Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel-matfett
Läst 9399 ggr
Sindri
1

Kokosfett till fåglarna?

Har länge tänkt på att dela med mig, men i vilken form? Lägga i någon sorts behållare som man binder fast på en trädgren? Någon som har tips?

Wildrat
0

Köp en kokosnöt och såga ett lagom hål i den samt borra hål för upphängning. När kokosen är slut fyll på med fett, gärna blandat med frön.

Sindri
4

Mjaaa, jag tänkte på det kokosfett som jag har hemma. Använde mycket av Albas förr till torrhud, men har inga sådana besvär längre, så jag tänkte dela med mig till fåglarna.

[Pennylane1]
0

på förskolan brukar vi smälta kokosfett  (eller ister) och hälla i fröblandning eller jordnötter (för fåglar), ta en blomkruka och fästa ett snöre genom bottenhålet med hjälp av en pinne på insidan, hälla i blandningen och låta stelna. Sen är det bara att hänga upp det hela i ett träd.

Man kan lägga tillklippt kaffefilter i botten så att det inte läcker ut innan det stelnar.

Egentligen fattar jag inte hur pippifåglarna bär sig åt för att äta men det gör de!

JAUS
3

Talg är det som man ger småfåglarna tradionellt. Passa på att köpa extra till dig själv samtidigt (billigt, utmärkt fett).

magma
1

Brukar smälta cocosfett till småfåglarna, och blanda i lite av varje som finns i lådorna. Solrosfrön, havregryn, russin, osaltade jordnötter (sådana jag köpt till fåglarna) och annat från frö/grynavdelningen. Sist hällde jag upp det i små, fyrkantiga ugnsformar, lät det stelna och sedan hängde jag upp det i en nätbrynja. Skrattande Alltså en tillklippt bit av kycklingnät som jag najat ihop, och sen är det bara att hänga upp i en ståltråd i ett träd.

Sindri
1

Tack för bra tips! Nu ska pippina få godis!