Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: hälsovinster
Läst 8285 ggr
[ErikSvensson]
0

Hälsokontroll - 15 mån m. LCHF

Fick hem mina värden idag från blodprovet jag gjorde i måndags och vart så glad! Så här ser de ut och jag vill gärna höra er input om hur det ser ut (det jag kan utläsa är att det är bra..)

Länk (PDF)

Det enda som läkaren anmärkte på och önskade en uppföljning av var P-Kreatinin då det var utanför referensvärdet.

KarinJ46
0

Grattis till jättefina värden!

Jag tror inte att du behöver oroa dig för Kreatininet, det höga värdet beror antagligen på att du har extra mycket muskelmassa. (har ju läst i dina trådar att du tränar en hel del).

Min gubbe (gammalt träningsfreak, gymmade 5 ggr/veckan när vi träffades) har ett kreatininvärde på 122.

dufva
0

Kreatinin finns i kött. Om man äter en måltid med extra mycket kött kan det tillfälligt öka värdet under några timmar efter måltiden.Skrattande

Dricker man proteindrinkar blir det samma resultat.

[ErikSvensson]
0

Kanon! Tack för inputen. Skrattande

Kanske hade ett APO-test givit mer men 5,4 i tot. kolesterol, 1,91 i HDL, 3,2 i LDL och 0,5 i triglycerider kan inte vara så illa ändå. Flört Kan tillägga att jag åt sjukt mycket veckan innan testet vilket påvisar att fett inte är farligt (åt uppåt 3600 kcal med minst 200 gr mättat fett dagligen..)

Pasi
0

Det enda att möjligen anmärka på är väl det något höga TSH-värdet - men så länge man inte uppfattar att det ger problem så är det  inget man behöver bry sig om.
En läkare sa en gång (minns inte vilken) att de med TSH under 0.5 har aldrig problem att hålla vikten - medans viktproblem blir mycket vanligt för de som ligger över 1,5.

[ErikSvensson]
0

Så ett lågt TSH är att föredra? Jag googlade lite på TSH och T4 men jag fattar noll. Skrattande

Pasi
0

#5 Jag har inte heller superkoll på allt det där - men generellt är lågt TSH bra, men kan även bero på "mindre bra" grejer, Giftstruma och cancer, rent gissningsvis.

T4 säger egentligen inget mer än hur stort lager av T du har - T3, det aktiva hormonet, är betydligt mer intressant… men produceras och används ute i vävnaden och är däför svårt att mäta på rättvisande sätt.

Beate
0

Verkar vara jättebra värden! Såna där bra hoppas jag att jag också har! :)

Har du några värden sen tidigare att jämföra med?

[ErikSvensson]
0

Ah okej, goolgade lite till men det verkar rätt svårtydligt generellt sett. Men mår man inte dåligt och vikten rör sig neråt så är det ju lugnt! Skrattande

Tyvärr inte! Därför är det svårt o säga hur mycket om ens någon positiv förändring har skett från mitt föregående kostval. Förhoppningsvis men man vet ju aldrig. Flört Dina värden kommer säkert vara finfina med ska du se!

Beate
0

I förra veckan var jag på vårdcentralen och tog blodprov för att kolla blodfetter och nu ringde precis läkaren och delgav resultatet (ska ha skickat hem det också men jag har inte fått det än).

Totalkolesterol 6,7 (Detta tyckte hon var lite högt men eftersom jag är frisk för övrigt såg hon ingen anledning till att medicinera.)

HDL 2,4

LDL 4,0

Apo-kvot 0,5

Tycker värdena verkar vara bra! :)

[ErikSvensson]
0

Mycket bra värden tycker jag Beate! Skrattande Grymt högt HDL med, inte illa alls!