Boktips? Schizofreni, depression m.m.
Jag är inte speciellt aktiv här på forumet så jag ber om ursäkt om det finns liknande trådar som jag missat!
Skulle vilja ha tips på böcker (om det finns några) som tar upp sambandet mellan kost och psykisk ohälsa som t.ex. schizofreni, hallucinationer, Depression..
Jag hittade en bok av Matti Tolonen som heter Näring och mental hälsa, är det något nån känner till? Andra rekommendationer?
Hemsidor/bloggar är också intressant men i första hand böcker!
Ingen som sitter på lite info om sånt här.?
Tyvärr har jag inte hittat någon bok som handlar om kost och hur man mår när det gäller sjukdomarna som du beskrivit. Jag tror dock det är svårt att peka ut en sak som "bov" till hur man mår, utan man får se till helheten mellan kost, sömn, träning, mental aktivitet m.m. snarare än bara en del. 
Tack så mycket!
Nej jag tror inte heller att enbart kosten kan pekas ut som boven i dramat.. Men alla aspekter känns värdefulla att titta närmare på om de kan hjälpa minsta lilla. =)
Kom på att jag läst den boken med, den är faktiskt bra. Den täcker både kostbiten och det övriga med fokus på alzheimers sjukdom. Hon har släppt flera böcker på samma tema och de är rätt bra (även om kostråden hon har är väldigt amerikanska = fettskrämda..) 
Var det nåt mer specifikt du ville veta inom? Jag läser sjukt mycket böcker inom i princip allting så jag kan ha fler boktips!
Tack igen =)
Ja, det finns ju en del forskning på att folk med schizofreni blivit bättre efter att ha plockat bort spannmål och mejeriprodukter. Jag har googlat lite på det men inte hittat så mycket.
Och så har jag läst att omega-3 skulle lindra psykossymptom, där har jag hittat en del men läser gärna mer. D-vitamin är också väldigt intressant!
För D-vitamin, lyssna på denna! 
För det andra, har bara läst troligtvis samma saker som dig där och jag undrar om det finns så mycket modern forskning och någon som skrivit om detta? Kanske finns mer om man går tillbaka till "bantings" tid, d.v.s innan 1900-talet och läser gamla böcker därifrån men det är nog lagom svårt det med. Om jag kommer på något jag läst så återkommer jag, just nu är det blankt i skallen. 
Åh den där ska jag lyssna på imorgon!
Ja det kanske inte finns så värst mycket .. men skriv igen om du kommer på något 
Visst kan kosten vi äter påverka även vår psykiska hälsa, men det har väl tyvärr ännu inte gjorts så många studier inom detta. Ett litet konkret exempel kan jag delge er här. Min far som är 85 år gammal flyttade hit till oss i November förra året. När vi kom ned till honom så möttes vi av en virrig gammal gubbe som till stor del verkade ha nollkoll. Efter bara några veckor hemma här med vettig mat dagligen är far en rätt alert 85-åring.
Ser fram emot vad ni övriga kan få fram om kostens betydelse för vår psykiska hälsa.
/Désirée
"Nutrition and mental illness" av Carl C. Pfeiffer
Nu när jag tog fram boken inser jag att jag måste läsa om den; den är full med färgade gem och understrykningar. 

Det finns en bok som heter "Mirakelhjärnan", som du kanske kan ha nytta av. Den handlar bl a om hur kosttillskott kan användas som behandlingsmetoder.
Jag tror även att du kan ha nytta av att läsa Andreas Eenfeldt - Matrevolutionen. Läs även Martin Ingvar - Hjärnkoll på vikten.
Jag tror att det är svårt att hitta studier som säger "den som äter en kost rik på socker och stärkelse drabbas av psykisk ohälsa i större omfattning än den som inte gör det", eftersom det kan finnas så många komplicerade samband. Det blir lite av omvänd bevisning "om man kan bli frisk av att äta en viss typ av mat, så finns det också mat som kan leda till sjukdomar".
Tack för svaren!
Desirée, härligt att höra att han blev bättre! Verkar vara många äldre som piggar på sig ordentligt bara de får i sig bra och energirik mat, har läst en del liknande historier.
Mastre, skriver upp! 
Parsley, Matrevolutionen har jag köpt! Hjärnkoll på vikten och Mirakelhjärnan ska jag kika närmare på.
Jag är mest intresserad av om det finns något som visar att kost kan förbättra/lindra de här problemen. Personen som det gäller äter mediciner och träffar läkare osv. Men kosten har det inte pratats något om och det är klart att man griper efter alla halmstrån som finns.
Senaste numret av Näringsmedicinsk Tidskrift (nr 1, 2011) är ett temanummer om Depression och näring. De tar inte direkt upp kosten i sig, utan mest hur brist/tillgång till olika vitaminer och mineraler påverkar bl.a. Depression, bipolär sjukdom, neuropsykiatriska tillstånd (ADHD/ADD) etc. Artiklarna är skrivna av olika läkare och beskriver även några patientfall.
Åh, jätteintressant! Extra intressant eftersom personen även har Asperger. Tack!

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9144041675
Staffan Lindeberg - Maten och folksjukdomarna. En uppräkning av vilka sjukdomar som inte finns hos befolkningar som äter ursprungskost och vilka sjukdomar som kan räknas som välfärdsjukdomar.
Jag har för mig att författaren är fettskrämd (det var ganska länge sedan jag läste boken), men sammanställningen är bra och ger en del aha-upplevelser.