Fasta
Vissa dagar har jag absolut noll lust att äta, äter då mest för att jag känner att jag borde äta nåt.
Kan jag inte lika gärna strunta i att äta dom dagarna, de måste väl vara ett tecken på att kroppen är nöjd eller?
Nån här som känner likadant?
Ps: Ja vet att fasta diskuterats i andra trådar men ville ändå skapa en egen =)
/Micke

I 'matrevolutionen' säger Andreas E. att det är helt OK att fasta.
Agneta
Sök på periodisk fasta.

Visst, så länge du ser upp med att man ibland kan tappa aptiten när man äter för lite. Varningstecken är att du visserligen inte är ett dugg hungrig (tanken på mat kan rentav äckla dig), men samtidigt är frusen, orkeslös eller okoncentrerad. I det läget ska man tvinga sig själv att äta!
Ja lyd kroppen!
Vissa perioder kan jag äta hur mycket som helst, är aldrig nöjd och sen andra perioder känns det som att jag "aldrig är hungrig" de e väl hormoner och allt möjligt som spelar in kan jag tänka mig, men om man mår bra i övrigt så är de väl bara att lyda sin kropp 

Hungern varierar från dag till dag.. konstigt vore annars.
Och prexis det omvända känner känner jag av vid fler tillfällen dock.. när man svullat mat för att det var extra gott så är inte aptiten den samma nästa dag.. tror det är så det skall vara.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
ja får nog börja lyssna på kroppen bättre, är jag inte sugen så äter jag inte helt enkelt =)
Men kaffe dricker jag ändå! De kan väl inte spela nån roll?

Periodisk fasta är BRA för dig (både vad gäller cellulärt åldrande, bättre kroppskomposition och bättre sömn). Ta inte mitt ord för det utan gå in på pubmed och sök på tex "Intermittent fasting GH" så kan du se hur periodisk fasta tex ökar GH-halten med flera hundra procent efter 24-36 timmars fastande. Är det katabolt? Nej!
Man kan gå utan föda i 72 timmar innan kroppen temporärt börjar nedreglera T3/T4 hormonerna som anses vara kroppens största nyckelspelare vad gäller bra ämnesomsättning.
Tack för svaren!! Har nu inte ätit på 15 timmar och är inte alls hungrig…får se när hungern sätter in!
Konstigt nog så har man hela tiden den där känslan att nu måsta jag äta…men så känner man efter så e man inte hungrig ju =)
Jag har ju en fettreserv på 35kg så de kanske dröjer innan jag blir hungrig! Haha =)

Det man skall tänka på bara med längre tids fasta är att du kanske får energi nog fråndepåerna.. men kroppen behöver även annan näring, protein, vitaminer, mineraler och spårämnen.

Mark's Daily Apple hade en artikel om intermittent fasting idag:
http://www.marksdailyapple.com/health-benefits-of-intermittent-fasting/

Tycker också att det är svårt att veta när och ibland hur mycket jag ska äta. Skaldeman är ju ingen vetenskapsman precis, men klok ändå, han säger att man ska äta när man är hungrig så att inte kroppen tror att det är brist på mat. Många andra kloka här förespråkar periodiska fasta.
Ibland när jag är sådär halvsugen och det var längesedan jag åt, men jag hade klarat mig en stund till, vet jag inte vilket som är bäst. Äta nu för att inte kroppen ska tro att det är svält på gång, eller avvakta och "fasta" en stund?
Hur vet man?
Jag känner igen detta oxå. När man gått en antal timmar mellan målen, kan man känna att kroppen använder sina lager (i mitt fall ca 30 kilo) men man vill inte släcka brasan.

Jag tror att vissa av oss måste öva upp sin förmåga att äta efter hunger/mättnad.
Och det är inte säkert att en måltid om dagen är det optimala för alla, man får ransaka sina vardagliga rutiner och fundera ut vad som fungerar bäst i den sociala kontext man lever i.
Gemensamma måltider är en viktig social samankomst och det kan fungera lika väl med flera små måltider som en stor, det viktiga torde vara att man får i sig all näring man behöver, förutom energin.