Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-livsmedel
Läst 13970 ggr
eva-
5

tips på godaste gratängosten?

vilken ost brukar ni köpa till att riva över gratäng?

gun92884
0

… Gruyere eller Conte …

eva-
0

finns dessa på willys tro? ska handla där sen…

Sugiyama
0

#1, låter dyrt. Comtén kostar 400kr/kg i min butik men visst är det god.

Cheddar tycker jag är god att ha i gratänger.

Asast
0

Västerbottensost är bäst (men dyrt) Tungan ute

karinafp
0

Västerbotten helst, annars funkar en vällagrad Präst eller Svecia också.

Mooniq
0

västerbotten eller stark prästost gillar jag.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Asast
0

#6 Precis! Prästost är mitt andra val efter Västerbottensost Glad

gun92884
1

Tack for du uppmarksammade min halkning forbi m:et … och accenten hittar jag inte eftersom jag inte funderat pa hur man staller om detta keyboard; har det annars installt pa engelska/franska/svenska men den har PC:n vill inte cooperate Skrattande

… det ovannamnda paminner mig om na't jag hakade upp mig pa  … det var tal om tander och amalgam och personen raknade upp flera sjukdomsbilder som h*n trodde var orsakade av just fyllningar och hon skrev "Take a pick" och min forsta tanke var Till vad? Amalgamet? Det ratta uttrycket ar Take YOUR pick. Jag anser nog att anvander man uttryck sa ska man se till att de ar de korrekta Glad

Gullvi
0

Parmesan eller västerbotten är gott

Sugiyama
0

# 9, det var inte meningen att märka ord, jag som lidar av lätt dyslexi skriver fel jämt och ständigt :)

gun92884
0

… jag tror du menade mig (#1) och jag tog inte illa upp alls Cool

JohanKarl
0

Har för mig att Västerbotten ÄR en vällagrad prästost. (alltså, ingen egen ostsort)

JohanKarl
0

Har för mig att Västerbotten ÄR en vällagrad prästost. (alltså, ingen egen ostsort)

Asast
0

#13 Västerbottensosten är en unik ost som bara kan tillverkas i mejeriet i Burträsk. Man har försökt tillverka den på andra ställen i modern tid, men det har inte gått. Att kalla den en vällagrad prästost är väl inte en riktig beskrivning eftersom receptet är hemligt och bara några få personer vet om det. Om osten bara var en väl lagrad prästost skulle fler klara av att tillverka den.

eva-
0

nu tog jag gräddost, men ska testa prästosten

är till recept av björn ferry i senaste friskis-tidningen

en omelett med köttfärsfyllning o bacon, tomat o basilika

riven ost över, lät väldigt gott.

tack för tipsen!

sen har jag reserverat björn-boken på bibblan o den e snart på väg, hoppas den e bra

Asast
0

#15 Gräddost är också mums :)

Du får gärna lägga in receptet här om du orkar. Låter jättegott Tungan ute

starhawk
0

Kör mestadels med Greve men det kanske är dags att testa nåt nytt, Parmesan eller Västerbotten t.ex. Obestämd

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

squeezetoy
0

Det är väl lite som man gillar annars. Jag älskar prästost t ex och har gärna den i gratänger också, grevé gillar jag inte och gillar den inte värst mkt i gratäng heller.

Västerbottenost är ju också helt underbar.

squeezetoy
0

Jo, ibland kan man ju vilja åt Mozzarellans härliga trådighet också när man gratinerar. Det är också jättegott.

eva-
0

mmm.. mozarella skulle säkert funka jättebra oxå, för det är bacon me i receptet, så då får man sälta där.

ska se om jag kommer ihåg receptet..

stek en omelett (ägg+cf) i smör.

stek upp köttfärs med tacokryddor (ja kör egen blandning, hittar bara skräp i affären), ev med grädde i.

lägg upp omeletten på tallrik, på med köttfärsen, klipp över stekt bacon, tärnade tomater, färsk basilika o riven ost.

ang gratäng-osten kan man säkert slänga in omeletten med köttfärs o bacon på i ugnen/grillen några minuter så osten smälter.

så lägger man tomat o basilika på sist

önskar ja hade bilden o lägga upp, ser jättesmaskens ut, som pizza/omelett-hybrid=)

JohanKarl
0

Ja, precis, Västerbotten är en prästost från Burträsk. (Äkta) Parmesan är en Grana-ost från Parma.

Nog med ordmärka, vällagrad ost är gott.