APO-kvot
Hej! Finns det någon där ute som kan hjälpa mej att tolka mitt labb-svar ang. apo-kvot?
Då jag läst kostdoktorns snabbkurs i kolesterol förstår jag det att det är ett värde som fås genom att dela antalet LDL med antalet HDL. Provet kallas ApoB/ApoA1 = apo-kvot.
Mina labbsvar var: fS-LipoA1: 2,09 och fS-LipoB: 1,74.
Skall LipoB (samma som ApoB???) delas med LipoA1 (samma som ApoA1???) ? Enligt läkaren var min apo-kvot för hög, men är det som jag tolkat det är den så gott som normal.
Mycket tacksam för svar, en något förvirrad LCHF:are från Åland
Jag har forstatt att olika labb har olika referensvarden sa det som kan vara normalt i en landsande ar inte normalt nagon annanstans. Idiotiskt, men sant. Fick du nagot referensvarde for LipoA och B?
Hej!
Jo, det stod efter värdena: "Målsättning < 1,1, ökad risk > 1,4". Men detta var alltså efter båda värdena.
Och kostdoktorn har ju (för kvinnor) 0,6 - 0,8 = OK.
Det stämmer säkert att olika labb har olika referensvärden. Nu bor jag ju i Finland, på Åland och jag tror att ni är långt före oss i Sverige. Därför vänder jag mej hit för att få info. Här vet inte ens alla läkare vad apo-kvor är.
Mvh, Yrsa
#2 Som kvinna är det bättre att ha lite högre kolesterol än ett lågt. Då lever du längre och är friskare under tiden. Enligt statistiken iaf.

Vad jag förstår har du tolkat det helt rätt.. du ligger dock i det högre intervallet, 0,83.
Sen så innebär inte ett enskildt labbprov att man är sjuk eller ens att man har förhöjd risk.. de skall vägas samman med alla andra faktorer och labbvärden för att man skall kunna säga något!
De andra riskfaktorer man skall/bör väga in är främst släktingar med hjärtsjukdommar, bukfettma, diabetes och andra avvikande labbvärden.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Hej!
Tack alla för svar! Nu är jag mycket klokare och inte alls orolig! Mår bättre än någonsin efter drygt 2 år som LCHF:are, ca 30 kg lättare och med normala sockervärden, även det som här i alla fall kallas långtidssocker.
Soliga hälsningar från Åland!
Yrsa

Ja allmän screening är altså inte förkastligt på något sätt, det är väl om möjligt en förebyggande åtgärd som vi i rika länder har råd att kosta på oss.
Och iomed att du minskat i vikt och ditt blodsocker har blivit bättre är den statistiska risken förmodligen lägre.
För man skall ha helt klart för sig att det handlar om statistisk sanolikhet för uppkommna sjukdommar.
I mycket handlar det altså om statistisk sanolikhet, vilket på ett förenklat sätt betyder ungefär att har man alla riskfaktorerna ökar sanolikheten för en livshotande sjukdom med säg 50-60% vilket altså då skulle innebära att 40-50% av de med alla riskfaktorer inte gör det och samtidgt kommer ett antal som inte har några eller få riskfaktorer att drabbas iallafall.
Finessen med sådan screening är att sätta stopp för en eventull dålig utveckling.. och råden brukar i första ledet vara livsstilsförändringar.
Du har redan gjort avsevärda förändringar.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.