grädde?
hej!
jag har läst att en del inte klarar av att äta för mycket mjölkprodukter pga mjölksockret. räknas grädde in där? jag dricker ingen mjölk, men jag använder ju vispgrädde i allt!kan det vara anledningen till att det inte händer så mycket med min vikt? men om ja slutar med grädde vad ska jag då ha i mina grytor?
Det handlar om mjölkproteinet. Ja, grädde räknas in där.
Varför tror du att det handlar om grädden för din del?
okej. ja misstänker grädden för att många skriver att just mjölkprodukter kan vara boven. dessutom använder ja ju den i all mat, kanske för mycket? men ja vet inte vad ja ska ha i maten annars, var ska ja då få fettet ifrån?en klick smör till stekning räcker väl inte?
#2 Lite svårt att svara på utifrån vad du beskriver.
Jag gjorde oxsvansgryta igår. Kan garantera dig att ingen grädde finns i den, och det är ändå fett till tusen. Utgår man från bra råvaror så finns fett däri.
ja men va ska man då ha som sås? ja är så dålig på matlagning, det är väl därför ja har det lite svårt att hitta på nya rätter =)
Och sedan så finns det ju både smör och kokkosolja. Och ister, som numera verkar vara på väg tillbaka, det talas allt oftare om det.
#4 men läsa kan du ju?
Finns mängder av recept bara här på sidan att bläddra bland. Bearnaise- och hollandaisesåser innehåller inte grädde, till exempel. Såser kan redas av med någon matsked philadelphiaost, gör ett gott kryddsmör till köttet, det finns hur många gräddfria variationer som helst! Och så ska man inte VRÄKA på fett, det är inte det som HF står för…

Måste du ha sås till? Jag tycker att det är jättegott att steka grönsaker i stekskyn och ha till maten. Tex biff med stekt lök, stekt kyckling med stekt lök/röd paprika. Sitter ju mycket smak i stekskyn… Vitkål är också himla gott att steka.
Jag kan även steka mig en fläskkarréskiva och ha ett stekt ägg uppe på. Häll stekskyn över. Mumsigt tycker jag.
nej ja måste självklart inte ha grädde till allt =) ja är kräsen och lat och tycker att grädde är gott, är inte något fan av grönsaker och nyttiga grejer, det är väl det som är problemet. men ja ska försöka!ska ju inte behöva vara så svårt att äta mat utan grädde =) tack för era svar!!!!!

Det är väl lite som så att när en del ökar fettet så tänker de mejeriprodukter.. men man skall i förstone tänka fett kött/fisk.
Och en lite slatt grädde/vatten i stekpannan fångar upp all den smak som koncentrerats där under tillagningen.
Grädde är helt klart lätt/smidigt att använda när man inte har lust att mickla för mycket med att göra egna såser av andra produkter, men de är främst smaksättare och inget man skall få stora delar av sitt energiintag ifrån.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
kokosmjälk/grädde då? är det mjölksocker i det? en dum fråga kanske? 
sen undrar jag om det är bättre att man köper fläskkött, tex fläskfärs istället för nöt? för det är väl fetare?

Det är kolhydrater i cocosmjölken oxå.
Jag köper nötfärs och tillsätter så mycket smör/cocosfett jag tycker är lagom.. fettet i fläskfärsen har en tendens att smälta ur och hamna i pannan.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.