Mjölkfri LHCF - blogg
Skulle bli överlycklig om någon kan tipsa om någon innovativ lhcf-bloggare som inte använder mjölkprodukter alls. Finns det?
Skulle bli lika glad över en kokbok med lchf men utan mjölk recept.
åå jag med, jag trodde du hade tips om någon… 
Man ska kanske starta en…. *grunnar*, isf blir den mjölk- och äggfri..
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
Skulle jag oxå gärna vilja ha!!!! men inte äggfri!!!
tja, ska jag göra den så måste det bli så eftersom vi är allergiska mot båda..
Men äggen kan man ju lägga till eller dra ifrån.. samt få ideer från andra rätter och byta/ersätta mjölken… Inte så svårt att anpassa om man lär sig tänket..
//Ida
Hittade en blogg, hon verkar köra mjölkfri LCHF iaf från/i februari…
//Ida
De med paleo-inriktning käkar väl inte mejerier alls? Kanske kan vara värt att kolla på? (de är dock mer frukt och nötter än oss 'LCHF'are' som jag förstått det..) 
Tack för tipset.
Och jaaa, du får gärna starta en blogg på temat mjökfri LHCF, jag har några recept att bidra med. Ägg använder ju jag jättemycket i och för sig men går kanske att plocka ur tips ändå.
#5 Paleo, där sa du nåt. Ska googla på det man kan ju alltid sätta till fett.
Allmänt
Det finns ju mycket mat i andra länder som faktiskt är mjölkfri och om man gör om den till LHCF så kanske man kan hitta något att äta. Svårt bara att hitta tycker jag.
Det som räddat min mathållning från total tristess hittils är just sån mat; Ajvar, Guacamole, tacos osv. T ex så får man ägg/fisk chips på Thailändska krogar men hur gör man dom?
Kokosmjölk! Det är skiten. Du kan göra oändliga variationer av grytor och wokar och indiskt med det. Ofta funkar "vanliga" asiatiska recept med kokosmjölk om man hoppar socker eller söta såser som vissa använder.
Det finns en kokbok på modellen "utan allt", för alla överkänsliga!
"Gott utan gluten, soja, laktos, vete, mjölk, ägg"
Inte en blogg, men mycket tips för olika sorters allergi/överkänslighet.
Jag fuskar lite där faktiskt och använder fortfarande soja matlagningsgrädde. Det blir så tråkigt annars!
Förövrigt så äter jag smör för det tål jag faktiskt. Jag lagar mat precis som förut och har inte ändrat så mycket förutom att ta bort potatis o de andra stora kolhydraterna.
I början åt jag bara protein o fett men nu äter jag lite grönsaker med och det gör saken lättare.
Kokosmjölk har jag redan till allt, men tyvärr så är inte alla recept fungerande med kokosmjölk. Visst är asiatisk mat god men inte varje dag….Ost går ex inte att byta ut till kokosmjölk.
Jo, men såna böcker är raka motsatsen till LCHF, massor med konstgjorda produkter.
Kanske ska klargöra att jag varit allergisk i över 30 år och haft allergiska barn så att äta vanlig kost kan jag men kombinationen med bra mat utan mjölk är en svår nöt att knäcka(by the way så tål jag då inte nötter heller).
Läser man recepten här på sidan är nästan alla med mjölk och i perioder struntar jag ju i lchf av ren uttråkning.
Försöker köpa utländska kokböcker men de som finns på svenska är försvenskade och …häpp…man har tillsatt mjölk i recepten som jag är rätt övertygad om att man inte använder från början. Någon berest här som kan tipsa om specialitéer någonstans som passar vår mathållning fast minus mjölken?
Soja klarar jag dessvärre inte heller av längre. Tyvärr är det så att mjölkallergiker ofta blir allergiska mot soja också med tiden.
Och visst , jag gör ju så med idag, utesluter kolhydrater men läs alla recept här och annorstädes.
Ostchips, oopsies, alla efterrätter, alla gratänger, philadelfiaost, kryddsmör osv….går bort, det blir ynkligt lite kvar och jag brukar inte orka äta så enformigt mer än under någon kortare tid. Sedan äter jag något mellanting mellan detta och GI. Är inte överviktig och blir inte motiverad att endast äta kött/fisk/ägg utan annat tillbehör än kokta grönsaker. Aioli, guacamole är höjden av variation härhemma.
Skulle dock önska äta en liberal lchf och därför vore det kul att hitta någon form av inspirationskälla. Googlar vidare……undras om det finns lchf utomladns någonstans? Skulle vara roligt att se vad de har uppfunnit för nya rätter!?
Ofelia: Jag förstår dig så väl!!
Här hemma tål vi inte komjölksprotein (får och get går bra, men inte varje dag), ägg, sädesslagen (inte så svåra att vara utan), samt mandel, hasselnötter och kokos.
Gissa om jag fick tänka om när allergirapporterna kom intrillandes.. :P det kändes inte som det fanns något kvar ALLS!
Jag vet vad många anser om soya.. och i sak håller jag med, MEN jag använder hellre soyaprodukter i måttlig mängd och kan variera maten än att ösa på kolhydrater och stärkelse. Det blir bättre iaf, om inte optimalt. Tomatsåser är inte gott till allt. Och att usätta sig för det man inte tål och bli sjuk?? Skulle inte tro det! Då är ju grundtanken med LCHF föHarrlorad.
Har en kokbok från ICA, som heter För Alla. den har jag faktist inspirerats lite av. Man får givetvis göra om en del, ta bort kolisar och peta in sådant man tål.. men generellt tycker jag den är bra.
Jag tar gärna emot recept, Ofelia.. Maila dem gärna så jag får testa.. :-D
Sen kan jag säga att jag startade upp på min redan befintliga blogg.. anterrabae.wordpress.com
Där bor jag och mina tankar. :)
//Ida
Matbloggen är uppe och igång, växer sakta men säkert.
//Ida

… nar jag forsoker din lank sa far jag ett errror meddelande …
Ja den funkar inte!!!!
Härligt med din blogg. Jag har lagt till den i favoriter och kommer att följa.
Ska kolla in den där kokboken du tipsade om.
Visst är det trist med muliti-allergier men man hittar nya matvanor efter ett tag. Det är bara ibland det känns hopplöst trist för variationen blir så liten och ibland så saknar man sina gamala favoriträtter.
Det senaste jag kommit på är att avokado är superanvändbart på flera sätt. Bland annat så använder jag den som "underlag" , istället för creme fraiche, till t exemple pepparrot ihop med lite vitvinsvinäger för att den inte ska mörkna.
Mixad avokado, tranbär och hallon utan så mycket extra vätska (kanske nån matsked) smakar nästan som joghurt (som jag saknar big time).
#18 oh tack för avokadotipsen! :) Det har jag inte tänkt på… än.. här är vi tokiga i avokado och äter massor
#17 Tack Bea! Hann inte se det förrän nu! <3 Lätt att missa "http://"-delen, särskillt som länken funkar här.. :P
//Ida
Hej,
varit inne i din blogg och skrivit om avokadon, glömde att jag skrev det här…behöver jag fler kolhydrater till hjärnan kanske
?
#20 Det är helt ok! :) Nu har jag ju det sparat så jag vet vart jag ska leta när jag vill hitta igen det! Jag funderar på att göra glass av det.. :)
//Ida