Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: lchf-för-nybörjare
Läst 6859 ggr
kattislchf
0

Går upp i vikt, dags att justera?

Hej!

Jag har ett problem som jag inte vet hur jag bör hantera. Är 45 år, 160 cm lång och väger 72 kg. Är frisk och äter inga mediciner förutom lite vitaminer och mineraler.

Har sedan jag började med LCHF gått upp i vikt, stannat, gått upp igen och står nu still igen. Inga mängder men en ca 3 kilo totalt som syns på vågen, kläderna och i kroppen.

Har kört LCHF i ca 6 veckor. Äter strikt med (per dag) 10-15 g kolhydrater, protein 100 - 110 gr och 1700-1800 kcal. Äter mig mätt 3-4 ggr/dag och har fullt upp med att få i mig 1700-1800 kcal per dag. Tror jag fortfarande är i omställning eftersom jag har svårt att sova, har fått dålig hy, ett hår som ser bedrövligt ut (det ser ut som om jag är sjuk), är väldigt törstig och har huvudvärk.

Det känns som jag borde börja göra något för att få kroppen i bättre balans och få igång viktnedgången. Men frågan är vad? Funderar på att dra ner alt helt ta bort grädde och CF (som är de mejeriprodukter jag äter + ost + smör) men behålla ost (äter kanske 50 gr/dag). Men för att få upp antalet kcal måste jag ju öka på med annat. Kött/fisk? Men då sticker ju antalet proteiner iväg… Och kolhydraterna vill jag inte öka. Rent smör klarar jag inte att äta för att få upp kcal.

Vad gör jag? Plötsligt känns det som var så enkelt så komplicerat…

[Marja-Liisa]
0

Jag räknar aldrig kalorierna, bara kolhydraterna. Man skall ju äta så att man blir mätt, inte mer och jag går ner, sakta men ändå.

Wildrat
0

Börja använda kokosfett i te eller kaffe och i mat. Ett par teskedar om dagen ökar fettmängden ganska rejält och kalorimängden därefter. Men det ska helst vara koksfett från hälsokosten eller iaf inte det från Unilever som numera är härdat.

kattislchf
0

#1 kalorimängden får man med automatik i MinMat. Jag är väldigt mätt och behöver därför se till att jag inte äter för lite. Vill inte att kroppen ska tro att det svält på gång. Jag vill att detta ska vara bra för hälsanGlad Men när jag väl fått LCHF att fungera så kan jag säkert släppa på allt räknande utom kolhydraterna.

# Ah, bra tips. Typ Cocosa då eller? Då skulle jag kunna prova att ta bort grädde och CF och hålla kalorinivån uppe med hjälp av rätt kokosfett och i övrigt prova äta som tidigare?

Så här har jag ätit idag (9 gr 86% choklad var bara för att få upp kalorinivån, inget jag var sugen på alls)

124Gram Fläsk sida gris m svål i bit 53Gram Vispgrädde 40% fett 36Gram Tomat 21Gram Oliver gröna inlagda 146Gram Köttfärs nötfärs 15% fett 70Gram Tonfisk i vatten konserv avrunnen 27Gram Crème fraiche 34% fett 45Gram Ost hårdost 26% fett 11Gram Majonnäs 80% fett 9Gram Mörk choklad, >70 % kakao 240Gram Ägg kokt

Detta blev 1652 kcal, 111 gr proteiner och 9,5 kolhydrater

Dvs 2% kolhydrater, 27% proteiner och 71% fett

Hm, ser att jag idag ligger på lite högre mängd proteiner än vad jag brukar. Och det är det här jag börja tycka är lite trixit. Men koksfett kanske löser det här.

rylandes
0

Vad som har fungerat väldigt bra för mig när jag fastnat i en platå, är att begränsa ätandet till 2-3 ggr per dag. Att inte ha några kolhydrater alls till frukost. Att inte äta efter 20.00. Samt inget däremellan. Minskat mejerierna. Tagit bort färdig Bea och gått över till kryddsmör för det mesta. D-vitaminer och multimineral.

Sen när man kommit igång så kan man variera lite.

Om du är törstig och har huvudvärk så kan du väl dricka lite bra buljong ett par ggr per dag.

JazzBass
0

Tvinga inte i dig mer mat än vad du tycker att du behöver, utan sikta in på att äta lite mindre mängder, men inte så lite förstås att du inte blir mätt av måltiderna. Mätt ska man bli. Prova också äta lite mer sällan och då istället lite mer.

Väger och analyserar du allt du äter? Tror att du stressar för mycket över det här i så fall, och stress är inte bra för viktnedgång. Ta det lugnt, överät inte för att komma upp i 1800 kcal om dagen, jag tror inte att du behöver mer än kanske 1400 kcal/dag. (Jag snubblade över en räknare häromdagen som påstod att jag (32 år, man, 176cm) borde äta lite drygt 1700 kcal per dag….

Har du kollat igenom tipsen på kostdoktorn.se om möjliga orsaker till att man inte går ner i vikt? Finns en lista där med 17 punkter som kan vara värd att se över. http://www.kostdoktorn.se/viktnedgang/svart-ga-ner-i-vikt

Tillägg: Hungerskänslorna är helt andra nu när jag äter LCHF än förut. Jag blir helt enkelt inte alls lika snabbt hungrig som förut och sällan vrålhungrig. Och så blir jag mycket snabbare mätt. Ganska skönt. :-)

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

kattislchf
0

#4 & 5: Tusen tack för tipsen, jättesnällt att ni vill dela med er av era erfarenheter. Från och med idag ska jag prova att ta bort mejeriprodukterna, kanske t o m osten, och istället ersätta lite av det fettet med Cocosa.

Ja, jag har läst råden på Kostdoktorns sajt. Nu föreslår han ju visserligen att dela upp matintaget på många små måltider. Men jag tänkte först prova er variant istället med färre och lite större. Grejen är att jag inte är hungrig längre så därför borde det passa mig bättre.

Men hörrni, 1400 kalorier per dag… är inte det väl lite mat? Visserligen motionerar jag inte men jag rör mig 'normalt' under dagarna. Jag är rädd att kroppen ska ställa in sig på svältläge om jag går ner så lågt. Vad tror ni om det?

Jo, just nu väger jag allt och lägger in i MinMat. Det gör jag för att lära mig ungefär hur mycket jag bör äta av vad. Jag är nog dålig på att bara gå på magkänsla och ändå få det ungefärligt rätt. Igår t ex skulle jag inte ätit mer än ca 1000 kcal om 'magkänslan' fått styra. Jag var ju inte hungrig.

Och det är möjligt att det stressar mig i mitt undermedvetna att väga allt. Men jag känner mig inte stressad. Däremot känns kroppen stressad, troligen pga kostomläggningen. Känns inte som den är i balans ännu med så här stikt LCHF. Svårt att förklara så där tydligt men som t ex att jag fått svårt att sova och känslan av att kroppen går på högvarv.

Vad jag inte begriper är att jag inte ens tappar vätska utan istället går upp i vikt… Men nu är det nya tag enl ovan modell. Det kanske är lösningen för mig. Jag är inte den som ger mig i första tagetGlad

Zepp
0

Iomed att du fortfarande har omställningsbesvär eller sådana som påminner om det så är nog inte strikta till det första åtgärd, det är något som inte fungerar!

Och det du skall koncentrera dig på är att utröna hur din kropp fungerar, i stället för att pressa in den i någon norm, en del fungerar inte på allt för lågt kolhydratintag, tex!

Glöm det där med kalorierna tills vidare, det är så vanskligt att beräkna hur mycket kroppen behöver via munnen och hur mycket den kan ta från fettlagren.

Tex om du drar 1800 Kcal om dagen och kroppen tar 400 utav dessa från lager behövs inte mer än 1400 via munnen.

Personligen föredrar jag att äta färre måltider men rejälare och helst inte äta igen fören jag blir riktigt hungrig igen.

En del kan behöva mer kolhydrater, iallafall i början, så de får en tydligare skillnad mellan hunger mättnad.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

JazzBass
0

För mig är svältkost att äta för sällan och för små portioner, så man går hungrig långa tider varje dag och struntar i att man är ständigt är hungrig. Jo, man går ner så också men bättre går det när man inte är hungrig hela tiden utan så där jämnmätt och belåten hela tiden. I alla fall för mig.

Jag hör säkert tlll de mest liberala här och "fuskar" lite varje dag. Jag får inte dåligt samvete av att äta en liten bit mörk choklad nu och då, då jag märkt att vikten ändå minskar. Så det räcker för mig att slopa bröd, pasta, potatis, ris och frukt, och istället äta mycket ägg, kött, grönsaker, majonnäs och mejeriprodukter.

Morötter kommer jag börja äta lite av igen då jag såg att de har ganska litet kolhydratinnehåll jämfört med t.ex. potatis. Smörstekta morötter är ju supergott. :-) Men stora mängder blir det inte.

Sen vet jag såna som bara genom att börja äta helfet mat utan att slopa alla kolhydrater också mår utmärkt och är smalare än nånsin, t.ex. min syster och hennes familj. De äter troligtvis mindre portioner nuförtiden då de blir mätta snabbare.

Kolla vad som funkar med dig. Du har ju nu kämpat på ett bra tag och inte fått så bra resultat ännu, så det kanske är bäst att ändra inrikning lite? Ät lite mindre och sluta tänka på kalorimängden är mitt råd i första hand. Du kanske märker till din förvåning att du inte blir hungrig alls lika snabbt av att äta lite mindre så länge du håller dig till högfettskost? Det gjorde jag… :-)

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

kattislchf
0

Hej igen!

Nu har jag kört på i ca 1 1/2 vecka till. Tog bort grädden och minskade på CF men har behållt osten. Och så lade jag till lite Cocosa.

Resultatet? Jag har plötsligt tappat 1 kg (vätska, jag vet, men det är första gången sedan starten). Själv misstänker jag att vispgrädden är boven i mitt drama. Mättar bra och är vansinnigt gott i kaffet men samtidigt triggar den ett väldigt sug hos mig - efter just grädde. Ingenting annat, bara grädde. Precis samma sug som på den gamla 'goda' godistiden. Helskumt! Så det är varningslampa på grädde för min del.

Trist bara att omställningsbesvären inte vill ge sig. Har fortfarande svårt att sova, dålig hy, hemskt hår och nu börjar allt smaka illa också. Beskt och äckligt. SB12 hjälper en stund men sen börjas det igen. Suck! Hur länge ska omställningen hålla på? Jag ligger ju lågt på kolhydrater - 10-15 gr/dag. Har börjat med sömntabletter men det går ju inte i längden.

Wildrat
0

#9 Omställningen tar ett par veckor till och besvären kommer avklinga vartefter. Längst kommer nog andedräkten sitta kvar men det finns en del hjälp. På Apoteket finns en munspray som heter Halita. Den hjälpte mig. Annars kan man använda ren pepparmyntaolja, finns också på Apoteket (julsortimentet så du får nog fråga). En droppe på tungan smakar väldigt starkt men ger frisk andedräkt.

kattislchf
0

#10 Tusen tack för tipset! Jag ska kolla på apoteket efter oljan alt Halita. Oj, omställning i några veckor till? Då är jag uppe i tre månaders omställningstid. Ska det verkligen pågå så länge? Tycker mest jag läst en till ett par veckor. Men tji fick jag av min kropp.

Wildrat
0

#11 Min omställning tog 10 månader men då är jag inte frisk heller. Mådde inte dåligt hela den tiden men efter 10 månader fick jag känslan av att "nu är jag klar"…

Hjärnan tar två till tre veckor på sig att omställas till fettdrift, sen tar det den tid det tar för resten av kroppen. Är man frisk så går det fortare, har man problem tar omställningen längre tid. Snabbast verkar det gå för den som är frisk och vältränad (naturligtvis )…

kattislchf
0

#12 Oj, 10 månader….det var lång tid. Tur ändå att du inte hade det besvärligt hela tiden i alla fall.

Vad jag vet är jag frisk, förutom migränen. Har aldrig haft diabetes eller nåt annat än vanliga förkylningar. Tyvärr är jag pipig med vintervädret så jag kan inte påstå jag tränar nåt nu. Men övriga tider på året power-walk:ar jag en hel del.

Vem vet, kanske min DNA är aningens mer anpassad till kolhydratkost eftersom min kropp verkar protestera hejvilt nu. Glad

Men allvarligt talat - det är skräp att ha en omställningstid på flera månader trots så låg kolhydratnivå redan från dag 1 och utan avsteg. Jag vill ju känna mig pigg och frisk och inte som nu - eländig.