Kokosfett till fåglarna?
Har länge tänkt på att dela med mig, men i vilken form? Lägga i någon sorts behållare som man binder fast på en trädgren? Någon som har tips?
Köp en kokosnöt och såga ett lagom hål i den samt borra hål för upphängning. När kokosen är slut fyll på med fett, gärna blandat med frön.
Mjaaa, jag tänkte på det kokosfett som jag har hemma. Använde mycket av Albas förr till torrhud, men har inga sådana besvär längre, så jag tänkte dela med mig till fåglarna.
på förskolan brukar vi smälta kokosfett (eller ister) och hälla i fröblandning eller jordnötter (för fåglar), ta en blomkruka och fästa ett snöre genom bottenhålet med hjälp av en pinne på insidan, hälla i blandningen och låta stelna. Sen är det bara att hänga upp det hela i ett träd.
Man kan lägga tillklippt kaffefilter i botten så att det inte läcker ut innan det stelnar.
Egentligen fattar jag inte hur pippifåglarna bär sig åt för att äta men det gör de!
Talg är det som man ger småfåglarna tradionellt. Passa på att köpa extra till dig själv samtidigt (billigt, utmärkt fett).
Brukar smälta cocosfett till småfåglarna, och blanda i lite av varje som finns i lådorna. Solrosfrön, havregryn, russin, osaltade jordnötter (sådana jag köpt till fåglarna) och annat från frö/grynavdelningen. Sist hällde jag upp det i små, fyrkantiga ugnsformar, lät det stelna och sedan hängde jag upp det i en nätbrynja.
Alltså en tillklippt bit av kycklingnät som jag najat ihop, och sen är det bara att hänga upp i en ståltråd i ett träd.
Tack för bra tips! Nu ska pippina få godis!