Kladdkaka på proteinpulver
Kom över en sats proteinpulver med chokladsmak, inte nåt alla har hemma, men måste dela med mig av detta recept ändå - kakan är inget för den som kämpar med sitt sockerberoende direkt, den kan bli väldigt söt och nästan kola-aktig i smaken. Men trots att jag nuförtiden tycker 70% choklad är för söt, så tyckte jag den här kakan blev otroligt god… väldigt lik originalet!
2 ägg
2 dl proteinpulver (chokladsmak)
1 tsk bakpulver
1 tsk vaniljextrakt/vaniljpulver
ev sötning
1 krm salt
0,5 dl grädde
60-75 g smör
3-4 msk kakao
Om kakan ska sötas, blanda ut sötningen i grädden som sedan blandas med det varma smöret. (Jag smälter i några suketter efter smak, men det är inte nödvändigt om man inte vill få en klassisk supersöt kladdkaka.)
Rör ordentligt ner kakao, vanilj, lite salt och bakpulver. Tillsätt äggen och rör till sist ut proteinpulvret, smeten ska bli rätt trögflytande - jag gjorde detta på ett måfå men kände att jag ville ha i mer smör, vilket gav en touch sälta och jättefin konsistens.
I brist på form använde jag ett lock till en pepparkaksburk, det är faktiskt att rekommendera. Kakan blir då ca 1 cm hög, och behöver bara gräddas otroligt kort tid.
3 minuter i 175 grader. OBS! Kolla till kakan redan efter 2 minuter, den blir torrbakad på bara några sekunder. Perfekt resultat, varmt som kallt, blir det när kakan har en lätt spröd yta och är fast i kanten, men smetig inuti.
Kul att se ett recept som kan ta proteinpulver tillvara, det har ju liksom bara blivit stående - trodde att jag skulle "banta" med hjälp av det, men inte gick det att använda som istället för mat, tyckte jag iaf.
Vilken sorts proteinpulver använder du till den där kakan?

#2 precis vad jag också undrade :)
Låter gott kansk skall prova om detn kan vara något till födelsedagen
Jag vet inte vilken sort det är, har inte köpt det själv utan det är min bortflugna roomie som har det i en låda… men det står en hel påse i skafferiet, så kan kolla vid tillfälle. Men kan tänka mig att bara det har chokladsmak och ok kolhydratsinnehåll funkar väl alla?
Gjorde f.ö. en snabbcheck i minmat och hela kakan, som -minst- räcker till 4 portioner (godisgris-portioner!) är i överkant räknat på 10 g kh.
kolla om det är whey eller casein protein ;)