Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: övrigt
Läst 13891 ggr
cream1
0

Äta en gång om dagen

Har hört att vissa lchf:are äter en gång/dag och når positiva resultat av det. J

Jag funderar på att pröva, men är dock liteorolig över hur mitt sötsug kommer påverkas.

Har märkt att ju längre jag väntar mellan måltiderna, ju mindre blir sötsuget. Det liksom glöms bort. Men att bara äta en gång om dagen? ..

Hur har ni som prövat upplevt det?

- Har det totala dagsintaget minskat/ökat?

- Har det varit svårare eller lättare att avstå från sug?

- Har ni blivit mer eller mindre hungriga?

- Hur har ni mått fysiskt?

- Har ni lyckats äta mindre kolhydrater?

Fiana
0

På mig funkar det bra, förutom att min mage inte är så lycklig över att få så mycket mat på en gång från fastande. Men å andra sidan säger den inte ett knyst under hela "fastan" delen av dygnet.

Totala intaget minskar oftast om man har ett begränsat "ätfönster" (om man låter middagen vara 5 timmar så blir det nog inte så…… ^^) - det är svårt att trycka i sig så många kalorier på en gång. Kan vara vettigt att hålla koll på hur mycket man får i sig så det inte blir för lite heller, då mår man ju inte så bra.
Den delen av dygnet jag inte äter när jag gör så är suget/hungern i princip helt frånvarande (när man vant sig, de första dagarna kan vara lite jobbiga).

känt mig lugn men kanske inte super energisk

definitivt mindre kolhydrater, ja menar "får" jag bara äta en gång då gäller det ju att satsa på näringstäta saker för att få nog med protein och så, inte lägger man det då på mängder av grönsaker/bär/mejerier.

Gör ett överslag på hur mycket protein du behöver som minst och hur mycket mat det innebär i kött/ägg etc. och sen ska du få nog med fett också…. hur mycket utrymme tror du att du har för "bulk" ovanpå det?

Kör inte periodisk fasta längre dock (pga magen), men mer än 1-2 gånger per dag blir det för det mesta inte. Jag äter i princip aldrig förrens några timmar efter jag vaknat, men när jag väl äter så äter jag då rejält….. sen pja… det tar ett bra tag att bli hungrig igen efter en jätteomelett med mycket ost och smör etc. :P dock blir det kortare tid mellan första målet och andra än fastande tiden för mig. Att äta gör mig hungrig fortare. Är man väl fastande är det ganska lätt att fortsätta vara det och ignorera eventuell hunger, det är borta några minuter senare.

cream1
0

Ah okej. Låter som de positiva fördelarna med att äta en gång/dag överväger. SKulle vilja gå ner ca 5 kg, för att må optimalt.

Är riktigt pepp att pröva detta i några dagar! Glad

Känner ungefär samma pepphet som när jag för några år sen spårade ur och fick anorexi, men nu vet jag ju att jag kommer äta tillräckligt av nyttig, näringsriktig mat. Så att hamna där igen skulle jag aldrig drömma om.

Fiana
0

Akta lite dock om du haft anorexi förut, det blir lite åt samma håll med fastan och "känslan", se till att räkna ut vad du behöver som minst och räkna på vad du äter så du inte "frestas" att börja dra ner på fettet eller så. Har aldrig haft det själv men det ska vara lite samma sak som gör där att man faktiskt klarar av att gå utan att äta.

cream1
0

Jag känner inte att jag vill börja räkna en massa och så. Känns behagligare att äta som jag känner för när jag då väl äter. Och skulle det spåra ur så börjar jag äta som vanligt igen helt enkelt.

Men tack för omtanken iallafall #3!

Fiana
0

Håll åtminstone ungefärlig koll på proteinet, ska du äta en gång om dagen är det *minst* 300 gram kött för att nå 60 gram protein, mer om du tränar/är lång/man

får du inte i dig tillräckligt riskerar du att förlora muskelmassa och/eller att kroppen går i "svältläge"

Zepp
0

Börja med att äta två gånger om dagen, frukost och huvudmålet sen på kvällen.

Bara att slopa lunchen kan vara jobbigt nog.

Betänk att de kvarvarande måltiderna då måste vara större.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Fiana
0

äta frukost och middag bara är *mycket* svårare än att ta vara på att man redan är fastande på morgonen och bara förlänga det.

Tror inte jag skulle klara mig till middag om jag faktiskt åt frukost på morgonen.

Mycket lättare om fastan är sammanhängande

MimLan
2

Får nog hålla med om att det är enklare att inte äta frukost och istället ta lunch och en rejäl måltid när jag kommer hem istället. (Det blir inom fyra-fem timmar efter lunchen.) Eftersom jag är påtagligt mätt efter maten när jag kommit hem, funderas det inte ens om jag skall äta något mer. Och på morgonen är jag ändå sysselsatt på jobbet så då finns inte tid att fundera på om det inte finns hunger nånstans.

cream1
1

I nuläget äter jag reda två gånger om dagen plus något litet mellanmål då med kaffe + grädde och kanske några mandlar eller ostbot vid behov.. Så jag tror nog att det ska gå å trappa ner till ett mål  på en gång. :)

Frågan är.. när jag ska äta.

Är en riktig kvällsätare och älskar att äta framför något bra tvprogram eller någon film. Middagen brukar normalt bli runt 19.00 tiden. Men frågan är om jag klarar av att inte äta något förrän på kvällen.

Kaffet gör ju sitt. Det kommer jag ju dricka under dagen. Kanske 3-4 koppar. Kan tänka mig att koffeinet verkar mera och gör att man blir ännu piggare av kaffet på fastande mage. Men det låter av någon anledning inte så hälsosamt att bara dricka kaffe fram till kvällen. Obestämd

Fiana
1

"mellanmålandet" är en riktig fälla för många, det gäller att äta tillräckligt mycket vid måltiderna för att inte behöva dem. De håller igång sug etc. Du kommer inte vinna något på att bara äta riktig mat en gång om dagen om du går och småplockar alltför ofta.

Men som sagt, ska du äta bara en gång om dagen måste du se till att få i dig tillräckligt av det nödvändiga som protein - *minst* 300 gram kött (närmare 600 gram om du tränar) - klarar man inte att få i sig tillräckligt på en gång av det nödvändiga gör man sig en otjänst att inte äta riktig mat oftare.

Förlägg middagen lite tidigare och öka tiden tills den succesivt. Och kom ihåg att det är lättare och fortare att ställa om sig om du verkligen fastar helt den tiden du inte äter (men beräkna du nog behöver kanske 2 timmar för att få i dig allt du behöver, 2 rätters typ av det). Det behövs en hel del vilja för att fixa det innan man vant sig - att inte falla för frestelsen och gå och norpa i skåpen innan det är dags att äta, innan kroppen och hjärnan vant sig vid de nya rutinerna kommer du vara hungrig, och sugen och möjligtvis också grinig. Ju mer konsekvent man är desto fortare går det.

Det är nog lättast om du ser till att ta bort mellanmålen först, ät en liten sen lunch typ 2.5 timmar innan middagen, men riktig mat med ordentligt med protein - kanske ägg, men inte så mycket fett (då riskerar du att inte få i dig middagen och bli hungrig senare och så går det åt fel håll istället).

3-5 koppar kaffe om de dessutom är med grädde mer än minimala mängder kan vara tillräckligt för att trigga och hålla suget igång innan du "ställt om måltidsklockan".

Fiana
0

Jag ställer om mig på mindre än en vecka, men några dagar är jag alltid hungrig i början av en "period". Det hjälper att jag har konstig dygnsrytm. Är vaken på nätterna och då känns det konstigt att äta ändå, och vaknar man 12 är det inte så svårt att vänta med att äta till runt 20 när jag är klar med det jag måste.

cream1
0

Tänkte uppdatera lite.

Har inte ätit på hela dagen och det har gått förvånadsvärt bra! Var hungrig någon gång runt 14.00 men sen gick det över när jag druckit kaffe och nu är jag lite halvhungrig men mest sugen.

Jag känner inte direkt för ett hårt träningspass, men skulle utan tvekan orka med tex en promenad. Kan tänka klart och känner mig inte direkt svimfärdig. Har ändast druckit kaffe, te och vatten under dagen.

Dags för mat:

1. köttfärsgratäng med ost, grädde, champinjoner och kryddor

2. (efterrätt)LCHF-Pannkakor med vispad grädde och lite sylt.

Vad mycket bättre det känns att äntligen ska få äta när man fastat en hel dag!Flört

cream1
0

Tänkte reflektera lite lver hur det har gått.

Från början gick det lite segt. Var trött och seg på dagarna och hade lite svårt att koncentrera mig.

Har märkt att om jag känner den där bristen på energi som uppkommer ibland så hjälper det att vila eller tom sova en stund på dagen, sen när jag vaknar till igen har jag mer energi av det.

Suget har minskat! Ibland har jag blivit sugen om blodsockret varit ostabilt (har diabetes1) men i allmänhet har suget varit mindre än förut.

känner att fläsket på magen är påväg bort och jag tänker fortsätta äta såhär i några veckor till, minst. :)

/C

IblandSkamsJag
0

Är nyfiken.

Hur har det gått för dig Cream1?

Jag har kört med ett mål om dagen sedan i somras. Gått ner 9 kg på ett år genom LCHF. Första veckorna va hårda men nu är det sjukt hur jag vant mig!

Är inte hungrig förrän vid 17-18, knappt ens då :) Ibland blir jag dock hungrig redan vid 14-15 men då tar man ett glas vatten så går det över-

Trivs jättebra med detta o för första ggn på flera år har jag kontroll över mitt ätande o vikt (har haft riktigt stora ätstörningar o pendlar mellan 55kg o 75 kg senaste 10 åren. Nu har jag SAKTA men säkert gått ner utan att banta o mina perioder av frosseri är historia! TACK LCHF!!)

cream1
0

Det har gått riktigt bra! Min kropp har vant sig vid att få mat på kvällen. Jag sover bra och djupt och jag känner mig pigg och energisk hela dagarna.

Brukar träna på morgonen och ibland även på kvällen plus promenader. Blir aldrig trött! Tror definitivt det är hälsosamt med denhär typen av 24-timmarsfasta och trots att jag äter 2-eller 3-rätters på kvällen har jag minskat i vikt. Väger kring 55 tror jag, men framförallt har jag byggt mer muskler (!) och även minskat i fett på magen.

Är aldrig hungrig eller sugen innan jag ska äta, utan det är först när jag ätit förrätten som hungern börjar kännas men jag äter ändå sakta och lyckas oftast äta precis lagom mycket.

Precis som dig känner jag att jag har kontroll och det är verkligen en härlig "metod". Man behöver aldrig känna dåligt samvete om man ätit för mkt på kvällen eftersom man dagen efter kommer att fasta igen :).

Jag kommer definitivt fortsätta med denna ät-stil. Det är ju sååå mycket godare med mat efter man fastat, trots att jag som sagt aldrig känner hunger eller sug innan måltiden.

Hur äter du under en typisk kvällsmåltid? Hur mkt kolisar, fett och protein på ett ungefär och hur mkt energi? Vad äter du? Äter du flera rätter och under hur lång tid?

*nyfiken*Tungan ute

skogs-tolva
0

Oxå nyfiken… Cool

IblandSkamsJag
0

Go morgon! :)

Jag kan inte denna sajten ännu så fick kolla på "senast stängda fönster" för att hitta tillbaka. Fick för mig att jag automatiskt skulle få en notis när/om du svarat men så va ju icke fallet :)

Innan så använde jag "min mat" för att skriva in vad jag åt o hålla koll på kalorier och allt. Det är ju ändå minus man ska ligga på för att gå ner… Eller ja.. jag menar om man frossar i sig massa grädde o smöt osv o ligger på 3000 kalorier om dagen så blir det svårt att gå ner. Iaf för mig. Jag är okså lite extrem. Eller jag VAR extrem. Nu räknar jag inte. Tror det är det som är min smala lycka (hihi) att jag äter endast en gång om dagen o då kan unna mig att öta det som är gott! Ör så lycklig! Aldrig har jag gått ner utan att banta eller träna! Förrän nu! :))

Jag fuskar ibland, annars vet jag att ätstörningarna kommer tillbaka, men har ändå gått ner. Så sen i somras har jag ätit ett mål om dagen o ibland blir det pommes till beasåsen som jag dränker mitt kött i. Men har ändå gått ner.

Har man haft ätstörningar tror jag det är viktigt att inte förbjuda sånt man gillar, försöker ha en ätdag, annars vet jag att blir jag nitisk o kör slavisk så blir jag knäpp o det slutar med forsseri i mängder av det jag inte får äta… som godis o aaaalllt jag kan få plats med i kundkorgen! Så pommes en gång i veckan är okay! ;)

NU ska jag svara på frågan då:

Jag äter då runt 18 och då brukar det bli ryggbiff med bea o kanske stekt äggplanta till- Äter bara ett mål men äter mycket. Borde nog kolla hur mkt energivärde det har, men som sagt, försöker vara lite mindre nitisk.

Brukar unna mig god, vällagad mat, och en del på restaurang (min kille äger en bra sådan så jag har tur o blir ofta ryggbiff som jag slipper laga själv hehe ;)

Har inte vägt mig sen 5 januari. Blev gravid o gjorde abort o då frossade jag som tusan. Eller inte frossa egentligen, åt väl vad andra äter normalt, men i mina LCHF-ögon va det ju frosseri: bullar med ost och marmelad och pizza osv. Men överåt inte och det är ju skönt o ytterligare ett tecken på jag är friskare än innan :)

Ska nog väga mig nu!!!! I feb 2010 vägde jag 71,7. Nu i jan vägde jag 63,3. Ska se vad det visar nu. Är livrädd för jag ska ha gått upp. Mäter även mig över mage, lår, stuss, byst osv och fast jag inte vågade väga mig så mätte jag för en dag sen och hade gått ner över buken iaf… Pga jag inte är gravid längre klart. men hade inte ökat på andra ställen, så vågar nog väga mig nu. Du får bli mitt stöd ;)

Brb!

Åh så skönt!! nu ska jag köra med ordentlig LCHF utan fusk och vara nöjd över att jag inte gått upp mer. Hur är det möjligt undrar jag!? hade detta varit efter jag gått genom bantning så hade jag gått upp säkert 5 kg nu dessa vekor av "frosseri", men nu stod den på…..

*trumvirvel*

65,5 kg!! Upp 200 gram! DET bjuder jag gärna på! :-D

Och förutom magont o gaser o allt annat som följer en kolhydratmålttid så va det värt det och gott hehe. Men kött&bea är minst lika gott som en torr vit bulle med marmelad!

Är så förvånad. Och funderar på vad jag kunnat gå ner genom att inte fuska o köra tex fakir… :) Men detta funkar ju och har som sagt fått kontroll över ätandet o det är det viktigaste för mig!

Vad äter du då? 3 rätter… låter mumsigt. Efterrätt o allt då eller? Hur mycket kalorier o kolhydrater osv? Tips tack. Killen kanske tröttnar på mitt besökande på hans jobb hela tiden ;)

Ha en underbar dag! Solen skiner här iaf!

Kram!

Leifanders
0

Jag håller med om att det är riktigt skönt att köra periodisk fasta på ett dygn ungefär.

En sak jag upptäckt är att om man fastat sen kvällen innan och sedan kört ett par träningspass på dagen ska man inte dricka alkohol förrän man fått i sig en hel del mat och vätska… Ingen bra idé att det första energirika man petar i sig är whisky… Förvånad

Joxer
1

Jag fastar ca 5ggr vecka då jag bara äter en gång om dagen oftast någon gång mellan kl 17 och 21. Hungerkänslor får man men det är inget att oroa sig över. Kaffe dämpar aptiten också.

Jag tror att får jag äta obegränsat kan jag lätt hamna på mycket höga kalorinivåer, men oftast blir det att man äter rester från gårdagens mat och blir mätt på det.

Om jag får frossa kan jag utan problem sätta i mig 3000kalorier+, men jag kan likagärna bli mätt på dryga 1000.

Fysiskt fungerar det jättebra, jag är absolut inte trött i kroppen, skulle kunna köra ett styrketräningspass innan maten efter 20 timmars fasta utan problem, det är den mentala biten då jag är kroniskt sämntrött pga utebliven sömn.

dufva
0

Jag körde periodisk fasta ett tag

Hungern var det inga problem med och energin räckte lika bra som vanligt även vid ordentlig träning.

Det var bara det att det blev så trist att inte käka lunch med arbetskamraterna Skrattande

MonicaP65
0

Med periodisk fasta, menar man då att man dricker kalorifria drycker, eller kan man ha äggmjölk, kokosolja i kaffe/thé?

Joxer
0

#21, Nej, ingenting som får magen att jobba, inget som kräver nedbrytning / inget med kalorier.

Men man kan köra enligt Warrior Diet istället för traditionell fasta, då kallar man det för "undereating phase" och då får man småknapra på vissa saker. ;)

Då kan du äta små mängder av grönsaker typ paprikabitar, några blåbär, grönsaksjuice eller annat för att ge näring, utan att det ska sätta igång någon större form av matsmältning.

Men "fasta" för mig är åtminstone bara vatten/svart kaffe/té. :)

dufva
0

Jag tycker att det innebär att man avstår från både näring och energi för att kroppen ska jobba med sina egna resurser.

fast det finns nog mängder av olika individuella tolkningar om vad det innebärSkrattande

MonicaP65
0

#22# och #23#. Tack! Det var så jag trodde, att man dricker energilöst. Tror jag ska testa nån vecka och se hur jag mår av det. Äter idag 2 ggr/dag så det borde inte vara alltför jobbigt Flört

cream1
0

#17 Hag har också haft ätstörningar så därför är det en underbar känsla att kunna äta fritt oxh utan dåligt samvete så att säga :D

Jag brukar äta ungefär såhär

1: En krämig kött och grönsaksrätt med ca 500-800 kcal och ca 10 g kolisar.

2. Oopsies med smör och ost tills jag blir mätt

3. (Mest för att få upp kolisarna till en nivå jag mår bra av)

- kladdkaka eller något annat lchf-vänligt efterrättsliknande, med grädde.

Det blir mellan 2500-3000 kcal om dagen. Det går jag inte upp på trots mina 159 cm och 55 kg :D. Kan bero å all träning ioförsig, men jag tror också att ett så stort energiintag under samma tillfälle försäkrar kroppen om att den kan dra igång fettförbränningen

Nu ska jag gå och fixa mat. Klockan är 19.12

Kram på dej med och ha en bra kväll!