Light
Är det någon som vet hur lightdricka och t ex FUN-saft påverkar blodsockret? Är det som vanligt socker ?
Brukar fuska lite på fredagkvällarna, men det kanske är dumt. Sköter mig annars.
Har i alla fall gått ner 3,7 kg på fyra veckor.
Mitt blodsocker påverkas inte av sötningsmedel (jag är beroende av Pepsi Max, dricker det varje dag, ohälsosamt, jag vet men sockret påverka inte)
Däremot upplever vissa att deras sötsug kan triggas igång.

Blodsockret påverkas inte av aspartam, det finns det en del forskning på.
Vill du "fuska" som du kallar det, så ta hellre nåt med vanligt socker, fun light är en ruggig kemikaliesörja. (Dumt sätt att benämna medvetet val med fusk, förresten.)
Allt handlar inte om antalet kolhydrater, hälsan är viktig den med.

Dumt kan man kalla det iallafall.. men o andra sidan snusar jag så jag är väl inte den som skall kasta sten i glashus.
Hur dumt kan man väl inte säga, men vi gör väl alla lite dumma val.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Aspartam är ett nervgift, som från början enbart användes som insektsmedel. Vill du stoppa in det i din kropp, så varsågod, men jag gör det inte.
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus
medarbeider på Karbohydrater iFokus

raphanus
sprid inte sådana dumheter. Aspartam är inget nervgift. Lite nivå på varningrna, tack.
#6 - Jag sprider bara uppgifter som jag har hittat på Internet. Du kan själv läsa texten som föranledde min kommentar här. Engelska är förvisso inte mitt modersmål, men jag skulle nog ändå vilja tolka "neuropoison" som nervgift.
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus
fast… för att en person påstår något betyder väl inte det per automatik att det är sant?
#8 - Alldeles korrekt, Pennylane1, men det är inte bara en person som påstår det. Här finns det massor av personer som gör det.
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus
jamen då så
jag är benägen att hålla med. Men förra länken gav inte så seriöst intryck.
#10 - Nej, inte heller jag skulle kanske ha valt just den i första hand, men den bekräftade något som jag läst på många andra ställen förut, och den råkade ligga i länkminnet på min dator. Det saknas dock inte information i ämnet. Bara på Google kan man hitta massor av matiga mindre smickrande artiklar om aspartam.
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus
yep, can't argue with you there!

Att aspartam är skadligt råder det nog ingen osäkerhet om. Sen hur skadligt det är och om det verkligen kan orsaka större skador och bidra till sjukdomar (som vissa hävdar) är mindre säkert.
Själv tar jag fortfarande ett glas fun-light när suget sätter in. Tror det gäller att inte överkonsumera, trots alla rön man hört om att tillsatser aldrig lämnar kroppen.
Well..Till din fråga.
Enligt vissa teorier kan light-läsk/saft ge en viss insulinutsöndring för att kroppen tror att den fått i sig socker och måste "ta hand om" detta. Men eftersom sockret aldrig når blodet blir blodsockret istället för lågt vilket leder till hunger.
Det är vad jag hört, men samtidigt är det osäkert om det gäller alla. Om du däremot, som jag, har diabetes höjs inte blodsockret av lightläsk eftersom inget insulin kan produceras av kroppen.
Om du gått ner i vikt trots saften så verkar det iaf inte bromsa din viktminskning..än så länge :).
Jag brukar också dricka lite fun ligt som jag blandar i bubbelvatten.
Inte ofta men tycker det är gott ibland.
Här skriver Anna Hallén lättförståeligt om aspartam. Hon hänvisar tyvärr inte till någon källa men hon verkar f.ö. vara en mycket påläst person om det mesta i kostväg och rådgivare inom lchf så jag uppfattar hennes inlägg som trovärdigt. Alla får bilda sig en egen uppfattning.
Jag passar mig för lightläsk, för det triggar igång mitt sötsug.