Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: övrigt
Läst 7732 ggr
cream1
0

Annorlunda förkylningssymptom med lchf

Sedan jag började med lchf har mina förkylningssymptom förändrats. Har alltid haft ett dåligt immunförsvar, men blir sjuk mycket mer sällan om man jämför med innan jag lade om kosten.

Innan lchf brukade jag få ont i halsen, bli snuvig, hostig, ev få feber och bli trött.

Nu bryter aldrig symptomen ut på allvar, utan istället får jag symptom som brukar börja med extrem trötthet sedan blir halsen svullen och jag blir frusen.

Efter någon dag kan jag få hjärtklappning och hjärtat liksom slår extra hårt. Blir dessutom yr och svimfärdig så fort jag lämnar sängen. Detta brukar bestå i 2-3 dagar, sedan kommer tillfrisknandet väldigt plösligt och vips, så var man frisk som en nötkärna igen.

Har nu varit "sjuk" i tre dagar och inga andra "normala" förkylningssymptom har dykt upp, som vanligt. Inte ens snuva!

Kan det vara så att förkylningen inte bryter ut på riktigt och därför inte ger normala symptom på infektion? Min teori är att kroppen kämpar hårdare med att bli av med infektionen med lchf-kost, och att några andra symptom än de jag får, inte får en chans att bryta ut.

Någon fler som märkt av förändringar av symptom vid infektioner?

Tycker det hela är lite märkligt men är inget jag lider av. Men dela gärna med er av era teorier!

Konstigt att en kostomläggning kan förändra symptom sådär..

dufva
0

Kroppen kväver nog ofta förkylningen i sin linda nu

Ibland märker man bara att man är lite frusen eller svullen i halsen

Har under åren med lchf haft några "12-timmars! förkylningar

Alltså besvär som botas med att man kryper till kojs nån timma tidigare än vanligt och sedan vaknar helt utan symptom Skrattande

rylandes
0

Jag har också samma erfarenhet. Brukade bli förkyld åtminstone 2 gånger per år. Om jag överhuvudtaget märker något, så nyser jag lite extra nån dag eller två.

Att det blir så är nog inte så konstigt, det är ett helt paket av orsaker.

1. Vi äter genomgående bra saker som inte sänker utan förstärker vårt eget försvar.

2. Vi undviker tex raffinerade matvaror som inte hjälper till utan bryter ner.

3. Vi undviker också låggradiga gifter som väte soja fruktos mm.

4. Vi undviker fröoljor av Omega 6 typ. De har flera negativa effekter. Bla. sänker de motståndskraften. I test fann man att varje vit blodkropp kunde slå ut mellan 12-14 främmande organismer normalt. Efter intag av Omega 6 olja sjönk det till 0-2 under ett antal timmar innan förmågan stiger igen. Har använts till transplantationspatienter för att sänka immunförsvaret. Det är detta som rekommenderas av våra dietister som det nyttiga fettet.

5. Många av oss tar också Vitamin-D eller solar lagom mycket. Det är nog det viktigaste. Eftersom D-vitaminbrist verkar ligga till grund till (vara en förutsättning) till många sjukdomar.

Gullvi
0

jag har också märkt detta fenomen, började med lchf i september och har 4 härliga små barnbarn. Det brukade följa med halsont när man hade kramat och pussat på dem, men inte sedan i september…. kan bli någon liten blåsa i munnen någon timma, sedan är den borta. Jag äter också d-vitaminer som också hjälper till, men jag mår prima

cream1
1

#1 Härligt att höra! Känner igen den där "nej nu håller jag på att bli sjuk-känslan" som kan dyka upp ibland men försvinna lika kvickt om man har tur.

#2 Låter som att jag kan försäkra mig om att jag äter och lever bra. Har även diabetes, vilket enligt min läkare vanligtvis ska ge förvärrade och fördröjda infektioner (inte så konstigt med tanke på de kostråd jag och resten av världens diabetiker får..).

Och visst, höga blodsocker ger längre varaktighet på infektioner, men så länge man håller blodsockret på rimlig nivå och dessutom äter nyttig mat verkar det snarare vara tvärtom.Glad

#3 Glada nyheter! D-vitamin-tillskott har jag aldrig ätit, men det kanske vore något att ta till såhär i senvinter-tider.

chapp
0

Känner igen det här. Jag blir 2-timmars-sjuk numera, blir trött och hängig och behöver sova ett par timmar. När jag kliver upp är allt som vanligt igen. Jag har tillochmed sovit på jobbet en gång, på golvet, en timme, vart helt golvad.

Sindri
0

För andra vintern i rad har jag sluppit den otäcka förkylningen som kryper ner i luftrören och ger astma som bara läks ut med cortison-spray! Tog ca en månad att bli helt återställd.

Tar 2-3 dagar att bli av med en förkylning, hade visserligen en lite längre i januari, men den var mycket lindrig.

Helt underbart!

Jojo55
0

Aha! Jaså det är därför jag har varit mycket mindre förkyld de senaste vintrarna? Jag är ju ny på LCHF men jag tror detta är min tredje vinter med D-vitamin. Jag har alltid haft mycket besvär med täta förkylningar men de senaste vintrarna mycket mindre, jag har inte satt D-vitaminet i samband med mindre förekomst av förkylning men så kanske det är! Skrattande

Pansarkexet
0

Hejsan på er.

Har hållit mig till lchf sedan börja av februari och tycker redan att jag mår bättre än på länge. Håller kolhydraterna till ett minimum och frossar i grädde och andra godsaker, härligtSkrattande. På tal om förkylningar har jag undrat om jag kanske har haft en på gång som aldrig bröt ut? Nös som en galning för två dagar sedan och var allmänt sänkt, men sedan försvann symtomen bara! Tror absolut att det är sammankopplat till mitt nya sätt att äta, och med tanke på artikeln jag såg häromdagen (se länken) är jag mer eller mindre övertygad att det är så. Jag äter ju mängder med ägg, kött och fisk numer! Vad tror ni?

http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article8574786.ab

Sindri
0

Kan mycket väl vara så. Om man matar kroppen med rätt bränsle måste den ju rimligtvis fungera bättre och orka försvara sig.

Idag gjorde jag en riktigt dum grej, sprang lite småstressad ute i kylan och kände direkt det där otäcka i luftrören som brukar betyda förkylning med medföljande astma i sisådär 4-6 veckor. Nu efter någar timmar så har det helt försvunnit och jag hade sånär glömt bort det!!

rumi
0

Jag har varit i princip konstant sjuk under årets mörka månader sen jag var barn. Kunde inte förstå varför - jag åt ju sån nyttig mat (vegetariskt, fullkorn)och tonvis med frukt!

Sen jag började med LCHF förra året? Precis som ni andra beskriver, bara lite tröttare och ont i halsen nån dag.