Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: hälsa
Läst 8451 ggr
vegetarian
0

Kawasaki-inflammerade kärlväggar

Mitt ena barn ligger på sjukhus och behandlas då han antagligen fått kawasaki-en sjukdom som innebär att kärlen är inflammerade-det också kan påverka hjärtat.

Han har svarat bra på behandlingen, men det återstår att se om skador finns på hjärtat.

Jag har omvärderat hela mitt liv efter detta, bla ska jag gå ner i arbetstid alt byta arbete för att barnen och jag ska kunna tillbringa mer tid tillsammans. Och för att de ska slippa vara på dagis mer än nödvändigt. Dagis är en smittohärd.

Jag har också bestämt mig för att ändra deras kost radikalt, för att stärka deras imunförsvar. Mitt andra barn är ofta sjuk i halsfluss, och för några år sedan i ständiga öroninflammationer. Barnet på sjukhus har haft olika hudinflammationer, och har ofta magvärk, som nu äntligen ska redas ut.

Jag vet att det finns läkare på detta forum-kan denna kost minska inflammationer?

Kan denna kost hjälpa mina barn att bli friskare?

På dagis får de skitmat, kolhydrater och kemikalier och margarin-men jag kommer minska deras tid där.

Har ni läkare på detta forum kunskaper om denna sjukdom och dess prognos-och tror ni denna kost kan stärka mina barn?

Zepp
0

Det där som du beskriver är tråkigt att höra, och det är för allvarligt för att avhandlas på ett forum egentligen!

Vi kan bara bidra med våra personliga erfarenheter och åsikter om hälsosam kost.

Och ja.. vi försöker nog de flesta att äta mat med näring, undvika sådant som driver inflamatoriska processer, äta fisk eller omega3.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

dufva
0

Det är en allvarlig autoimmun sjukdom dvs kroppen angriper sina egna vävnader.

Dessbättre är behandlingen som finns extremt effektiv och 99% blir helt återställda så du behöver nog inte vara så orolig Glad

Man vet inte vad som utlöser den men man skyller (som vanligt) på arvet verkar det som.

Efter den akuta fasen får ni gå på efterkontroller där bla blodfetterna kollas eftersom dom värdena kan bli förändrade.

Vi här på KIF anser ju rent allmänt att det är bra att undvika ceralier och för mycket omega-6 i kosten och att inte vara rädd för mättat fett.

Som sagt kommer det nog att ordna till sig oavsett hur du beter dig så försök ta det lugnt tills ni kommer i balans igen

vegetarian
0

Det som oroar mig är att hans kropp förut angripit sig själv genom stora hudinflammationer.Den läkte sig själv men det tog många månader.

Den mat barnnen äter på dagis osv är ju just inflamatorisk-säd, margarin och lättmjölk osv.

Sindri
0

Då tycker jag att du ger en lista till dagis. Mina barn är överkänsliga för viss föda, kan inte äta det och det, behöver mer av så och så.

Kör hårt! Hra du möjlighet att köpa eller låna Matrevolutionen av Andreas Eenfeldt så får du mycket kunskap där, och bra argument till läkare/dagispersonal om de ifrågasätter dig.

mezza
0

Kan inte bidra med några medicin kunskaper….

Kan däremot bidra med beundran för att du verkligen omvärderar era liv!

Det låter ju hoppfullt det som Dufva skriver så kämpa på!

Sköt om er!!!

Jojo55
0

På förskolan är de ju vana vid allsköns allergier, vegetarianer, intoleranser samt även att man inte äter viss mat av religiösa/kulturella skäl så de borde egentligen kunna ge lchfkost också. Men de är ju styrda av våra myndigheter och deras råd om vad som är rätt och riktigt och något annat kan man kanske inte begära.

När det finns många barn som kräver specialkost är det tyvärr en stor belastning för kokerskan (om det ens finns en sån) som ju bara har en begränsad tid till sitt förfogande så detta är inget de är glada åt, det är inte lättordnat.

Å andra sidan är det ju så att om inte någonsin någon kräver lchf kost på förskola och skola så kommer det aldrig att hända och personligen så tycker jag det är likvärdigt med att kräva vegetarisk kost. Har du tur så finns det personal på förskolan som har hört talas om lchf, har bekanta som äter det eller kanske rent av har provat själv. Då blir det lättare!

Kanske kan du höra dig för på förskolor i ditt närområde, även om den ordinarie förskolan inte kan ge lchf så kanske någon annan kan? Men då blir det en avvägning mellan traumat att byta förskola och traumat att äta vanlig, svensk husmanskost.

vegetarian
0

Ja, det är inte helt lätt-på barnens förskola så måste man ha läkarintyg för att få annan mat.

Jag ska iallafall sluta att lämna dem till frukosten-och istället ska vi äta hemma, tex äggröra, som de tycker så mycket om. De är okså hos sin pappa två dagar i veckan, och han serverar mycket lammkött, men tyvärr också ris , jag har iallafall fått honom att börja med Bregott istället för margarin.

Nu har kylsåpets och frysen fyllts med nyttig mat, rent kött, lax, grönsaker, Bregott, ägg osv-även lite frukt som en övergång och ett tillfälligt subtitut för mormors bullar.

Jag ligger också mycket sjuk i halsfluss, det är därför jag inte är på sjukhuset,, pappan är där-och mormor ska snart byta av.

Imorgon ska de göra ett hjärtultraljud på honom.

Jojo55
0

Lycka till! Jag håller tummarna för att det lilla hjärtat inte har skadats!

Anders-S
0

I det läge du beskriver skulle jag valt att helt avstå från dagis för bägge barnen.

Jojo55
0

Lätt att säga, svårt att göra. Man måste försörja sig.

matsmurfen
0

Kanske lättare att få till den kost du önskar om du byter till dagmamma?

vegetarian
0

Allt bra med hans unga hjärta! Nästa kontroll är om en vecka.

Ja, jag funderar vad jag ska göra. Jag önskar att jag kunde ha barnen hemma, för kosten på dagis är hemsk. Som tur är är de bara där tre dagar i veeckan, å andra sidan är de hos sin far två dagar i veckan som ger dem bättre kost än på dagis, men långt ifrån bra.

Dessutom så blir de så lätt smittade på dagis, men jag arbetar och måste försörja oss, men jag funderar på att byta arbete och gå ner i tid ytterligare till de börjar skolan ockh kanske själva kan ha lite kontroll över sin mat-om jag lyckas lära dem rätt vill säga.