Vilken majonäs bör man använda?
Just nu har jag en äggfri majonäs från gluten-hyllan i affären…3,1 g kh/100 g.
Innehåll:
solrosolja, vatten, äppelcidervinäger, linfröoljA, HAVSSALT, SOJABÖNOR, SENAPSPULVER…
detta är den enda majonäsen som jag hittat som inte innehåller socker. Jag vet att Kavli har en som inte innehåller konserveringsmedel, men det är ändå lite socker i den…
Vad tror ni om min majjo? Vilket märke kör ni andra på?
Tyvärr lyckas jag aldrig med min hemmagjorda, det blir bara till en rinnande gegga…
Tacksam för svar!
du vill ha äggfri alltså? Visste inte ens att det fanns flera sortes sådan. ELler vill du veta ändå? Jag kör oftast med Findus. Ibland Kavli citron. Lite socker är bättre än soja som jag ser det.
Nu kör jag med Kavlis ekologiska gjord på rapsolja. Deras citronmajonnäs har jag också alltid tyckt om. Men jag har aldrig reflekterat över sockerinnehållet i dessa. Nu när jag kollar upp det tycks det vara lite, 3g kh/100g i båda två.
Jag tycker det är viktigare att den baserar sig på rapsolja eller nån annan olja som är bättre än solrosolja eller palmolja, än att den innehåller så lite socker som möjligt då, det ändå rör sog om så små mängder totalt. Men många bäckar små gäller förstås..
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
Nej, den behöver absolut inte vara äggfri! Helst utan socker och konserveringsmedel, det är allt jag önskar 
Tror du menar Kavlis. Har provat den, men den innehåller socker, vilket jag inte vill äta för att få ut maximalt av LCHF.
Det var inte den jag tänkte på men Rydbergs har en utan socker.
Edit: fel av mig! Men den innehåller 1g kolhydrater/100g majonnäs. Mikroskopiska mängder alltså.
Enda sättet att vara helt säker är väl att göra egen majonnäs?
nu blir det väldigt lite socker i en majonnäs med 2-3 gram då en del även finns i annat t.ex. äggen. I sojabönor finns ju också kolhydrater
#5 Hur mycket majonnäs hade du tänkt äta om dagen? Har du tänkt på att enorma mängder majonnäs också innebär mycket omega-6? Den belastningen är nog värre än 1 gr kh.
Du silar väl inte mygg och sväljer kameler nu?
Jag tittar hellre också på vilken olja snarare än den exakta mängden socker.
okej, då vet jag.
Äter inte så mkt majjo, men ganska ofta och vill inte trigga sötsuget genom att äta socker flera ggr i veckan. Men då vet jag att det i princip är okej då.
Den majonnäsen du skriver om i första inlägget är i princip så illa du kan få tag på - så det är nog bara ett alternativ om man måste ha just äggfri majonnäs och absolut vill ha majonnäs. Solrosolja och linfröolja ger båda massor med omega 6 och solrosolja hör till de absolut sämsta oljorna, sojabönor är inte heller nyttigt.
Sedan kan du aldrig få en helt kolhydratsfri majonnäs även om den är sockerfri, du har liten mängd kolhydrater i ägg och oftast är det senap i som också har lite, vinäger har också lite. Men den lilla mängden socker som är i många sorter lär knappast trigga ditt sötsug. Betydligt troligare är det att saker som bär, grädde och nötter gör det t ex.
Minns inte märket nu. Den finns som aioli också.