biverkningar på simvastatin
Jag var hos min husläkare i onsdags.
Jag har haft en förfärlig marsmånad med värk i kroppen och någon form av inflammation med en sänka på 48.
Nu var det lite återbesök, han hade sänkt min dos av simvastatin till 20mg från 40mg och så försvann allt på några dagar utom lite huvudvärk.
Han tyckte inte jag bevhövde äta simavstatim om jag inte har dåliga anlag, men jag berättade lite om nära anhöriga och vi kom fram till att jag har så dåliga anlag så jag ska nog äta, så han skrev ut en sort som har lite mindre biverkningar.
Jag tyckte det var postitivt att om att jag inte hade haft anlag så skulle jag inte behövt äta. Det finns allså läkare som tänker på det sättet. Tänkte bara uppmuntra.
Ska väl också sägas att jag har haft en hjärtinfarkt.
Här kommer en del av min berättelse om någon vill läsa:
Jag kan inte klista in länken, men ni kan gå in på passagen .se och läsa min blogg: Hjärtat mitt!
mvh helene

Primulan.
Det finns knappast nåt som heter dåliga anlag.
När en del familjer drabbas oftare än andra av vissa sjukdomar beror det inte på någon defekt i generna utan oftast på att man inte äter en kost som passar dom egna arvsanlagen.
Du klarar antagligen dagens kost lite sämre än genomsnittet.
I synnerhet sädesslagen och höga socker/insulinnivåer brukar ofta vara boven i dramat
Du äter väl LCHF kost i dag antar jag och i och med det sjunker din risk för sjukdom väldigt mycket
Statiner har helt klart många biverkningar och om man inte absolut behöver dom så ska man nog undvika dom.
Bra alltså att du kunnat minska på dosen och så länge du äter en sund lchf-kost tror jag inte heller att du behöver pillren.
Du skriver att det finns knappast något som heter dåliga anlag.
Menar du att alla sjukdomar beror på hur mycket kolhydater vi äter?
Det finns massor av äftliga sjukdomar, skulle de också klara sig bra med att äta lågkolhydratkost?
till exempel bröstcancer som drabbar unga kvinnor i generation efter generation.
Jag tror du har gjort en mycket enkel generalisering.
Ville bara berätta om att alla läkare kanske inte är positiva till statiner.
Jag har för övrigt inget högt kolesterolvärde. Inga förhjöjda blodsockervärden heller.
Han sa även att dom säger att ev finns det någon faktor i läkemedlet som påverkar kärlen i positiv riktning.
Varken doktor dahlqvst eller kostdoktorn vill ju avråda från att äta statiner när man är i min situation.
Det finns ju även många andra faktorer som påverkar än maten.
Sen tror jag att en sund kost påverkar i rätt riktning.

Tillskott av Q10 sägs bidra till rehabilitering av de som fått statiner. Lämplig dos avsevärt högre än vad som står på förpackningen enligt Peter Langsjoen, kardiolog, Texas, som medverkade på Leo Huss Walin Price utdelningen 2007. Q10 finns att köpa i hälsokostaffärer. Tidigare fanns läkare i Stockholm som föreskrev en beredning av Q10 som kunde erhållas på recept med subvention.
Tack för tipset Anders-S.
Kan man få i sig mer Q10 genom mat, vad ska man äta då?
Jag klagade på att jag var trött, då sa han med den iflammationen som jag haft skulle jag förr i tiden fått åka och vila upp mig och dricka brunn, nuförtiden får man bara bråka med försäkringskassan.
Ska sägas att jag var hemma två dagar när det bröt ut och en halv dag när jag inte sovit utan haft fruktansvärd huvudvärk och fick en akuttid till doktorn.
Nu känner jag mig helt ok igen och minsann tror jag att den lilla huvudvärken jag hade har gett sig.
uuu, jag är lite kvackelmagad finns det inget bättre?
#6 Piller.
Nu är det ju lite speciellt eftersom du redan haft en hjärtinfarkt men det är inte säkert att just statiner är det bästa för dig. Det kan kanske funka precis lika bra med antiinflammatoriska mediciner som tex Trombyl, särskilt som du inte ens har "dåliga" kolesterolvärden. Men jag förstår om du inte vill experimentera…
Wildrat. Jag äter redan trombyl, det gör nog de flesta som haft hjärtinfarkt.

Re: #6 Om du klickar på länken du fick i #5 så finns flera idéer om hur man lagar till nöthjärta. Det är fint kortfibrigt kött som kan användas på många olika sätt.
Tror du kanske tänkte på konsistensen på lever eller andra inälvor. Det liknar det inte alls. Hjärtat är kroppens viktigaste muskel!
Re: #7: Har inte hittat Q10 som piller. Säljs som stora kapslar med flytande innehåll. Kapslarna är svåra att svälja för många äldre.

Hej Primulan.
Jag har haft sju hjärtinfarkter under åren. Blev först stäntad med 3 stäntar, 7 år senare bypassoperation bytte ut 4 kranskärl. Fick i början Simvastin och mådde jättedåligt av dom, bytte till Lipitor. Det var mycket bättre. Efter 8 månader på LCHF och 24kg mindre i vikt har jag kunnat ta bort statinerna med min läkares goda minne.
Så visst fins det läkare som inte är statin-fanatiker.
MVH. Ballo
Mvh Ballo.
Min hemsida med lite om mig och mitt liv. Min hemsida
Anders-S, jag har läst länken, det är inte konstiensen, det är nog tanken på att äta hjärta, möjligen som rökt torkat tilltugg.
Men jag ska tänka på saken, man kan ju ändra sig….
ballo, hej, jag har fått Pravastatin som ska ha mindre biverkningar än simvastatin, det var första steget och jag tror jag blivit av med huvudvärken.
Det märkliga är att jag mått bra i nästa 4 år på simvastatin och så kommer en riktig skräll.
Jag fick min hjärtinfarkt i juli 2007 och blev bypassopererad november 2007 då varken vanligt stent eller läkemedelsstent kunde hålla kärlen öppna, jag var 49 år. Tre kärl är utbytta.
24 kilo mindre är ju kanon, jag gick ner 12 på ungefär ett halvår, sen jag upp 6 igen och så har jag stannat där. Jag väger idag 6 kg för mycket över BMI. Men jag kämpar….

Primulan
Ja, jag anser att dom allra flesta sjukdomar beror på att många av oss inte har gener som på långa vägar är anpassade till de höga sockervärden som blir följden av vår standardkost.
Kosten är fel och inte våra uråldriga gener
Genetiskt sett är de flesta av oss stenåldersmänniskor fortfarande och det borgar för merparten av de problem sjukvården tampas med idag
Ja, det gäller inte minst cancer.
Bröstcancerpatienter är inte sällan både sockerberoende och fettskrämda.
Skulle dessa personer även få cancer i ett samhälle med en annan bättre kosthållning?
Jag tror inte det.
Jämför med Innuiterna som i princip inte hade några cancerfall i befolkningen innan vi kom dit och lärde dom använda socker
Idag har dom minst lika mycket cancer som vi men med samma gener dom haft hela tiden 
Dagens kost skapar inflammationer och grogrund för cancer och de höga sockervärden vi har göder sen cancern lika effektivt som att man häller fotogen på en eld.
Ärftliga defekter finns förstås men mycket som vi skyller på generna har bara att göra med fel bränsle till maskineriet.
Tankar man en dieselbil med bensin får man snabbt problem 
Dufva, jag tycket fortfarande du gör en alltför enkel generalisering.
Hej igen, hittade min gamla länk, såg att någon hade hittat till min blogg via denna.
Ville bara säga att det var inte biverkan av Simvastatin utan Polymyalgia Reumatica, jag fick diagnos på det i somras.
Jag hoppas i alla fall att lågkolhydratkost ska dämpa inflammationen.
Jag har ju även Rosacea, och den har blivit bättre med mindre kolhydrater. Jag har ätit antibiotika och använt Rosex allt utan minsta bättring tidigare.
Ska stå "hittade min gamla tråd"….
Gick inte att ändra i inlägget även om jag försökte med en gång.