De bästa grönsakerna
Hejsan,
Såhär är det. Jag har en personlig tränare som följer kost liknande Patologisk (stavning?) i stil med The Zone kost…
I vilket fall så är han okej med att jag inte käkar frukt, han låter mig bestämma själv över hur mycket fett jag får i mig, men det han vill är att jag äter grönsaker.
Jag vill följa någorlunda hans kostråd eftersom jag har matdagbok osv, men jag försöker hitta någon sida på nätet eller liknande som ger mer info ang näringsinformation så att jag kan äta de grönsaker som ger mest i näring men minst med kolhydrater.
Selleri är ju rätt värdelöst tex.. Inga proteiner alls knappt. Inga direkt kolisar heller, men känns på något vis slöseri att käka sådan värdelös kost…..
Några ideér?

På Fineli kan man lista vilka livsmedel som innehållet mest och minst:
Är inte selleri den enda grönsak som faktiskt bränner fett? Eller är detta en klassisk myt?
Broccoli, lite kolhydrater och mycket nyttigt ! Blomkål, också bra ! Och paprika, gott och nyttigt, speciellt den gula, massor av C- vitamin i också !

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Nja, Diran jag tror du menar paleolitisk kost ("stenålderskost"). Som "patologiskt" (patologi=läran om sjukdomar) kost kan nog bara tallriksmodellen beskrivas 
Grönsker innehåller inte särskilt mycket protein. Anledningen att äta dem är för C-vitamin och en del mineraler. Fineli som Anders-S hänvisade till är bra men grönskare som på rak arm kan rekommenderas ur dessa perspektiv är:
Vitkål, rödkål, brysselkål, blomkål, broccoli och spenat. Även rädisor och rättika (trots att de gud förbjude växer under jord) är kolhydratsfattiga men näringsrika. Även underjordsgrönsaker som kålrot och majrova ligger under 5 g KH/100 gram och är förhållandevis näringsrika.
/Per Wikholm

Ät de grönsaker du tycker är goda , du kan i princip glömma kolhydratinnehållet i de flesta grönsaker och du kommer inte bli fet av dem (frånsett potatismos od) . Bättre äta sådant du gillar än att "stå ut" i några veckor och sedan återgå till sämre kost igen.
Kan bara hålla med #6, annars funkar det inte.

Lök är skithöga på kolhydrater.. inte några grönsaker för den delen heller men nyttiga!
Vitlök, gul/röd-lök purjolök, gräslök!
Du skall äta ett varierat utbud av grönsaker för att få i dig lite oloka näringsämnen.
Gör gärna en sallad till LCHFmaten, det är gott, ser fint ut, och man får en blandning av olika näringsämnen och väldigt lite kolhydrater.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Näringstabeller är ganska förrädiska. Vattenhalten varierar mellan olika livsmedel. Bäst hade varit om vi hade näringstabeller för torrsubstans d.v.s. omräknat utan vatten när man vill rangordna olika livsmedel. Andra sätt att jämföra är att räkna näringsinnehåll per kcal, per gram protein eller per gram kolhydrater.
Livsmedelsindustrin har länge lurat de som är fettskrämda med att blanda vatten och konsistensgivare i produkter som de sedan marknadsfört som light-produkter, t.ex. mjukost.

#8 Uuh.. Jobbigt.. Jag använder rejält med lök i min matlagning.. =/
#% Hehe, du har så rätt! Det var precis så jag menade!
Till alla andra: Tackar för alla svar.
Jag är bara rädd att grönsakerna ska sakta ner viktminskning..
Men ska göra som har sagt, käka de grönsaker jag gillar (inte många dessvärre)