Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-recept-att-laga-hemma
Läst 617 ggr
beda_stina
0

Frukosttips för filmjölksälskare

Ville bara dela med mig av en kalasgod krydda när man tröttnat på 'slät' fil. Malen kardemumma på filen smakar mumma!!!

Mervi
0

Tack för tipset. Jag äter inte fil men detta kan säkert smaka gott på yoghurten ocksåSkrattande.

Vargkvinnan
0

Får man äta filmjölk och yoghurt när man kör med LCHF?

Bookjones
0

Ingefära eller kanel är gott också desutom ska ju kanelen naturligt mota ner blodsocker.

http://altmedicine.about.com/od/popularhealthdiets/a/cinnamon.htm

Margareta
0

#2 Vargkvinnan:

Man får äta vad man vill, beroende på vilken nivå man bestämmer sig för.

Annika Dahlqvist rekommenderar en kost på 5% kolhydrater och då ingår många mejerivaror, många av oss tycker inte det fungerar och då skippar vi de som har mer än 3% och nöjer oss med helfet vispgrädde som har precis 3%. Ytterligare några kan inte äta mejerivaror alls.

Numer pensionär i Nynäshamn

zeretki
0

Jag kan äta creme fraiche istället för yogurt… Glad

Mervi
0

Det har jag gjort någon gång när jag varit sugen på något….Skrattande

alinec
0

Kan man äta hur mycket som helst om man ser till att fettmängden blir mer än kolhydrater och protein tillsammans och att kolhydraterna inte överstiger 5g.Eller är det så att om jag äter 200 gr youghurt har jag då fått i mig 10 gr kolhydrater har svårt med matten.

Tacksam för svar

magma
0

alinec: Prova att läsa under gruppen "LC-kost för nybörjare" en bit ned till vänster. Där hittar du mycket bra info!

Vad gäller din fråga så är jag inte säker på att jag förstår den rätt. Undrar du om man måste hålla koll på dagsintaget av kolhydrater, eller om det räcler att enbart veta hur mycket kolhydrater maten innehåller? Nej, skulle jag vilja säga. De flesta har ett ungefärligt (eller exakt:) dagsintag av kolhydrater som de inte kan överstiga, för att de då mår dåligt eller går upp/står stilla i vikt. Och ja, äter du 200 gram fil/yoghurt som innehåller 5% kolhydrater så får du i dig 10 gram kolhydrater, vilket är ungefär halva min "dygnsdos":)

Margareta
0

Hallå alinec…Flört

Jag tror ingen kan äta "hur mycket som helst".
I början när man skall bryta vanor och framförallt häva sötsuget, brukar åtminstone jag rekommendera att äta frikostigt med ost/fett/grädde/creme fraiche.

"Hurmycket som helst" är bättre än att falla för sötsuget och smacka i sig kolhydrater i någon form. Man kan inte äta hur mkt som helst för man blir MÄTT så det löser sig rätt lätt.

När sötsuget/kolhydratsuget/abstinensen är över kommer nästa steg. Då skall man hitta sin egen balans för att få igång fettbrasan om viktminskning är det man vill uppnå.

Om det inte är viktminsking utan välmående är det frågan om att leta fram vilka kolhydrater man kan äta och i vilka mängder utan att man får sug och givetvis utan att man går upp i vikt. För att må bra helt enkelt.

För att få igång fettbrasan är det lite kinkigt för många eftersom vi är så olika. En del kan äta "allt som innehåller max 5% kolhydrater i mängder som ger mättnadskänsla" medan andra måste skruva och trixa en hel del innan det fungerar.

För någon fungerar inte nötter/mandel för andra kan det vara mejerivaror för mig stackare ingendera.

Idag är jag så nöjd som jag är MED mejerivaror (lite grädde/ost/creme fraiche/meze ibland)fast det gör att jag inte går ner just nu… jag mår bra och har lagt det på framtiden (när jag är ledig och kan planera bättre)

Grundregeln är att man skall äta sig mätt, men inte övermätt. Är man van att överäta, är det dags att lära sig att lyssna på att kroppen faktiskt blir mätt lite innan man trodde. Fettet i maten gör oss mätta snabbare och på mindre mat än ögat har fattat-

alinec
0

Det är inte så lätt men om jag har ätit 1 liter Meze youhurt så är det för mycket kolhydrater.Ska man helst ligga på ca 20 gr per dygn eller är det olika .Jag skulle vilja må bra i kroppen men också gå ner 5kilo till har väg 20 kilo för mycket.

Tack på förhand

aline

Margareta
0

alinec: dessvärre är det olika med kolhydratmängden.

Generellt sätt tror jag dock man kan säga att 1l meze per dygn är för mycket för de flesta.

Om en måltid i första hand bygger på kött/fisk/fågel/ägg och därtill lägger man gröna grönsaker, svamp, lök, sparris etc och vid behov extra fett , så kan man sen göra en kall sås på meze, en varm på grädde/creme fraiche och möjligen meze till frukost.

Det borde inte bli en hel liter…

alinec
0

Tack snälla Margareta.

Trevlig helg

Aline