Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 9007 ggr
ScarletMajesty
0

Handla LCHF

Jag har kört LCHF lite grann nu på senaste tid. Eller jag har i största möjliga mån uteslutit kolhydrater ur kosten.  Och nu vid nästa lön tänker jag börja om helt! Rensa skåpen och köpa hem nytt.
Sitter och försöker skriva en inköpslista nu, men jag är osäker på vad som är bra att ha hemma, hur ser era shoppinglistor ut? Vad är bra att köpa hem? Vill alltså ha hjälp med va jag ska handla för mat.

[ErikSvensson]
0

Jag är extremt enformig och äter väldigt få produkter, men basvarorna jag har är:

- Ägg
- kokosfett (med/utan smak)
- Ost i alla dess former (riven, skivad)
- Färskost
- Salladsost
- Smör
- Bregott
- Röd paprika
- Lök
- Turkisk yoghurt
- Mängder med kryddor
- Färs, kyckling, fisk eller något annat kött (beror på vad jag ska laga, köper hem vid behov)
- 85-90% choklad
- Kaffe

camsve09
0

Samma som # 1 + gurka + avocado + te - yoghurt

Det går snabbt att handla nuförtiden! :-)

[ErikSvensson]
0

Glömde ju det viktigaste, grädde och cremé fraiche! Skrattande

ScarletMajesty
0

tack för tipsen! :D Ser verkligen framemot att börja 'for real' snart

Besika
0

+ Blomkål, broccoli, vitkål, aubergine, zuccini och brysselkål…

Gullvi
0

om du vill baka så är fiberhusk bra att ha hemma, kokos, sesamfrön, linfrön, sedan i övrigt också blomkål, broccoli och makrill i tomatsås, bacon. Du kan gå in på lchfrecept.com och hitta olika maträtter så ser du vilka ingredienser du behöver..

Sugiyama
0

I mitt skafferi finns alltid makrill, tonfisk och olika varianter av tomater på burk.

I kylen finns alltid ägg, smör, grädde , cf, bacon, vitkål, , brocilli, lök, majonäs

I frysen finns det köttfärs, fläskkotletter, grytkött

Kompletteras med färsk fisk, kyckling, köttbitar av olika slag.

vimsig
0

bacon….underbart!

gun92884
0

Tittade pa makrill pa burk igar hos var mediterranean affar … de har olika sorters, i het sas, tomat, senap etc..,  Dessa ar fran olika lander, bl annat Tyskland. Men, men … nar jag laser innehall och kh sa ar de inte bra … alltid socker i inlaggningarna … vilka marken har ni i Sverige … ar de sockerfria? Jag raknar inte den mangd som automatiskt kommer fran tomat, men det finns extra socker i innehallupprakningen Rynkar på näsan

yvonnel
0

Vi har nog bara den med tomatsås och den med veg. olja.

Den med tomat är godast och kanske nyttigast med tanke på vilken sorts olja fisken ligger i, men jag öppnar burken och lägger tillbaka locket och trycker ut såsen, sedan håller jag kvar locket och sköljer försiktigt under kallvattens -kranen så mkt det går utan att förstöra fisken.

gun92884
0

Vilken gramstorlek ar burken?

JazzBass
0

Jag tyckte den jag köpte från Lidl av märket Nixe (tillverkad i danmark) var riktigt god. Innehåller makrillfileer (64%), tomatpuré, vatten och salt. :-)

Fast jag hur skulle vilja bojkotta Lidl för deras ruttna personalpolitik så kan man inte undgå att de har en och annan riktigt bra vara i sitt sortiment, så jag handlar där ibland..

1 burk på 125 gram innehåller 4 gram kolhydrater. De säljs i 3-pack åtminstone i Finland.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

yvonnel
0

Den burken jag har hemma just nu = 125 gram. Kunde inte läsa hur mkt. som är sås, det stod datummärkning över som inte heller gick att läsa helt men slutade på 13 så det är nog ok.

Jag köper även tuna i vatten, just nu har jag 2 storlekar hemma 170 gram varav 50 gr vatten den andra väger 95 gr varav 25 gr vatten, den mindre kommer i 3 pack från ABBA  och de andra är märkta med europa och eldorado som också är europeiskt. Var dom egentligen kommer ifrån är en gissningslek.

De ifrån Abba har även receptförslag till både grekisk tonfisksallad och tacofyllning, lite kul.

Gullvi
0

jag handlar inte på Lidl av samma anledning som #12 personalpolitiken, men de kan ha samma varor. De jag köper ligger i 3-pack inplastade med röd plast. 125 gram/burk och innehåller 4 gr kolhydrater. Ibland snålar jag och tar ½ burk åt gången….

gun92884
0

… det ar nog de burkar da som jag har sett aven om kolhydraterna lag litet hogre … ska forsoka skolja. Tuna hittar jag i burkar, bade sma och stora, fran Italien, och den ar inlagd i olivolja. Den vatteninlagda ar sa trist sa jag koper den i olja. Pa sommaren pa baten i Sydfrankrike at vi ofta grillad, farsk tuna … det ar svart att fa tag pa farsk tuna har … och jag skulle val inte ens forsoka nar man kanner till hur fiskningen gar till …

Cowboy
0

Smör, grädde, bacon och ägg är det viktigaste att ha.

Sedan äter jag oftast sallad i stället för potatis, ris eller pasta till maten så isbergssallad, tomater olivolja och vinäger vill jag ha hemma.

JazzBass
0

Cowboys lista gäller för mig också men med tillägget majonnäs. Majonnäs vill jag inte vara utan om man ska köra lchf. Äter hellre det än creme fraiche som jag inte är speciellt förtjust i förutom i köttfärssåsen. Mascarpone däremot, det är mums och fett så det räcker! :-)

Jag som bor ensam köper ofta två 10-pack ägg i gången vilket normalt räcker ca en vecka, så ägg har jag blivit storkonsument av.

I butiken spenderar jag mer tid i grönsaksavdelningen nu än tidigare. Sallad är jag fortfarande högst måttligt intresserad av, men oftast slinker en eller flera av dessa saker ner i matkorgen nuförtiden: avocado, sparris, broccoli, blomkäl, purjo, färsk svamp, paprika, tomat och gurka.

Lök tycker jag är viktigt i nästan all mat man lagar, speciellt i såser. Så jag ser till att alltid ha det hemma. Helst schalottenlök p.g.a. dom är så lagom stora. ;-)

Sen handlar jag nästan alltid nån form av kött också, men sorten varierar. Nåt paket ren-, vilt- eller hjortskav brukar jag ha i frysen, det är ganska billigt och man behöver inte tina upp det så mycket innan tillagning. Räkor brukar jag också se till att ha i frysen. Just nu har jag i den också ett litet paket strutsfilé och en hel oxfilé. Jag brukar köpa såna mer exklusiva saker då man hittar sånt till bra pris. :-)

gun92884
0

Grekisk yogurt finns alltid pa kopelistan eftersom jag ater det till lunch varje dag … med pepparkakskryddor och blotlagda Chiafron.

Kopte av market Labne i var mediterranean market haromdagen for att se om det ar den 'akta' yogurten … det finns sa manga varianter, och alla innehaller de nyttiga bacillerna, men fetthalten ar det litet si och sa med. Likasa finns det en uppsjo pa feta, sa man star i valet och kvalet.

Gronsaker koper jag ocksa, aven om det inte blir massor. Avocado kan man kopa i natpasar om 5 pa storkopen som Sam's och Costco. Jag valjer de som ar grona och harda sa de har tid att mogna sjalva och inte bli sonderklamda av andras fingrar. Pa sa satt far jag 1/2 avocado varje dag eftersom; sa'n pase kostar samma som tva avocado i en mindre handel.

Blomkal, broccoli och farska grona bonor och munggroddar finns for det mesta i min kyl … och vitkal eftersom Jean-Pierre ar pa en Cajun coleslaw-jag for ogonblicket Skrattande

Aliki
0

Köp stekfläsk.

Jag köper storpack på Willy´s, färdigskivat.

Ställer mig och steker hela paketet ( för att bli av med fettstänk, os och brännskador på en gång) och förvarar i kylen.

Kan lätt bli fläsk med löksås eller klippas i småbitar till omeletten.

Min favorit är riktig snabbmat:

Jag tar 1-2 bitar färdistekt fläsk på en tallrik, brer på lite dijon och några skivor ost och in i micron…..funkar utmärkt till frukost…..eller då jag har ont om tid.

Tar ofta med mig några skivor till jobbet också…

Glöm inte köpa fläsk!

Gullvi
0

#19 vill du inte ha stekfläskstänk över hela köket kan du steka fläsket i ugnen. jag lägger skivorna på ett bakplåtspapper på långpannan och på med ugnen på 200 grader, (har varmluftsugn men kör med 200 grader ändå) när det gått en stund kan du kolla för de får samma färg som om du steker dem på spisen. Vill du kan du vända dem en gång, men det är inte alltid jag gör det. Sedan tar jag vara på flottet som blir på långpannan och steker löken till i en gryta, sedan i med grädden och ev kryddor - lovar att det blir jättegott… då har du endast ugnen att rengöra som vanligt sedan, blir inte mer smutsig av det än annat, luckan går ju att göra ren direkt (nästan)

gun92884
0

Varfor inte gora dem i micron? Behover inte satta pa ugnen och behover inte heller gora ren den efterat … bara torka ur micron. Det tar 10 mn tops att gora ett paket (i 3 omgangar) … baconet blir knaprigt, och du far allt fettet kvar for anvandning till annat …

Aliki
0

Jo, Men rengöra ugnen / rengöra spisen  Obestämd….huvudsaken att det det blr gjort 1gång och så har jag fläsk hela veckan..

gun92884
0

… micron gar fort att torka ur … under minuten …

JazzBass
0

Det finns ju stänkgaller av finmaskigt stålnät som man kan lägga över stekpannan vid behov. Jag har ett sånt och det är väldigt praktiskt. Vill jag ha ett provisoriskt lock till min 28cm stekpanna (svårt att hitta lock till stekpannor i den storleken) klär jag in det i folie. Funkar bra, och ingen rengöring av spisen behövs. :-)

squeezetoy
0

Ingen som skrivit frusna bär tror jag. Men vill man unna sig något extra ibland, annat än mörk choklad. Så tycker jag att halvfrusna bär med lite grädde alt. creme fraiche är jättegott.

Anders-S
0

Upprepar mitt inlägg i en annan tråd:

Du behöver animaliskt omega-3 fett. Det får du lättast genom att dagligen äta lite fet fisk som sill eller makrill. Köp t.ex. Enghavs frysta sill-filéer. De finns på Coop och ibland på Netto. Enkelt att laga till i en glasskål i ugnen med lite smör. En sillbit eller sardiner till frukostäggen är inte så dumt heller.

Köp lite oxlever då och då. Stek den och ät den nystekt eller gör egen leverpastej i en matberedare/mixer med lite vispgrädde.