Tuggummi, ok eller?
Undrar om sockerfria tuggummin anses vara ok? Triggar sötningsmedlet insulinpåslaget? Har för mig att jag läst ngt om det.
Det är indivuduellt hurvida det triggar sötsug. Däremot är jag ganska säker på att det ökar insulinpåslaget, då det innehåller sötningsmedel som talar om för kroppen att "nu kommer det sött, var redo". Vill minnas att det tas upp i Kostrevolutionen av Andreas Eenfeld. Sedan, om de finns aspartam i tuggummit så är det ännu värre. Ta några nötter och knapra på om du är sugen. 
man kan alltså inte tugga tuggummi? har det inte gått lite för långt då? tycker att det går relativt bra att äta enligt lchf, men man kan ju bli knäpp om man inte äns får tugga lite tuggummi? kan det verkligen göra sån stor skillnad?
Får och får. Du får äta precis vad du vill, det är ingen sektsamhörighet som du behöver känna bara för du försöker äta bra mat. 
Det finns Naturtuggumi utan sörningstmedel. Bra för miljön är det också eftersom tuggumiträden bevaras istället för att huggas ner.
nej såklart ja får äta va ja vill, men ja vill ju äta enligt lchf, och jag VILL gå ner i vikt.. ja blir bara lite less på att det är så mycket som inte är bra, det känns som att man kan bli lite knäpp om man ska följa allt exakt…är det så att om ja tuggar tuggummi så drar min kropp åt sej socker å ja går inte ner i vikt?

Altså.. tuggar man tuggumi måste man be om syndernas förlåtelse på KIF och bära tagelskjorta i två dygn!! 
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
hahahaha!nej men alltså tuggummi tuggar jag varje dag, för att va fräsch och för att skydda tänderna!känns konstigt att behöva sluta med det bara=) haha ska ja lugna mej?
#5 Verkligheten går inte att ändra på bara för att man vill. Är något dåligt så är det det oavsett om man tycker det eller inte. Däremot får man väl prioritera vad man tycker är viktigast.
ja jag förstår att man inte kan ändra på saker och ting, min fråga var hur stor skillnad det kan göra om ja tuggar tuggummi?…
Ptja, om man nu vill göra miljön en tjänst så är det inte tuggummituggandet man ska undvika först och främst iallafall.. 
Tuggummi kommer inte göra till eller från på din viktnedgång, däremot oron över att göra fel kan mycket väl förstöra för dig. Noja mindre och lev mer! 
#10 Gäller endast naturtuggummi. Nästan all tuggummi är dock konstgjort, man måste medvetet välja ekologisk naturtuggummi om vill rädda tuggummiträden.
Tuggummiträden!? Sockerdricksträd har jag hört talas om 

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
jo Gummiträd har jag hört talas om men aldrig tuggummiträd!
Tom sjungit om dem:
Kokkaburra bor i ett gummiträd
gummiträdet gungar
han gungar med
sjung kokkabura, sjung kokkaburra
gummiträdets kung
#15 Bara för att du inte hört talas om tuggummiträdet betyder det inte att det inte finns. Det finns många olika tuggummiträd. Läs mer här. Jag känner endast till tre märken av naturgummi Glee gum (USA), Chicza (Sverige) och Peppersmith (storbrittanien).
Det finns misstankar om att vissa syntetiska tuggummin orsakar cancer eftersom de innehåller Vinylacetat.
Nej det förstår jag. Men kallas det så på svenska, det säger väl den länken inget om vad jag kan se.

Kåda från svenska träd har också används som tuggummi…..
kanske tallkåda och myntablad
;) skulle bli en ny smak…
det här hade varit en bättre länk. Där ser man! Man lär sig nåt nytt var dag!
#17 Ja, det gör de. Förstår inte varför du är så envis att man måste överbevisa dig hela tiden, tror du att jag ljuger eller?

Allvarligt, jag var på Cambrigeintroduktion med min dotter för många år sedan…
Då hörde jag något om att "-om du nödvändigtvis måste tugga, ta då ett par räkor, inte ens ett tuggummi för då bryter du ketosen"
Lyssnade visserligen inte så noga då det var min dotter det gällde..

… jag tuggar tuggummi (Orbit Sugarless) varje dag och det paverkar inte ketosis …
#20 hela tiden!? Ja Ja jag vill gärna lära mig nya saker och har inte svårt att låta mig överbevisas med adekvata länkar.
#23 Det jag syftar på är att du tror att du alltid har rätt tills motsatsen bevisats. Bara för att du inte hört talas om något så måste det inte vara fel.
har jag ens påstått att det var fel!? Jag skrev klart och tydligt att jag inte hört talas om det. Nu vet jag bättre.
sen är du en jädrigt långsint typ, det var minst TVÅ år sen som du blev förbaskad för att jag ifrågasatte ett par saker sen har jag NOGA undvikit att göra det eftersom du inte klarar av att folk gör det.
Och nu ifrågasatte jag inte ens jag UNDRADE.
Oj finns inget forum där man skonas från tjafs, man bara besvarar ts fråga utan att direkt ifrågasätta? :)
Nåväl, naturtuggummit Chicza säljs numera i Sverige på olika ställen och går även att beställa via nätet från olika butiker.
Läs mer och Chicza och jämförelser med de vanliga petrokemiska tuggummina vi är vana med här.
Unthinking respect for authority is the greatest enemy of truth. //Albert Einstein
~ Se med öppet sinne ~
#25 + #26 Du börjar driva med andra bara för att du tror att jag blandat ihop tuggummiträdet med gummiträdet. Hade du direkt kollat upp saken från början själv som du gjorde i post #19 istället för hånat andra så hade vi behövt ha den här diskussionen alls. Varför ifrågasätta något som man lätt kan googla och kontrollera själv, överhuvudtaget? Du slösar bara bort min tid.

Har ar en till som inte tycker det ar kul med en massa (hidden agenda) antipathy …

Kan ni lägga av ert gräl please! Det stör oss andra. PM:a istället.
Tänk att det finns tuggummiträd, det har jag trott vara ett skämt!
Eftersom jag slutat röka (p.g.a. att jag varit insnöad sen i torsdags och inte kunnat få ut bilen för att ta mig till stan och köpa cigaretter. Lär ha skottat färdigt framåt kvällen så jag kan köra) så längtar jag efter något att ha i munnen. Ekologiskt tuggummi låter toppen. Och så sparar man på tuggummiträden.
Agneta
jag trodde också det var ett skämt, rätt kul sådant, och kunde verkligen inte tro att min lilla sång skulle väcka sådan ilska…

Kul med så många inlägg, synd bara att så få tog upp min fråga 
Nu slutar vi kivas och har en fortsatt bra dag, eller hur?

Idag har jag varit till brevlådan (500 meter x 2, på hal väg)och hämtat mitt paket med TUGGUMMI, ekologiskt sådant. Tuggummi från tuggummiträd! Jag trodde att det var som vanligt att man skulle skydda träden och därför köpa det men det handlar om att rädda ett folk Chickl (?) som tidigare levde på att dra upp och 'mjölka' tuggummiträden. Men det är så att detta regnskogsfolk håller på att dö ut för att man numera gör tuggummi av nåt syntetiskt och ingen köper deras latex.
Det var väldigt gott, sött och gott. Jäklar! upptäckte att det var 37% rörsocker i. Det stod det inget om på hemsidan. Nu är jag vansinnigt sötsugen igen :-(
Agneta
#33 Hur mycket av sockerinnehållet får man i sig? Jag frågade något sådant förut angående Chicza-tuggummit men minns inte exakt svaret. Dock var större delen av socker för att "binda ihop" eller liknande?
Är det det tuggummit så har jag kontakt med LAura Lei Leitner som tagit det till Sverige, vill du ställa frågor till henne kan jag PMa hennes uppgifter till dig? :)
Unthinking respect for authority is the greatest enemy of truth. //Albert Einstein
~ Se med öppet sinne ~

#urkraft
Det är 37% torkad sockerrörsjuice och glucos 24%.
Jag trodde att det var LCHF-ok men hade inte läst ordentligt. Innehållet stod på Grön Gåvas hemsida så det var mitt misstag.
Som ekologiskt tuggummi tycker jag att det är utmärkt.
Jag tror nog man får i sig största delen av sockret :-(
Agneta
#35 Jag kan inte svara enligt LCHF och vet tyvärr för lite om sammansättningen i produkten. :/
Men är det inte så att sötsuget minskar iom att man äter LCHF? Jag ärter annan anpassad kost och tänker lågkolhydrat och tycker sötsuget minskade en hel del. Men nu tack vare mina nya kosttillskott är det helt borta (om jag inte går för länge utan att äta mat, får då en stunds sötsug efter jag ätit). :)
~ Se med öppet sinne ~