Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: lchf-för-nybörjare
Läst 5459 ggr
sjukgymnastmaria
0

Tips och råd mottages tacksamt :)

Hej!

Här kommer en ny människa till :) Jag har ätit LCHF i drygt en månad. Hela januari och sen fick jag för mig att jag ville äta allt och gick tillbaka en vecka vilket resulterade i frossning som jag inte ville vara med om så jag beslutade mig för att gå tillbaka till fettets underbara värld… eller nåt…

Jag är inte överviktig och jag tränar mycket så eg har jag väl inget problem så, men jag är konstant hungrig och när jag äter normalt så känner jag mig aldrig någonsin nöjd… så detta känns bra för mig just nu (där med inte sagt att jag aldrig mer kommer äta kolhydrater).

Hur som helst… Jag tror inte att man kan äta hur mycket som helst även om detta sätt att äta inte endast har med kcal att göra..  så jag försöker att inte äta för mycket nu heller även om jag har svårt att komma under 2000 kcal om jag ska känna mig nöjd. Idag kom jag upp i

2322 kcal fördelat på:

116,29 protein (20%)

29,37 kolhydrater (5%)

195,08 fett (75%)

Är detta okej värden? Jag brukar komma upp i lite mindre kolhydrater men idag tog jag faktiskt ett rvvitaknäcke till efterrätt, och det brukar jag inte…

För att ni ska få en ide om mig så är jag 180 cm lång och väger runt 75 kg, ibland mer ibland lite mindre..

Mitt mål är inte främst att gå ned, även om jag av estetiska skäl gärna skulle väga några kg mindre, men framför allt vill jag inte gå upp vilket det känns som att jag kommer göra om jag inte ser upp och endast äter det jag vill och känner för utan att tänka…

Zepp
0

Ja om du är frisk och inte överviktig.. och aktiv så behöver du inte direkt vara rädd för naturliga oprocessade livsmedel med lite mer kolhydarter i.

Det viktiga är väl att du inte är fettskrämd och äter mat med näring för övrigt, bäst är alltid att hitta den livsstil som fungerar för dig i långa loppet.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

sjukgymnastmaria
0

Men om jag inte hade varit frisk? Hade mängden kolhydrater varit på tok för hög då? Eller var brukar man säga att gränsen går om man vill va hyfsat strikt?

Zepp
0

Om du hade varit diabetiker hade dina blodsockervärden avslöjat hur mycket du tålt.

Om du är frisk och inte har några problem med varken insulinresistens eller med glukosmetabolismen kan du äta en mer varierad kost.. med mer kolhydrater.. typ rotfrukter, grönsaker, mejerier och frukt i lagoma doser.

Det är ju socker, vitt mjöl, bullar, godis, läsk och sådant man bör sky som pesten, varesig man är frisk eller sjuk.. eller ialalfall bara nyttja vid speciella tillfällen.

Man måste lära sig skyllnad mellan mat med näring som skall bygga en frisk kropp och njutningsmedel som skall förgylla vardagen enstaka tillfällen.

Din matredovisning var sådan att den skulle duga för många diabetiker.

Gör dig själv den tjänsten att lägga dig på ett kolhydratintag med rimlig mängd och variation som gör att du kan leva så resten av livet.

Grejen med LCHF är att det är en fettbaserad diet.. men som regel för att äta rätt strikt räcker det att äta vanliga feta matvaror, sådan de var förr i tiden, och har man mer fett i kosten så blir man mättare på mindre eller äter mer sällan.

Och blir man mättare på fettet så äter man automatiskt mindre av annat, man slipper äta sig mätt på potatis och pasta, som då i stället blir mer som ett tillbehör.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.