Rött vin - vad beställa?
Hej
Jag tänkte höra om det är någon som har mer koll på viner än vad jag har. Jag skulle vilja veta vad man ska säga om man vill beställa ett glas rött vin ute på restaurang/krog för att få den sorten med så lite socker i som möjligt?
Jag har hållit mig till vitt vin för att jag då kan säga "gärna torrt vin" i beställningen och få precis det jag vill ha, inte sött dvs. Provade att beställa ett glas rött och säga att det skulle vara så lite socker som möjligt men fick bara konstiga blickar tillbaka och en förklaring om att de hade ingen aning om hur mkt kh vinet innehöll.
Så för att inte bli dumförklarad nästa gång jag ska beställa rött vin, vad ska jag säga för att det ska bli okej utifrån LCHF?
Rödvin är alltid torrt, så man behöver inte förklara något om sockerhalten.

Du kan ju botanisera lite på Systembolagets hemsida. Där står sockerhalten angiven på vinerna. Det kan skilja ganska mycket mellan olika tillverkare.
#1 Finns det alltså inga rödvinssorter som inte är så bra ur LCHF-synpunkt? Är det bara att beställa ett glas rött så är man säker på att det är lågt kh-innehåll?
#2 Mm, jag har kollat på systembolagets hemsida men det är omöjligt att komma ihåg sorterna då man ute på krogen ;)
De flesta vanliga rödvinerna tycks ha mindre än 5 g socker per liter. Jag tror det är allmänt. De flesta rödvinerna tror jag är mellan 3 g och 10 g. Så skillnaderna är små. Alla rödviner har alltså lågt sockerinnehåll. Åtminstone de som man har till maten.
Vad jag har förstått (efter endel undersökningar) så kan det skilja ganska mycket mellan olika rödviner i antal gram socker per liter. Skillnaderna i sockerhalt mellan olika rödviner är dock mycket mindre än skillnaderna mellan torrt vitt vin och sött vitt vin, så det är alltså mer "safe" att beställa ett rött vin om man inte vet vad dom har för vitt vin (annars går det ju att fråga..!). Ska man bara dricka något glas rött vin så spelar det inte så stor roll, utan det är väl mest om man ska hinka i sig en liter som man borde kolla på sockerhalten 

Visst finns det sota roda viner … det ar vad som kallas for 'vin de table' som alltid ar torrt. Aven en Beaujolais Nouveau raknas inte som ett akta torrt vin …
Ju högre alkoholprocent, desto mindre restsocker i vinet. Bra tumregel. :-)
Rödvin ligger ofta på 13,5-14,5 procent alkohol, speciellt fylliga sådana, medan många vita viner som klassas som halvtorra eller halvsöta har en mycket lägre procentsats, ofta under 12.
Sippar för närvarande ett glas gott rött vin av följande märke: Ravenswood Lodi Zinfandel
Är det som utgående från länken (går till svenska beskrivningen av vinet på finska Alkos hemsida) kan säga hur mycket kolhydrater vinet innehåller?
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus