Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: allt-om-lågkolhydratkost
Läst 3556 ggr
Immeliten
0

Litet olika kosthållning olika dagar?

Jag undrar om det är någon här som växlar litetgrann mellan "vanlig" LCHF, fakiren, UFO, UTO och sen kanske mer åt GI-hållet vissa dagar, paleo-hållet vissa dagar eller t o m äter litet vad som faller en in vissa dagar?

Jag provade ett tag att köra LCHF ungefär varannan dag och varannan dag litet mer kolisar och då mindre fett. Viktmässigt stod jag still iaf och det var trevligt att äta någon frukt, mer grönsaker och t o m en grov macka med hemmagjord chokladmjölk om jag kände för det. (Mättnadsmässigt är det mindre kul dock…Men smakmässigt var det trevligt…)

Att hålla 100 % LCHF håller inte för mig just nu, varken viktmässigt eller känslomässigt. Det som är svårt är att hitta rätt avvägning mellan fett och kolhydrater så att jag inte går upp mer i vikt dock.

Jag skulle vilja gå ner 10 kilo och har på sistone funderat om jag ska köra fakir, Dukan eller t o m räkna kalorier igen men jag måste nog inse att jag inte har vad som krävs för tillfället. Har dessutom hypotyreos typ 2 och blir förvirrad av vad som egentligen skulle vara bäst för mig.

Egentligen mår jag som bäst när jag äter mycket fett,protein OCH relativt mycket kolhydrater men det funkar ju som ni förstår inte….Då skulle vikten formligen SKENA iväg. Kan inte ens gå ner i vikt på "normal" LCHF och funderar därför på fakiren. MEN!!! Då har jag läst på flera ställen att en mycket strikt lågkolhydratskost kan ORSAKA eller förvärra hypotyreos….Just nu vet jag inte riktigt hur jag ska göra…Men det är av den anlednigen jag funderar på att göra litet olika på olika dagar och framförallt mer gå på den sk "magkänslan" om hur jag ska äta för att både må bra OCH gå ner i vikt…Det känns litet omöjligt just nu dock…suck….

Någon som har liknande problem och funderingar..?

Zepp
0

Du är nog inte ensam.. jag äter väldigt olika från dag till dag, men väldigt sällan högt med kolhydrater.

Ibland kan det blir fakir i flera dagar.. mest då för att jag inte har allt hemma eller att lusten att mickla med mat är på en låg nivå.

Andra dagar slinker det på grund av omständigheterna ner en o annan potatis eller någon brödbit, man gör det bästa av uppkommen situation, helt enkelt.

Sen det där med hypo.. skulle det förvärras av LCHF.. det har jag svårt att tänka mig.. att det förvärras av någon särskild kost-

Jagv tror det spekuleras en hel del om orsaken till hypo och vad jag förstår är det ingen som vet?

Hittade lite intressanta artiklar i en annan tråd dock.

http://wholehealthsource.blogspot.com/search/label/thyroid

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.