Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-livsmedel
Läst 3346 ggr
Sara40
0

Låta Meze yoghurt rinna av

Är det bara vatten som rinner av Meze yoghurten om man låter den rinna av eller är det kanske något annat? (Jag hoppas på kolhydrater så klart ;-)

dufva
0

Jag tror tyvärr att det är tvärtom. Det är väl vassle och i så fall är det väl proteinet som minskar…

Jag gjorde förresten ett lyckat försök med att tillverka egen fil/youghurt nu i veckan..

Jag värmde upp 8dl mjölk och ettpar dl grädde till 60grader och lät det svalna till 40grader

Som startkultur använde jag ett par matskedar fjällfil med hjortronsmak som stod i kylen..

Burken åkte upp på varmvattensberedaren i 1 dygn och sedan i kylen i 2dygn..

Resultatet blev nästan på pricken som den turkiska youghurten i koncistens och smak…

Förhoppningsvis har jag fått med dom nyttiga bakterierna från fjällyoughurten i resultatet också…

DaMum
0

Det är väl vasslen som rinner ut också tror jag.

Vet inte hur det är med kh-mängd i vassle, men spontant inbillar jag mig att både kh- och fettprocenten blir högre i det som återstår efter avrinning.

Kram!

Pasi
0

En stor del av kolhydraterna (vattenlösligt) samt vassleproteinerna, båda insulinhöjare, försvinner när du låter den rinna av.Glad

hemul
0

Du behöver inte värma upp mjölken, duvfa, Filkultur trivs bäst runt 20 º. I med en sked en sked fil bara och låt det stå ett dygn. Yoghurt därmot vill ha varmare, uppåt 40 º om jag minns rätt,

drutten53
0

Hej..som ni vet så finns det redan socker i mjölken…nu undrar jag ….när man gör egen yoggi…..så när man nu kokar upp mjölken tills man ser dessa små små bubblorna….försvinner inte då sockret som finns i mjölken….eller är den kvar…kram

hemul
0

Inte gör kokning att nåt försvinner. Men varför kokar ni mjölken? Mjölksyrajäsningen förbrukar därermot en del av mjölksockret, mer för yoghurt än för fil.

drutten53
0

varför vi kokar den..har fått receptet från irakiska vänner..don värmer upp till det börjar små bubbla…väntar till den har svalnat..häller över den i ett annat skål..för där finns en mas..yoggi från förra ladningen…man ska alltid spara en msk av den förra…enligt dom

dufva
0

hemul

Tack för upplysningen om gradantalet! trodde 40 var bäst för allt..

Min tanke med uppvärmningen var väl också att bli av med eventuella andra mjölksyrebakterier än dom från fjällfilen..

hemul
0

Nä, det behövs inte. Undrar om inte uppvärmning förekommer i recept sedan gammalt, av hygienska skäl så att säga. Vår mjölk är ju redan uppvärmd så det räcker och blir över.

Fil och syrad grädde har jag gjort länge nu men jag har inte testat yoghurt än. Får väl snickra en liten inkubator. Flört

Ett tips är förresten att fil går att frysa, lämpligtvis i en istärningslåda. Ibland blir ens kultur dålig och då behöver man börja om med köpefil. Då är det bra med tärningar i frysen.

drutten53
0

okey…men irakerna köper mjölk från bondgård..då kanske det bara är detta som ska kokas

dufva
0

Va? överlever dom små krypen i frysen Förvånad?

Vilka bra tips du kommer med Hemul!!

hemul
0

Jo drutten, det var så jag tänkte. Vår mjölk är ju redan pastöriserad (tyvärr).

Ja, jag blev också förvånad att man kan frysa. Hade jag aldrig trott. Lärde mig det på en osttillverkningssida faktiskt. Å andra sidan går ju t.ex. surdeg också att frysa, det visste jag. Man är inte så smart ibland.

drutten53
0

ni vänner..som ni vet så när man gör en stek så han man  i vin med alkohol för smaken skull..(IBLAND)..men när man kokar steken efter man ha brynt den..så koka man ju bort alkoholen då…tänke bara  om man köper mjölk från bonde..o sen kokar mjölken  försvinner sockret då…eller är det kvar än då…

hemul
0

Det är kvar. Kolhydrater förgasas inte så lätt som alkolhol. Glad

Men när man syrar mjölk och gör fil eller yoghurt så förbrukas en hel del i själva jäsningsprocessen. Det står fel i SLVs databas. Det är mindre kolisar i fil än i mjölk, även köpt.

drutten53
0

tack Hemul….småler…tror nog det inte är lika gott med fil i kaffet som mjölken ärFlörtannars får det bli   tjock grädde

Pasi
0

hemul - vilket bra tips att frysa filen!Glad
Alla borde ha sin egen hemul i hemmet för rådfrågning.Flört