Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettoff-topic-ot
Läst 7473 ggr
yvonnel
0

Mollusker?

Är det någon mer som har fått ett överskott på små kliande "prickar", som känns liksom lite ofräscha?

Tror dom kallas mollusker. Kanske räknas dom in under rubriken candidas, jag har dem i halsgropen, under brösten och i närheten av skrevet under en fettvalk. Trots att jag noga tvättar och försöker hålla torrt.

För övrigt så har jag en himla massa klia på supertorr hud, hjälper föga att smörja, det liksom bara slurpar in och man kan ju inte bara slabba på hur mkt smörja som helst. Vad vet ni?

[Pennylane1]
0

mollusker är väl orsakade av ett virus? Nu kan jag inte mycket om candida men är det virus? Tror inte det.

MissMullig
0

Molusker är ett virus och kan ta upp till två år innan de mognat.

Smittar då de går sönder om jag nu minns rätt

dufva
0

En av mina döttrar hade mollusker (på benen) när hon var liten.

Sjukdomen orsakas av ett virus, Molluscum contagiosum som är släkt med vattkoppor.

Efter ett tag (upp till ett par år i värsta fall) blir du immun och ser aldrig av dom igen Glad

Dom skrapades bort på dottern vill jag minnas.

MissMullig
0

Jo de kan skrapar bort då endel ger smärta

Jojo55
0

Vad gäller torrheten tycker jag du ska undvika krämer med paraffin (det kan heta lite olika saker), välj istället krämer som bygger på vegetabilisk olja (ex. oliv eller mandel) plus att det ska finnas ett fuktbevarande ämne i krämen som ex. karbamid eller glycerin. På en firma som heter Crearome kan man köpa ingredienser och böcker med recept för att göra sina egna krämer. De har ett fuktbevarande ämne som heter NFF som går ner aningens djupar i huden. Det gör susen för min supertorra hy! (Jag gör alltså mina egna krämer och använder NFF i dem)

yvonnel
0

Tack för hjälpsamheten, jag kollade ju på google först men fick intrycket att det bara är barn som drabbas och jag minns att min dotter hade besvär också i 11-12 årsåldern, men jag är ju en rätt så gammal tant numera så jag borde inte få "barnsjukdomar".

Tack för tipset, jag höll faktiskt på med sådant i ungdomen och hade fina recept till masker och krämer men det försvann i någon flytt och sedan fick jag aldrig tid att börja om, men kanske nu.

MissMullig
0

Som mes de flästa virusar så smittas ju förskolebarn och ungdomar lättast då de lever nära varandra. Men äväen vuxna med närhet till barn smittas ju då vi lever nära mm

squeezetoy
0

Ja, jag har en vuxen vän som har mollusker. Grattis sa läkaren, du är lite som ett barn ;)

yvonnel
0

Man ska kanske ta dem som lite "tack för uppmärksamheten" - skämt.

karinafp
0

Den enda kräm som funkar på min torra hud, går snabbt in och kladdar inte, är dessutom den billigaste jag har hittat: Biltemas Handkräm. Cool 19, 90 för 200 ml. Alldeles utmärkt.

yvonnel
0

Kan du läsa på ingredienser om den krämen innehåller mineralolja eller stearat, stearin eller liknande. Jag kan inte så bra det kemiska språket.

Alexandraea
0

Hehe, jag är 30 och har också molusker (fick dem av ett ex)… ;)

När det gäller torrheten är mitt bästa tips rena växtoljor som olivolja eller solrosolja, de har gjort underverk för min problemhy i alla fall. Dessutom är det mycket billigare än hudkrämer, och helt fritt från syntetiska tillsatser.