Vad innehåller Ricottaost?
Finns det någon som har hittat några uppgifter på vad ricottaost har för näringsvärden? Jag har fått ett jättegott recept och på ostens förpackning stod det inte ens fetthalten.
Jag brukar äta ricottaost ibland. Blandad med färsk/frusen basilika och inrullad i lufttorkad skinka.
Enligt förpackningen(Santa Lucia)per 100g:
Protein 7,6g
Kolhydrater 3,6g
Fett 13,3g
Helt ok tycker jag.
Dela gärna med dig av receptet
Jag har en förpackning i kylen jag inte riktigt vet vad jag ska göra med.
Jag brukar göra ricotta själv. Så jag kollade runt på ostar i affären och i tabeller och de verkar ligga därikring allihopa så mitt samvete lugnades. Gott är det!
Jag har samma uppgifter som Savia gav.
Min ricottarätt: Stek gul lök blank i mycket smör och ha på slutet i en massa baby-spenat. När röran svalnat blandar jag den i osten. Gott till mycket.
Omelettrullar med spenat och ricotta.
4 hg fryst eller blancherad bladspenat
1 gul lök finhackad
2 vitlöksklyftor finhackade
2 msk smör
salt och nymalen svartpeppar
5 hg ricottaost
4 ägg
1 msk smör till stekningen
4 msk färsk riven parmesanost
Fräs lökenoch vitlöken i två msk smör i en stekpanna tills den börjar få färg,och lägg i den väl urkramade spenaten.Blanda väl och låt steka någon minut.Krydda med salt och peppar och låt det svalna av.
Blanda spenaten väl med ricottaosten och smaka av med salt och peppar.
Vispa ihop äggen två och två och gör två stora pannkakor .Bred ut ricottaspenaten jämnt över pannkakorna och rulla ihop dem som rulltårtor.Låt dem ligga i kylen till strax före servering.
Före servering,skär rulltårtorna i 4-5 cm tjocka skivor och lägg på en ugnsfast form. Sätt ugnen på 175 grader och strö parmesan över skivorna.Låt skivorna få färg i ugnen ca tio minuter och servera dem varma.
Jag serverade dessa till en fiskgratäng och det passade utmärkt. Receptet har jag fått från Aniol.
WOW…. vad gott, jag älskar spenat och äter det gärna…
Bokmärker tråden direkt!!!
Numer pensionär i Nynäshamn
Låter jättegott.

Det låter smarrigt! Men, blir det inte svårt att rulla ihopvispade ägg? Ska inte äggen gräddas eller nåt?
kolla mitt recept med ricottaost bland recept på färsrätter "frikadeller i tomatsås - medelhavsinspirerad"!
mums!
Koylie! Pannkakor brukar gräddas i stekpanna med smält smör i. Pröva, för denna "kaka" kan du sedan fylla med det du tycker är gott.

Jamen ååååh! Hål i huvet! Jag läste receptet helknäppt! Jag fick för mig att man skulle häva ut pannkakssmeten på en plåt, sen på med ricottageggan, kyla en stund och sen in i ugnen.
Vad osedvanligt (o)begåvad jag känner mig när jag läser receptet idag… klart som sjuttsiken man gräddar pannkakor i panna…det är väl därför det heter PANNkaka…typ…
Nästa gång ska jag läsa lite mer ordentligt!