Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 6764 ggr
Ligonskrutt
0

Ekologiskt kött?

Började nyligen äta kyckling från att ha inte ätit kött men väl fisk och skaldjur i 7 år. Har blivit en del kyckling men jag har nu börjat fundera på att äta andra köttsorter också, även om det känns ovant. Men jag vill helst då att det ska vara kött från djur som har haft det så bra som möjligt och tittade då efter eko-kött.

I alla affärer jag varit i har det funnits max 6 varianter av ekologiskt kött och inte kyckling i någon av dem… Viltkött har det funnits i några av affärerna men mkt av det är väldigt dyrt (för min plånbok).

Brukar det vara det sortimentet som finns i affärer? och inte en enda ekologisk kycklingsort, vad ska man köpa för kyckling då om man vill stödja en så bra uppfödning som möjligt? Obestämd

Wildrat
1

På en del affärer (särskilt större) så finns Bosarpkyckling. Det är enda ekologiska kycklingen som finns att få tag på i Sverige. Det ska finnas hela, halva och kycklingbröst men jag har bara sett halva. Hos mig finns det oftast på coop forum men fråga dina affärer om de kan ta in. Hos mig kostar den 89kr per kilo och en hel väger 1,8kg.

Ligonskrutt
0

Tack :)  Märkligt tycker jag att det finns så lite ekologiskt kött? Hur är det med Åke P vad det gäller djurhållningen? Köpte kalkonstek från det märket men vet inte om det är bättre än vanlig kyckling eller inte eg…

Wildrat
0

Just det ja, glömde. Bosarpkyckling är färsk (även om jag sett att mitt coop forum ibland lägger den i frysen).

Har ingen aning om kalkonen. Har inte råd med ekologiskt kött ännu men jag tycker också att utbudet är väldigt dåligt. Ekologiskt griskött är nästan omöjligt att hitta… Nöt är lättare och kyckling finns som sagt bara en producent.

MimLan
0

Om det skall vara så bra uppfödning som möjligt så är det gräsbeteskött som gället för nöt. Inte helt enkelt att hitta tyvärr, jag köper lådor som jag får hemleverat av Gröna gårdar.

Något som kan vara enklare att hitta i vanliga affärer är lamm, de är gräsbetande av sig själv.

JAUS
0

Gås eller anka rekommenderar jag istället för kyckling, de är fetare och godare. Kalkon är ännu värre totalt smaklös och torr.

Sugiyama
0

Willys har ekologiskt griskött till bra pris. Igår höll jag på att bli lurad på ica, de hade något de kallar gårdskött i likadana gröna tråg som det ekologiska men det är inte eko-kött.

På coop forum kan man hitta Bosarpskyckling i frysdisken men även som färskvara.

mooonlight
0

Även lamm utfodras med kraftfoder på många håll, så att de växer till sig snabbare.

Ligonskrutt
0

Har efter mkt letande fått tag i bosarpkyckling på citygross :) Vill även tipsa om att citygross har en del extrapris på ekokött denna vecka! iaf här. tyvärr finns inte willys här.  

är det ngn som vet var/om man kan få tag i inälvsmat? kan man be affären ta hem det och vad kan det kosta?

Har sett att det finns ngt som heter "naturkött" eller liknande också, iaf lammkött, från nya zeeland tror jag, är det bra?

och vad är bäst av ekologiskt och gräsbetes? vad det gäller djurhållning och miljö men även ekonomiskt och hälsomässigt.

Sindri
0

Fryst ankbröst kan man ibland hitta för 169:-, det är kanske Ok som söndagmiddag. Innehåller nyttigt fett som man sparar och gör såsen på. Mums!

Ibland kan man hitta fryst viltfärs av olika slag för runt 60-70 kr kg. Bara att fylla frysen.

På Nya Zeeland går ju fåren ute, det är det enda lammkött jag gillar. det svenska är tyvärr rätt trist och har dålig smak. Det irländska är inte så gott heller. Kan tipsa om lammrostbiff som är prisvärt med tanke på att det är rent kött. Bryns och tillagas på 125 gr i ugn tills det är 60 gr.(rödrosa).

Hittade svenskt naturbeteskött på min Ica också. Roligt! Det kommer nog mer och mer nu.

Ligonskrutt
0

#9  Aha   Är det lite som gräskött eller? Tror det var sådant jag såg på coop igår, 99 kr/kg, tycker det verkar som ett bra pris?? Om jag inte blandar ihop det, har ju både sett gräsbeteskött och naturkött eller liknande och blir lite snurrig av alla namn och vad de innebär… som någon skrev här ovan så finns det ju "gårdskött" och "gårdskyckling" också, men det är alltså inget att hänga i julgranen? 

#5  imorgon ska vi inhandla anka på citygross för 27 kr/kg :) Hoppas det är gott, tror aldrig jag smakat det.

Sugiyama
0

Jag är misstänksam mot benämningar som gårdskyckling och naturkött. Det var ju på radion förra vintern om det sydamerikanska naturköttet som slutgöddes med spannmål i foodslots. Annars om jag måste välja blir det gräskött framför krav, det är mycket godare. Ikväll ska jag hämta en leverans från Gröna gårdar.

Sindri
0

Köpte en hel "gårdskyckling" på Coop förra veckan. Den var absolut inget att hänga i julgranen!

[Stella69]
0

Ekologiskt kött betyder att djuren blir matade med ekologiskt odlat foder, vilket inte alls är samma sak som gräsbeteskött.

Fodret kan i stort sett vara vad som helst, bara det är eko-odlat.

Zepp
0

Det är en djungel kan man säga och kravmärkt behöver inte vara bättre än det utan märkning.

Nyazeländskt lamm BORDE íallafall var bra och Naturkött har både bra Agentinskt Pampaskött och Brasilianskt kött som är mer tveksamt.

Hur kollar man det??

Lika med det svenska köttet, finns tex Gröna gårdar med rent gräsbete och Kaprifolkött där de slutgöder med spannmål.

Gårdskött kan vara lite vad som helst, fördelen då kanske är att gården ligger i närheten så man kan inspektera, tror det handlar mer om att stödja närodlat och slippa transporter.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

MimLan
0

Ekofoder är gärna soja. Både för fyrfotingar och fisk.

[Stella69]
0

Tror att om det står att det är gräsbeteskött så måste det vara det, men om det står naturkött, KRAV- eller eko då kan det vara vad som helst.

AnnaCathrina
0