackor efteråt. Skäms Vätskekilot kom som ett brev på posten idag.

Så synd! Hade jag skippat sukrinet kanske det inte hade varit ngn fara, men de vart inte ätbara utan det, i min värld. Ingen idé för mig att göra bountys alltså, vilket jag annars funderat på att ha som "lördagsgodis".

Nåja - nu lärde jag mig det. Nya tag!

glitterfisk
0

Oj, det var inte min avsikt att inleda någon i frestelse… Mig triggar de inte, men som sagt, kanske bättre att undvika att söta dem.

Lycka till med det nya taget!

[Russinflarn]
0

Nejmen ingen fara, det är ju så olika ändå vad folk triggar igång på! Glad

Och hade jag inte gjort det så måste jag säga att det var ett suveränt sätt att få i sig kokosfett på - samt mkt bra att ha i kylen om man skulle bli sen med maten och måste få lite energi.

Tack för lyckönskandet :)

greensis
0

Jag åt "glitterfiskar" motsvarande 90g kokosfett på mindre än en halvtimma, osötade,Tungan ute sedan fick jag inte i mig mer, så nog kan formatet vara triggandeSkäms

Fabricati diem, pvnc!