Hjälper yoghurt...?
Har halsfluss och fick antibiotika utskriven (som jag dock fick en allergisk reaktion mot så läkaren fick skriva ut en ny sort som jag inte vågat ta ännu), han sa att magen kan ta stryk av antibiotikan och att jag skulle köpa fil osv för det skulle vara bra för magen..
Men jag undrar ÄR DET VERKLIGEN SÅ? Någon som vet?
Och hur mycket antibiotika vågar man ta…jag vet att man måste ibland för att överhuvudtaget bli frisk, men jag undrar vad antibiotikan gör med kroppen.
Nu sitter jag iallafall med en kopp ekologisk yoghurt naturell, i förebyggande syfte, om jag skulle våga ta kuren-enligt doktorns order, har vågat ta antibiotikan av rädsla för en ännu värre allergisk reaketion.
Antibiotikan har ju som biverkning att det dödar alla snälla bakterier som lever i tarmarna. Det finns nya sådana snälla bakterier i filmjölk, yoghurt och surkål. Rimligen efter man är färdig med antibiotikan är det bra att äta sådan mat för att återställa bakterierna.
Bestämmer du dig för att ta antibiotikan måste du ta hela kuren!
#2 Precis, för annars riskarar man att sprida resistenta bakterier.

#3: Dom resistenta bakterierna påverkas inte direkt av antibiotikan, anledningen till att man måste ta hela kuren är att bakteriierna går igenom olika stadium, i en del stadium är dom liksom i dvala och påverkas då inte av antibiotikan, men tar man antibiotikan i tio dagar så hinner alla bakterierna bli "vakna" nångång och då dör dom av antibiotikan. Tyvärr dör dom snälla bakterierna också, så det tar ett tag innan den naturliga bakteriefloran återställts, under den tiden har dom resistenta bakterierna ett litet bonanza eftersom dom inte dör av antibiotikan och då saknar konkurrenter, men när dom snälla bakterierna återetablerar sig konkurrerar dom ut dom flesta av dom resistenta och så är allt som vanligt igen
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
Som flera har sagt så är det inte bra att ta en halv kur, eller nästan en kur antibiotika. Nu har du börjat, så ta nästa också.
Senast jag fick antibiotika åt jag "fakir" under kuren så att svampen i tarmarna inte fick något att äta och inte kunde ta över totalt. Ägg, kött, fisk, smör, kokosfett (är dessutom svampdödande), hårdost. Om du är vegetarian så är det kanske inte så kul.
Sedan när jag avslutade fakiren så åt jag en hel del surkål och lite youghurt och filmjölk. Jag köpte probiotikatabletter också, för att få till en bra bakterieflora i tarmen.
Jag har fått nässelutslag mot kåvepenin efter att jag börjat med LCHF, det verkar som om jag blivit känsligare mot något. Men alternativen har jag klarat.

Japp, ska're va så ska're.
Jag brukar undvika att rekommendera specifika varumärken, men min erfarenhet är att Holistics Lactovital är effektivare probiotika än andra. På mig märks det dessvärre på ett negativt sätt. Min mage rasar totalt av probiotika, men de flesta kapslar har ingen som helst effekt. Men när jag tar Lactovital, då jävlar tar det hus i helvete och jag får sitta på muggen och kvida hela dagen! Vilket alltså tyder på att bakterierna i alla fall kommer fram dit de ska…